Skoda Motorsport har en ny Fabia Rally2 på gang, og Andreas Mikkelsen tar den i bruk for aller første gang under finalen i European Rally Trophy (ERT).
I juni kunne rallyfolket juble. Da viste nemlig Skoda fram en ny, og illsint, rallyversjon av Fabia-modellen. Og dette er svære greier.
For over 450 kunder, for det meste private lag, har kjøpt dagens rallyversjon av den lille bilen kalt Fabia Rally2, og Skoda kunne i sommer opplyse at den hadde stått på startstreken 13.091 ganger, sørget for 4.186 turer på pallen og sikret hele 1.714 seire.
-->
Ikke nok med det. Den har også herjet i WRC2-klassen i rally-VM, og sørget for over 20 titler i Europa og triumfer over hele kloden ‒ inkludert Afrika, Nord- Sentral- og Sør-Amerika, Asia og Midtøsten.
Den har vunnet over 100 nasjonale mesterskap, blant annet seks hjemme i Tsjekkia og tre i Tyskland, og har også fire seire i Rally Monte Carlo.
Regjerende mester i WRC2 er vår egen Andreas Mikkelsen, og han ligger også svært godt an før den avsluttende runden som kjøres i Japan. Han topper nemlig listen med 109 poeng, mens finske Emil Lindholm og polske Kajetan Kajetanowicz står med 104 poeng.
Det er dog et lite problem.
Nordmannen har kjørt alle de sju løpene WRC2-førerne får lov til å kjøre i løpet av en sesong, mens de to andre kun har deltatt i seks VM-runder så langt. Så det må et lite mirakel til om Mikkelsen skal forsvare tittelen fra i fjor om de to andre dukker opp i Japan.
Men for Skoda Fabias del spiller det lite rolle. Alle de tre øverste ratter nemlig en Skoda Fabia Rally2.
Mikkelsen er altså ikke på startstreken i Japan om to uker, men stiller opp når ERT skal kjøres sesongens finaleløp som er tyske Lausitz-Rallye neste helg.
Og like viktig, han og kartleser Torstein Eriksen står på startstreken med den nye Fabia RS Rally2 ‒ som dermed får sin offisielle debut i rallysirkuset. Denne har altså RS i navnet.
Den nye rallyversjonen er som vanlig basert på gatebilen av Fabia, men den som laget Toksport WRT som Mikkelsen tilhører har er en ganske sintere utgave med rundt 289 hestekrefter gjennom en 1.6-liters stor turbomotor.
Denne er koblet til en 5-trinns sekvensiell girkasse og har en firehjulsdrift uten elektroniske kontrollsystemer. Mens chassiset til Fabia RS Rally2 er basert på modellen i Fabia-serien, kommer motoren fra RS-familien. Her er dog kapasiteten redusert til 1,6 liter som er maks av det rallysirkuset tillater.
Lausitz-Rallye er et grusrally i Sachsen nær grensen til Polen, og kjent som et av de mer krevende rallyene. Høydepunktet er en 24 kilometer lang «Reichwalde»-test, som i likhet med alle de andre etappene skal kjøres to ganger.
Den nye Fabiaen skal dermed få kjørt seg skikkelig, og vår norske rallystjerne er selvsagt spent foran debuten i en ganske så ny bil.
– Rallyet er helt nytt for meg, sier Mikkelsen.
‒ Det jeg har sett fra videoer, er etappene ganske raske. I noen deler gjør dype hjulspor spesielt den andre gjnnomkjøringen ganske vanskelig. Rallyet gjør konkurransedebuten til Skoda Fabia RS Rally2 til en virkelig utfordring, slår han fast.
FIA European Rally Trophy er en morsom greie som er delt opp i separate konkurranser, fem Alps-løp, fem Balkan-løp, fem Celtic-løp, åtte Central-løp, fem Iberian-løp og til slutt tre Scandinavian-løp i henholdsvis Sverige, Finland og Danmark.
Helt til slutt kjøres det en finale, og det er altså denne Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen nå setter kurs for. Også Anders Grøndal med kartleser Marius Fuglerud skal delta i dette løpet, dog med den nåværende Skoda Fabia Rally2 og ikke den nye RS Rally2-utgaven.
I tillegg er tre andre Fabia Rally2 på startstreken, men det er kun Mikkelsen som ratter den nye RS-utgaven.
Det skal kjøres totalt 10 fartsprøver og 145 kilometer under finalen, og de fire siste Lausitz-Rallye er vunnet av, ja, du gjettet det ‒ Skoda Fabia Rally2.
Og snart er det en ny sjef på plass, Skoda Fabia RS Rally2:
Les også: