Polestars aller nyeste bil, Polestar 4, har noen imponerende tall. Batteriet er på 100 kWh, og utgaven med to motorer har 400 kW/544 hk som åpner for 0-100 km/t på 3,8 sekunder.
Når det kommer til rekkevidde er målet til den som lengst 610 kilometer, mens Long range Dual motor har et rekkeviddemål på 580 kilometer. Og så har vi ladigen.
‒ Tid er luksus, og som produsent av luksuriøse elbiler tar vi neste skritt for å adressere en av de største hindringene for elbileierskap; ladeangst, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
‒ Med denne nye teknologien vil man bruke mindre tid på lading og være tilbake på veien raskere enn før på lengre turer. Stopptiden ligner mer på det man opplever med en bensinbil i dag.
Det betyr i så fall at man la til 320 kilometer med rekkevidde på 10 minutter, og da begynner det å svinge også av ladingen.
I dag bruker elbiler typisk en halv time på 10-80 prosent, men med hastigheter over 300 kW trenger man kun å stoppe i noen minutter for å toppe «tanken» med ganske mange nye kilometer.
Polestar sier at denne testen viser at XFC-teknologien fungerer med dagens DC-ladeinfrastruktur, som stadig får flere høyeffekts lynladere på 350 kW eller høyere.
‒ Vi er veldig glade for å dele den imponerende prestasjonen, og stolte over å ta denne reisen med Polestar, sier Doron Myersdorf, CEO i StoreDot.
‒ Polestar erkjenner at ekstrem hurtigladeteknologi er nødvendig for utbredt elbiladopsjon. Dette gjennombruddet fjerner rekkevidde- og ladeangst en gang for alle, da man vil kunne kjøre lange avstander med samme frihet og bekvemmelighet som ved tradisjonelle fossildrevne kjøretøy.
Og her skal altså Polestar 5 vise vei.
Les også:
- MG hyller en lynrask legende
- Jakten på en ID.7 har allerede ført nordmenn 2,5 ganger rundt jorden
- Dette er Audis første Formel 1-fører