Kulda er elbilens største fiende, og enkelte studier har vist at rekkevidden nesten blir halvert om det blir nok med minusgrader i luften.
Men det er heldigvis mulig å redusere effekttapet ganske betydelig.
-->
– Hvis du tenker gjennom kjøringen din og tar noen grep rundt lading og forvarming av batteri, kan du redusere rekkeviddetapet som på det kaldeste er ned mot 50 prosent, til 15-20 prosent, sier Ståle Frydenlund, Norsk elbilforenings bilekspert.
Det er tre hovedgrunner til at elbiler ikke trives så godt i minusgrader. Mindre tilgjengelig kapasitet i nedkjølte batterier, økt energiforbruk fra varmeapparatet og mer rullemotstand i snø og slaps enn det er på tørt underlag.
– Er det snø og is på veiene er det uansett lurt å senke farten og kjøre forsiktig. I tillegg bruker du mindre energi og øker rekkevidden, påpeker Frydenlund.
Han har testet elbiler i en årrekke, og deler mer enn gjerne sine erfaringer som reduserer rekkeviddetapet om vinteren.
Og ingen fare, det er ganske enkle grep som kan gi bedre rekkevidde når kuldegradene biter som verst.
Her har du Frydenlunds sju tips for lengre rekkevidde i kulda:
1. Sett på forvarming før du kjører
På mange moderne elbiler kan du tidsinnstille forvarming en stund før du kjører. Dette bør du helst gjøre når bilen står til lading, da bruker du ikke batterikapasitet på oppvarming.
2. Bruk setevarme
Bruk av setevarme, rattvarme og varmetråder i front- og bakrute er mer energieffektivt enn varmeapparatet, selv på elbiler med varmepumpe. Sjekk hva din elbil har av utstyr i vinterpakken.
3. Varmepumpe = vinterbonus
En rekke moderne elbilmodeller er utstyrt med varmepumpe, som utnytter energien til oppvarming langt mer effektivt. En varmepumpe gir, litt forenklet, normalt 1/3-1/4 av normal energibruk til oppvarming.
4. Sjekk lufttrykk i dekkene
For lavt lufttrykk i dekkene øker rullemotstanden og energiforbruket. Det samme gjelder piggdekk, så kjør med piggfrie vinterdekk om mulig.
5. Hurtiglad når batteripakka er varm
Når batteriet er kaldt tar det gjerne en halvtime før batteriet er klart til å lades ved 15-20 minusgrader. Husk å hurtiglade på siste stopp før hytta, mens batteriet er varmt. Ikke vent til du skal hjem.
6. Husk silikon og unngå unødig fukt
Sett inn alle gummilister på bilen med silikonspray eller silikonstift. Det vil både motvirke kondens og hindre at dører, vinduer og ladeluka, fryser fast. Unngå at snø kommer inn i bilen og at fuktige gjenstander ligger og slenger.
7. Fersk elbilist? Bruk eco-kjøreprogrammet
Da holder bilen holder deg igjen, slik at du ikke får gi full gass. I tillegg justeres kupétemperaturen ned noen hakk, ved at mindre strøm går til oppvarming.
Og så til noe du ikke trenger å tenke på:
– Lys og radio bruker så lite strøm at det ikke påvirker kjørelengden merkbart. I tillegg er det essensielt for både trafikksikkerhet og trivsel i elbilen, tipser Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.
Les også: