Da Audi i mars viste fram en ny versjon av modellen som debuterte i 2007 var det en ganske så ny versjon. Den var forandret både foran, på siden og bak, og selvsagt innvendig hvor en ny 10,1-tommers berøringsskjerm er hjertet i det nye MMI-systemet.
Og i kjent Audi-stil var det selvsagt en rekke motoralternativer til A5-modellen.
-->
En av de som kanskje imponerte aller mest var 45 TDI-versjonen, en motor med 231 hk og et dreiemoment på hele 500 Nm.
Denne likte de tyske tuningsekspertene hos ABT så godt at de utviklet en nytt sett til denne versjonen.
Oppgraderingen gir bilen 268 hk og 540 Nm, noe som bør gjøre A5 kapabel til de fleste oppgavene.
Men, uheldigvis for både ABT og Audi-kunder, er denne motoren nå faset ut
Audi tilby nå 40 TDI og 45 TFSI, og ABT har gode nyheter til de som kjøper en av de to. Det kommer ABT Power-oppgraderinger til disse også.
En 40 TDI kommer originalt med 190 hk, mens 45 TFSI byr på 265 hk. Hva dette spretter opp med ABT-oppgraderingen vet vi ikke før tuningselskapet har settene klar.
Men ABT byr som kjent på mer enn bare mer kraft.
ABT Sportsline byr på en helt ny bakspoiler i karbonglans, og takket være det høyteknologiske materialet er denne ekstremt lett og på samme tid solid. Denne spoileren passer veldig godt på A5, og gir bilen et enda mer dynamiske utseende og selvsagt også bedre aerodynamikk og kjøreegenskaper.
Felger er et annet fast punkt når ABT tar hånd om Audi-modeller. De tilbyr fire forskjellige til A5, enten i 19- eller 20-tommers størrelse. Og ja, som vanlig har disse fått et mørkt design.
Senkesett er en annen favoritt til ABT.
Til A5 byr ABT på nye høydejusterbare fjærer som senker bilen mellom 15-40 mm, og her har ABT tatt høyde for både forhjuls- og quattro-drift.
Innvendig er det mulig å få noen ekstra detaljer som skiller ABT A5 fra den originale, og ble annet en start/stopp-svitsjeksel og ABT-logo som vises på bakken når dørene åpnes.