Fra e-sykkel til e-fly

Det skal ikke stå på ambisjonene når Daymak avduker en ny serie med små elektriske transportmidler, som også inkluderer et lite elektrisk og personlig fly!


Du har mest sannsynlig ikke hørt om Daymak, og det er ikke så rart. Dette er et kanadisk selskap som lager elektriske sykler og scootere, og som har stort sett konserterer seg om det hjemlige markedet.

Men med tiden har også ambisjonsnivået økt, både når det gjelder antall produkter og antall markeder.

Og det er noe søtt med Daymak, og da både rundt produktene og bakgrunnen for merket. La oss ta det siste først.

Mannen bak merket heter Aldo Baiocchi, og er ganske så miljøbevisst. Så da han jaktet på den perfekte gaven til datteren sin tilbake i 2001, tenkte han at en elektrisk scooter ville være perfekt.

Slike fantes det ikke i Canada, og de få som produserte slike i USA nektet plent å sende slike over grensen.

Baiocchi var overrasket, for han mente det var et marked for disse også i Canada. Så han bestilte en kontainer med deler fra Kina, bare for å få den beslaglagt i tollen.

Men han lot seg ikke stoppe, og i 2002 begynte han å importere e-sykler ‒ og denne gang var alt forhåndsgodkjent.

Fabrikken var en garasje, men med en skokk med svært nysgjerrige unger bankende på garasjeporten i et sett ble det håpløst. Så han flyttet til nye lokaler som var 100 ganger større, og siden har det bare ballet på seg.

Målet har siden vært å komme med et nytt utslippsfritt kjøretøy om gangen, og det første var en e-sykkel i 2012. Tre år senere kom e-scooteren, i 2016 e-terrengsykkel, i 2017 e-moped og i 2018 e-ATV.

Antall forhandlere har vokst i takt med porteføljen, og nå finnes det over 100 slike.

Daymak er altså blitt en liten sjef i segmentet som kalles Light Electric Vehicle (LEV), og nå vil de opp og fram i resten av verden også.

Og prosjektet som skal sørge for det heter Daymak Avvenire, en produktlinje som tar seg for det meste innenfor lett personlig transport.

Den nye æraen inkluderer det meste man kan tenke seg, og er langt mer gjennomtenkt når det kommer til både design og utforming enn dagens produkter fra merket.

De ser rett og slett ut som noe som kunne ha vært parkert i garasjen til selveste Batman.

Her er de seks produktene som er planlagt i Dymak Avvenire-serien, og gå for all del ikke glipp av det sjette og siste produktet ‒ lengst unna på bildet over.

Terra ‒ sykkelen

Terra er en sykkel som er designet for både veiene og terrenget. Den kommer med solcellepaneler som øker batteridriften, og er i stand til å kjøre 100 kilometer på en enkelt lading.

Foras ‒ liggesykkelen

Foras er noe så fantastisk som en lukket liggesykkel – et enpersons elektrisk kjøretøy som er kulere enn kulest.

Men den er mer et røft ytre, for denne kommer med en rekkevidde på 200 kilometer, en GPS-alarm, sikkerhetskamera og mye mer. Dette konseptet gjør e-syklene umoderne så det holder!

Tectus ‒ scooteren

En firehjulsdrevet e-scooter som også bør takle det av vær som kastes over Norge.

Selvsagt byr også denne på solcellelading og backup-kamera i tillegg til lagringsplass, og har en rekkevidde på 160 kilometer og kan til og med by på selvkjørende funksjoner. Hvilke vet vi dog ikke.

Aspero ‒ ATV’en

Som i Norge, er ATV også populært i Canada, og dermed må selvsagt Avvenire-serien også tilby en slik.

Aspero er ifølge Daymak tilpasset flere terrengtyper og kjøreforhold, og de sier at den passer ganske så perfekt for norske fritidssysler som camping, jakt og naturopplevelser.

Og den er fleksibel som bare det, og kan fås med både hengerfeste og plog foran. Jepp, mange skulle nok hadde denne i garasjen i vinter.

Også Aspero byr på solcellelading, og har en ladetid på godkjente 2 timer.

Spiritus ‒ bilen

Vi har sett det meste av rare elbiler, men denne tar kaka. Ånden er en komplett toseter coupé med valgfri auto-pilot, WiFi-tilkobling, AC-strøm, solenergi og kan by på et fullt underholdningssystem.

Den er minst like god som mange av den helt nye «vanlige» elbilene også når det kommer til rekkevidde, for denne skal kunne rulle 400 kilometer før ladekabelen må fram (om sola ikke skinner, da).

Og den er bedre enn alt av sportsbiler når det kommer til akselerasjon, som i Canada måles i mph. Denne klarer nemlig 0-60 mph på ufattelige 1,8 sekund, noe som gjør den til verdens raskeste tre-hjulet bil. For ja, den har kun tre hjul. 60 mph er for øvrig 96,5 km/t.

Skyrider ‒ flyet

Det er noe som heter å spare det beste til slutt, og det har vi gjort her.

Den store drømmen for oss mennesker er å kunne fly over bilkøen, og vi venter fortsatt på at en slik persontransport skal bli realitet. Men vi trenger kanskje ikke å drømme så mye lenger?

Himmelrytteren Skyrider, selvsagt elektrisk og med nullutslipp som alle de andre, er nemlig i stand til å fly.

Daymak sier ikke så mye annet om denne, men det er nok til å våre forhåpninger skyter til værs.

Så om det er noen som er på jakt etter arbeid i disse koronatidene, er det bare å ta kontakt med Daymak. De blir sikkert glade for det.

Og det blir sikkert en del nordmenn også. For om disse seks produktene blir en realitet vil vi gjerne ha de tilgjengelig i Norge også. Jo før, jo bedre!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter