I løpet av de siste årene har Skoda blitt litt av noen eksperter på å kjøre opp tempen før nylanseringer, og strategien er ganske enkelt. Gi folket små drypp som skal pirre nysgjerrigheten.
Denne oppskriften følger de til punkt og prikke når det kommer til det nye konseptet som foreløpig er kalt Vision 7S. Navnet hinter til at det er plass til sju personer i bilen, for det avslørte Skoda ved det forrige dryppet.
-->
Det skjedde for ganske eksakt en måned siden, og vi fikk da se et oversiktsbilde av en kupe som var ganske spesiell. Dette er nemlig noe så uvanlige som en 2+2+3, hvor det faktisk er mulig å plassere et barnesete mellom de to setene i den midterste raden. Bakerst er det strengt tatt to seter, men det er også mulig å presse en liten passasjer i det midtre setet bakerst.
Ja, du skal få se bildet som viser løsningen.
Men først må vi over på nyheten ‒ det nye dryppet av innsiden til Vision 7S.
Konseptbilen skal vises fram 30. august, og er en forsmak på et nytt designspråk som Skoda har utviklet. Her er det smarte løsninger og generøs plass som gjelder, noe som også betyr et ganske så nytt dashbord.
Det nye bildet viser nemlig et dashbord med et flatt og bredt instrumentpanel som strekker seg til dørene, og dette skal ifølge Skoda understreke bredden på interiøret.
Og som du kan se av bildet avslører Skoda og en helt ny retning knyttet til infotainmentet, nemlig en stor og frittstående berøringsskjerm som er plassert vertikalt i midten. Dette er faktisk også en nyhet i den store Volkswagen-gruppen.
Verken elbiler som de i Volkswagens ID.-serie, Audis Q4 og e-tron, Cupra Born eller Porsche Taycan har en slik frittstående vertikal skjerm, og det er faktisk ikke mange av storselgerne som har en slik løsning ‒ Ford Mustang Mach-E er et av unntakene.
Skoda har åpenbart tenkt på helheten, og utviklet et nytt ratt som ikke skal stjele altfor mye sikt ‒ et litt formel-lignende ratt med flotte buede linjer. Rattet flate overside gir bedre sikt til instrumentpanelet, mens den flate undersiden bør gi ekstra plass for beina.
Store berøringsskjermer blir beskyldt for å stjele oppmerksomhet under kjøreturen, og da er det i så fall godt at Skoda ikke har ryddet unna alle de fysiske knappene. Under sentraldisplayet er en midtkonsoll med tre store, haptiske dreiekontroller.
Disse skal sammen med to store knapper og en roterende kontroll under dem, danne et haptisk kontrollpanel. Skoda sier at under disse er det spesielle oppbevaringsrom tilgjengelig, hvor passasjerene blant annet «kan dokke smarttelefonene sine og tilpasse samhandlingen med bilen ytterligere».
Skoda Vision 7S er altså et konsept som skal vise merkets nye designspråk, så om denne elbilen faktisk finner veien videre til produksjonshallen vet vi ikke.
Men at den byr på nye løsninger kan vi iallfall slå fast, for sjekk hvordan tsjekkerne har designet kupeen som altså har plass til sju personer.