Polestar 5 utstyrt med løsninger fra StoreDot lader lynraskt. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 prototype ladet lynraskt

Polestar går til kamp mot ladeangsten, og viser nå 10-80 prosent lading på kun 10 minutter.


Polestars aller nyeste bil, Polestar 4, har noen imponerende tall. Batteriet er på 100 kWh, og utgaven med to motorer har 400 kW/544 hk som åpner for 0-100 km/t på 3,8 sekunder.

Når det kommer til rekkevidde er målet til den som lengst 610 kilometer, mens Long range Dual motor har et rekkeviddemål på 580 kilometer. Og så har vi ladigen.

Den er oppgitt til 200 kW på hurtigladeren og 22 kW for ombordladeren, og bilen kan også skilte med 2-veislading. Det er ganske konkurransedyktig, men ingenting målt mot det som kommer.

Etter 4 følger ofte 5, og Polestar er også godt i gang med sin femmer ‒ en 4-dørs GT. Faktisk har de kommet så langt at de har klar kjørbare prototyper.

En slik er nå testet med løsninger fra StoreDot, et selskap som utvikler batterier og løsninger rundt disse. Blant annet en teknologi kalt Extreme Fast Charging (XFC).

Denne har nå blitt testet i en prototype av Polestar 5, og målet var ganske hårete. De satte seg nemlig mål om å klare 10-80 prosent lading på 10 minutter.

‒ Tid er luksus, og som produsent av luksuriøse elbiler tar vi neste skritt for å adressere en av de største hindringene for elbileierskap; ladeangst, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.

‒ Med denne nye teknologien vil man bruke mindre tid på lading og være tilbake på veien raskere enn før på lengre turer. Stopptiden ligner mer på det man opplever med en bensinbil i dag.

Den store utfordringen med rask lading er varmegang, og denne bekjemper StoreDots XFC-teknologi som benytter silisiumdominante celler med en energitetthet på nivå med toppmoderne NMC-celler.

Fordelen her er at elbilene ikke trenger spesialiserte kjølesystemer i kjøretøyet, for det eksperimentelle XFC-batteriets moduler har en strukturell funksjon som forbedrer mekaniske egenskaper og kjøleevne, samtidig som vektnivået opprettholdes eller reduseres, melder Polestar.

I tillegg har løsningen fokus på gjenbruk og service, to andre viktige ting rundt batterier.

I de fleste moderne elbiler bestemmer nivået på batteriet, altså hvor mange prosent som er i batteriet og ofte referert til som SOC, ladefarten.

Jo mer man fyller jo tregere går det, og med over 80 prosent fullt batteriet strupes som regel ladehastigheten. Bilprodusentene anbefaler ikke hurtiglading over 80 prosent som kan gi ekstra slitasje på batteriet.

Så Polestar og StoreDot hadde to utfordringer. Få opp en rask ladehastighet rett ut fra startblokken, og beholde den opp til 80 prosent fullt batteri.

Under testen hvor batterikapasiteten lå på 10 prosent startet ladingen på formidable 310 kW, og økte bare på utover.

Ved 80 prosent lå ladefarten på 370 kW, og da sier det seg selv at det går unna.

Batteripakken hadde en kapasitet på 77 kWh, men her er det også mulig å oppgradere til 100 kWh, og økten fra 10 til 80 prosent kapasitet ble gjort unna på akkurat 10 minutter. Da viste telleren at de hadde fylt på 58,6 kWh.

Det betyr i så fall at man la til 320 kilometer med rekkevidde på 10 minutter, og da begynner det å svinge også av ladingen.

I dag bruker elbiler typisk en halv time på 10-80 prosent, men med hastigheter over 300 kW trenger man kun å stoppe i noen minutter for å toppe «tanken» med ganske mange nye kilometer.

Polestar sier at denne testen viser at XFC-teknologien fungerer med dagens DC-ladeinfrastruktur, som stadig får flere høyeffekts lynladere på 350 kW eller høyere.

‒ Vi er veldig glade for å dele den imponerende prestasjonen, og stolte over å ta denne reisen med Polestar, sier Doron Myersdorf, CEO i StoreDot.

‒ Polestar erkjenner at ekstrem hurtigladeteknologi er nødvendig for utbredt elbiladopsjon. Dette gjennombruddet fjerner rekkevidde- og ladeangst en gang for alle, da man vil kunne kjøre lange avstander med samme frihet og bekvemmelighet som ved tradisjonelle fossildrevne kjøretøy.

Og her skal altså Polestar 5 vise vei.

Les også:

Debatt