Det er ikke alltid like enkelt å skulle kjøpe en ny bil. For først må du finne riktig modell, og deretter må du finne den rette utgaven av modellen.
Octavia er et kroneksempel på dette.
-->
Den modellen byr nemlig nå på ikke mindre enn åtte forskjellige versjoner, så her snakker vi virkelig om valgets kval.
Nye Octavia består av standardversjonen kun kalt Octavia, stasjonsvognen Octavia Combi, naturgassversjonen Octavia G-Tec, ladehybriden Octavia iV, mildhybriden Octavia e-Tec, høyreiste Octavia Scout, sterke Ocatvia RS og en ladbar versjon av denne kalt Octavia RS iV.
I tillegg skal man velge mellom bensin eller diesel, motorstørrelse, to- eller firehjulsdrift ‒ og selvsagt utstyr. Puh!
De to siste tilskuddene er Scout og RS, og sistnevnte kommer nå i to versjoner.
– Skoda Octavia RS, RS iV og Octavia Scout gjør den nye generasjonen av bestselgeren vår komplett. Det gleder meg at vi viderefører RS-arven og ikke minst at den nå blir tilgjengelig som ladbar hybrid. I tillegg er det svært positivt at den norgesvennlige Scout-modellen nå blir tilgjengelig med flere drivlinjer, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge.
Han sikter til at Scout nå kommer nå med tre nye motoralternativer i tillegg til de to som har vært, en 2-liters TSI-motor og to dieselmotorer på 2 liter. Bensinutgaven har 190 hk og 320 Nm, mens dieselen kan fås med enten 150 hk og 360 Nm eller 200 hk og 400 Nm.
Scout-versjonen byr også på det Skoda har kalt for «Rough-Road»-pakken, noe som øker bakkeklaringen med 15 mm (totalt 163 mm) og som byr på ekstra beskyttelse under bilen. De som går for det sterkeste motoralternativ kan også trekke hengervekt på opptil 2.000 kg.
Selvsagt er det firehjulsdrift som gjelder her, og tsjekkerne har også utvidet drivstofftanken til 55 liter – 10 liter mer enn standardutgaven av Octavia.
En annen modellversjon kundene kan velge mellom er Octavia RS Vi, sjefen i familien. Dette er faktisk den første RS-modellen til Skoda som kommer som ladehybrid, og byr på 245 hk og en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer.
Nå får denne følge også av en RS-utgave kun med bensin- eller dieselmotor.
2.0 TDI-motoren har 200 hk og firehjulsdrift, mens den nye 2.0 TSI-motoren kan by på 245 hk og forhjulsdrift.
Bensinutgaven kan skilte med 245 hk og 370 Nm, mens TDI-motoren er tunet til 200 hk og 400 Nm. Dette gjør at RS TSI klarer 0-100 km/t på 6,7 sekunder og har en toppfart på 250 km/t, mens TDI klarer sprinten på 6,8 sekunder og kan kjøres i 243 km/t.
Skoda Norge har nå åpnet salget av de nye medlemmene i Octavia-familien. En Octavia RS iV med 245 hk starter på 473.000 kroner, mens Octavia Scout med 200 hk og firehjulstrekk har en utgangspris på 497.000 kroner.
Les også: