Skodas elbil får også slepekrok

Elbil-konseptet Skoda Vision iV vil hake av de flesteboksene for en skikkelig hverdagsbil når den kommer neste år, inkludertslepekrok.


Man kan si at den moderne tidsregningen for Skoda startet i
2010. Da overtok Winfried Vahland sjefsstolen, og de bestemte seg for å sette
et skikkelig hårete mål.

De skulle doble salget til 1,5 millioner biler i 2018, og
allerede i 2015 begynte tsjekkerne også å vri fokus over mot framtidige elbiler.

-->

Siden har de introdusert modeller som Rapid, Citigo og ikke
minst de tre SUV-modellene Kodiaq, Karoq og Kamiq.

Salget har økt for hvert år, og selv om de kom til kort for
2018-målet ble det likevel et rekordår med 1.253.700 biler.

Skoda er som kjent eid av Volkswagen-gruppen, og de nyter
selvsagt godt av nye løsninger og moderne teknologi som de mange bilmerkene i
den tyske gruppen kommer med.

Og selv om salgsoppgangen først og fremst kan spores tilbake
til et stadig økende salg i Kina, har Skoda også truffet ganske så bra med relativt
rimelige og familievennlige biler.

En Kamiq er for eksempel ganske så lik T-Roc i størrelse, men
SUV-modellen med Skoda-merket starter nesten 60.000 kroner under den med Volkswagen-merket.

Skoda kom altså med sin første elbilstrategi i 2015, og har
nylig åpnet salget rundt den aller første elbilmodellen ‒ bybilen Citigo-e.

Men de har også en på gang i familie-segmentet, et konsept foreløpig kalt Vision iV.

Denne blir som blant annet Volkswagen ID. 3 satt sammen på
MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, og er en helelektrisk SUV.

Vision iV bør passe godt i Norge, ettersom denne høyreiste
modellen også har firehjulstrekk, fem seter, ganske bra rekkevidde og kommer
med slepekrok.

Det siste er ikke en selvfølgelig når det kommer til
elbiler.

– Elbilmarkedet mangler et helt vesentlig alternativ: De
store, trygge, fullelektriske bilene med lang rekkevidde og ikke minst en pris
som er attraktiv for en vanlig småbarnsfamilie, sier Thomas Meiner, direktør
for Skoda i Norge.

‒ Det er det vi kommer til markedet med nå, i en klasse hvor
alternativene primært er kostbare modeller fra premium-orienterte merker som
Mercedes og etter hvert også Volvo, legger han til.

En av suksessfaktorene for Skoda har altså vært en relativt aggressiv
prissetting, og Meiner nærmest lover dette også når Vision iV kommer som
produksjonsmodell.

– Vanlige norske barnefamilier kjører i relativt liten grad
fullelektrisk i dag, ganske enkelt fordi alternativene mangler. Mangel på
alternativer for dette segmentet er en vesentlig utfordring, og denne skal vi
være med å løse. Vårt første bidrag er vår elektriske familiebil, som
kombinerer alle de egenskapene målgruppen er på jakt etter med en pris som gjør
at elbilfordelene kan komme familier over hele landet til gode, sier Meiner.

Ettersom Vision iV er 4WD kommer den med to elmotorer, og de
yter totalt 306 hestekrefter.

0-100 km/t tar 5,9 sekunder, mens toppfarten er satt til 180
km/t. Forbikjørings-akselerasjonen fra 80- til 120 km/t tar under 4 sekunder,
noe som jo er greit å få med seg.

Batteripakken er på 83 kWh, og den skal klare å rulle hele
500 kilometer før den må plugges til en lader. Og om det skjer skal det kun ta
en halvtime for å lade den opp til 80 prosent.

De utvendige målene kan sammenlignes med en Skoda Kodiqa,
eller om vi ser på elbiler Jaguar I-Pace.

Vision iV er 4,66 meter lang, 1,92 meter bred og 1,61 meter
høy, og ettersom den er basert på MEB-plattformen bør det også være rikelig med
plass på innsiden.

Den norske importøren bekrefter altså at den produksjonsklare
modellen vil komme med hengerfeste, en viktig ting for mange familier.

Skoda åpnet allerede for reserveringer av bilen i juni, og responsen
har ikke latt vente på seg.

– Interessen for bilen er enorm, og jeg kan love at vi får
et voksent volum til det norske markedet. Vi starter vår elektriske reise for Skoda
med elbilen Skoda Citigo iV, før vi snart lanserer Vision iV, en fullblods
familiebil med alle de egenskapene markedet har etterspurt på vei mot 2025 hvor
hele markedet skal kunne velge fullelektrisk, sier Meiner.

Den tsjekkiske produsenten lover full elektrisk gass i årene
framover, og skal investere rundt to milliarder euro i alternative drivlinjer
og ny mobilitet de neste fire årene.

I tillegg kommer altså synergieffekten av Volkswagen-gruppens
enorme elbilsatsing.

Målet for Skoda er å introdusere mer enn 10 elektrifiserte
modeller innen utgangen av 2022.

En av disse er altså Vision iV ‒ denne elektriske familie-SUVen
med slepekrok og forhåpentligvis en relativt billig prislapp.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter