Det kommer stadig flere blå temperatur-symboler på værkartet,
noe som også får konsekvenser for de batteridrevne bilene. Mer bestemt tre konsekvenser.
batterier, økt energiforbruk fra varmeapparatet og større rullemotstand i snø
og slaps. De tre tingene går utover elbilens rekkevidde. Men med enkle grep er det er heldigvis mulig å forebygge de
negative konsekvensene. – Hvis du tenker gjennom kjøringen din og tar noen grep
rundt lading og forvarming av batteri, kan du redusere rekkeviddetapet som på
det kaldeste er ned mot 50 prosent, til 15-20 prosent, sier Ståle Frydenlund. Og han vet hva han prater om. Frydenlund er seniorrådgiver i Norsk elbilforening, og har
testet alt av elbiler på det norske markedet gjennom en årrekke. Han er dermed
en av de fremste elbilekspertene. Så her har du åtte gode råd om hvordan du får mest mulig ut av elbilen din også i vintermånedene.
stund før du kjører. Dette bør du helst gjøre når bilen står til lading. – Da bruker du ikke batterikapasitet på oppvarming, og kan
sette deg inn i en varm og isfri elbil om morgenen, sier Ståle Frydenlund. 2. Bruk setevarme Bruk av setevarme, rattvarme og varmetråder i front- og
bakrute er mer energieffektivt enn varmeapparatet, selv på elbiler med
varmepumpe. Sjekk hva din elbil har av utstyr i vinterpakken.
grad eller to ned på kupévarmen og samtidig spare strøm, bedyrer Frydenlund. 3. Varmepumpe = vinterbonus En rekke moderne elbilmodeller er utstyrt med varmepumpe,
som utnytter energien til oppvarming langt mer effektivt. En varmepumpe gir,
litt forenklet, normalt 1/3-1/4 av normal energibruk til oppvarming. – Flere moderne elbiler har dessuten mulighet til å varme
opp bare området rundt fører, ikke hele kupeen. Det betyr naturligvis spart
energi. 4. Tilpass kjørestilen etter forholdene Er det snø og is på veiene er det uansett lurt å senke
farten og kjøre forsiktig. I tillegg bruker du mindre energi og øker
rekkevidden. – Ha en avbalansert kjørestil og hold god oversikt over
trafikken. Da blir det også enklere å la elbilen regenerere bremseenergi i
stedet for å bruke fysisk brems. Merk imidlertid at elbiler flest ikke vil
regenerere energi før batteripakken når plusstemperatur, påpeker Frydenlund. 5. Sjekk lufttrykk i dekkene For lavt lufttrykk i dekkene øker rullemotstanden og
energiforbruket. Det samme gjelder piggdekk, så kjør med piggfrie vinterdekk om
mulig. Det er det for de fleste. – Sjekk i manualen
hvis du er i tvil om hva som er riktig lufttrykk. Og husk at oppgitt trykk
gjelder kalde dekk, og at du aldri skal være under oppgitt nivå. Kald luft er
tettere enn varm, så om du måler et varmt dekk, vil trykket bli høyere,
understreker Frydenlund. 6. Hurtiglad når batteripakka er varm Det er også et vesentlig poeng å hurtiglade når
batteripakken er temperert, når du er underveis på tur, for å spare både tid og
penger. Du unngår dessuten å skape unødig kø. – Når batteriet er kaldt tar det gjerne en halvtime før
batteriet er klart til å lades ved 15-20 minusgrader. Husk å hurtiglade på
siste stopp før hytta, mens batteriet er varmt. Ikke vent til neste dag når
batteripakken igjen er kald, sier Frydenlund. 7. Husk silikon og unngå unødig fukt Sett inn alle gummilister på bilen med silikonspray eller
silikonstift. Det vil både motvirke kondens og hindre at dører, vinduer og
ladeluka, fryser fast. Prøv også å unngå at snø kommer inn i bilen og at
fuktige gjenstander ligger og slenger. – Hvis elbilen din har mulighet til forvarming av kupeen
mens den er tilkoblet ladeboksen hjemme, er problemet mindre. Men det er
uansett greit å slippe ekstra energibruk på dette ved hjelp av varmeapparatet. 8. Fersk elbilist? Bruk eco-kjøreprogrammet Slike kjøreprogram finnes i de fleste elbiler, og de hjelper
deg å spare energi. – Det mest merkbare er at du får «et egg på pedalen». Litt
forenklet betyr det at bilen holder deg igjen, slik at du ikke får gi full
gass. I tillegg justeres kupétemperaturen ned noen hakk, ved at mindre strøm
går til oppvarming. Og så til den tingen du ikke trenger å tenke på: – Lys og radio bruker så lite strøm at det ikke påvirker
kjørelengden merkbart. I tillegg er det essensielt for både trafikksikkerhet og
trivsel i elbilen, avslutter Ståle Frydenlund, seniorrådgiver i Norsk
elbilforening. Les også: