- Annonse -
HjemMotorsportEndelig en norsk fører i WRC-klassen

Endelig en norsk fører i WRC-klassen

Ole Christian Veiby debuterer i verstingklassen til rally-VM når sirkuset forflytter seg til Monza, hvor årets siste runde kjøres denne uka.

– Det blir utrolig spennende å konkurrere med de beste i verden i den grommeste VM-klassen, sier Ole Christian Veiby, som har med seg sin faste kartleser Jonas Andersson i passasjersetet.

- Annonse -

Kongsvinger-mannen er en rutinert rallyfører, men kjører normalt en litt enklere utgave av rallybilen til Hyundai, mer bestemt en Hyundai i20 R5.

Men Hyundai Motorsport gir han nå en mulighet bak rattet på en Hyundai i20 Coupé WRC, en betraktelig mer ekstrem bil.

‒ Forskjellen mellom en WRC-bil og R5-bilen som jeg kjenner godt, er blant annet mye større motor og aerodynamikken. WRC-bilen er enkelt sagt er ganske mye mer avansert bil i forhold til R5’en. Det går fortere. Man har flere muligheter når det gjelder oppsett og slikt, og alt er mer komplisert, forklarer han.

Mange rynker kanskje på nesa over at det skal kjøres en VM-runde i rally i Monza like utenfor Milano, som er mest kjent for sine formel 1-løp.

- Annonse -

Og det spesielle koronaåret gir da også spesielle løsninger, og rallyførerne skal faktisk også kjøre på den berømte racerbanen.

Løpet er et asfaltløp hvor det kjøres med asfalt-oppsett på bilen. Fredag kjøres det fartsprøver som inkluderer kjøring på selve banen, mens bilene trekker opp i alpene ovenfor Bergamo lørdag.

‒ Tror dette er et veldig fint løp når man skal kjøre WRC-bil for første gang. Åpner litt forsiktig med å kun kjøre på banen fredag, før det blir ordentlige etapper lørdag og søndag. Da kan man leke seg litt og skjønne litt mer av bilen på fredag, og det er kanskje ikke bare lang erfaring som spiller inn. Tror det er positivt for oss, slår Veiby fast.

Han går selvsagt ikke rett inn i bilen fredag. Veiby har gjennomført to testdager med den gromme bilen, men det er selvsagt ingenting i forhold til konkurrentene som har mange tusen timer bak rattet på WRC-bilene.

- Annonse -

‒ Vi fikk til to dager med test, en dag på bane med enkelte grus-partier og en dag på en veier med asfalt. Det er mye å lære seg av justeringer og muligheter, det er så ufattelig mye mer man kan gjøre med denne bilen sammenlignet med R5’en, sier han.

Det positive er at Monza blir et nytt løp for alle.

‒ Bilen er i tillegg ny for meg, så jeg tenker det er greit å være realistisk med tanke på selve løpet. Planen er nok å ta det litt som det kommer, og kjenne på utviklingen underveis. Det er vanskelig å ha de største målsettingene, men det er mulig å gjøre det bra ‒ og det er fullt mulig å få vist seg fram. Det er nok det som gjelder!

I motsetning til formel 1, hvor en nå koronasmittet Lewis Hamilton har avgjort mesterskapet, er det helt åpent hvem som vinner rally-VM.

Waliseren Elfyn Evans som kjører en Toyota Yaris WRC har 111 poeng på toppen av lista, 14 poeng foran sin franske lagkamerat Sebastien Ogier. Belgiske Thierry Neuville som kjører den samme bilen som Veiby nå skal ratte ligger på tredjeplass, 24 poeng etter Evans.

Også den regjerende mesteren, estlandske Ott Tanak, også han Hyundai-fører, har en ørliten mulighet til å forsvare tittelen. Han ligger før den siste VM-runden 28 poeng bak Evans.

Vinneren av løpet får 25 poeng, og det er i tillegg mulig å hanke inn fem ekstra poeng under den såkalte Power Stage-etappen.

I WRC2 leder svenske Pontius Tidemand som kjører for Skoda 18 poeng foran Mads Østberg hos Citroën, og uansett hvordan det går kan vi feire litt. Tidemand er nemlig stesønn til selveste Henning Solberg.

Andre nordmenn som er på plass i Italia er Andreas Mikkelsen og Oliver Solberg, hvor sistnevnte kjører for Sverige.

Rally Monza starter allerede på torsdag, og det hele innledes med en fartsetappe på den legendariske Monza-banen. Den kan du se direkte på Eurosport, så ikke gå glipp av det som garantert blir en fartsfull etappe ‒ og WRC-debuten til 24 år gamle Ole Christian Veiby.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her