Endelig en norsk fører i WRC-klassen

Ole Christian Veiby debuterer i verstingklassen til rally-VM når sirkuset forflytter seg til Monza, hvor årets siste runde kjøres denne uka.


– Det blir utrolig spennende å konkurrere med de beste i verden i den grommeste VM-klassen, sier Ole Christian Veiby, som har med seg sin faste kartleser Jonas Andersson i passasjersetet.

Kongsvinger-mannen er en rutinert rallyfører, men kjører normalt en litt enklere utgave av rallybilen til Hyundai, mer bestemt en Hyundai i20 R5.

Men Hyundai Motorsport gir han nå en mulighet bak rattet på en Hyundai i20 Coupé WRC, en betraktelig mer ekstrem bil.

‒ Forskjellen mellom en WRC-bil og R5-bilen som jeg kjenner godt, er blant annet mye større motor og aerodynamikken. WRC-bilen er enkelt sagt er ganske mye mer avansert bil i forhold til R5’en. Det går fortere. Man har flere muligheter når det gjelder oppsett og slikt, og alt er mer komplisert, forklarer han.

Mange rynker kanskje på nesa over at det skal kjøres en VM-runde i rally i Monza like utenfor Milano, som er mest kjent for sine formel 1-løp.

Og det spesielle koronaåret gir da også spesielle løsninger, og rallyførerne skal faktisk også kjøre på den berømte racerbanen.

Løpet er et asfaltløp hvor det kjøres med asfalt-oppsett på bilen. Fredag kjøres det fartsprøver som inkluderer kjøring på selve banen, mens bilene trekker opp i alpene ovenfor Bergamo lørdag.

‒ Tror dette er et veldig fint løp når man skal kjøre WRC-bil for første gang. Åpner litt forsiktig med å kun kjøre på banen fredag, før det blir ordentlige etapper lørdag og søndag. Da kan man leke seg litt og skjønne litt mer av bilen på fredag, og det er kanskje ikke bare lang erfaring som spiller inn. Tror det er positivt for oss, slår Veiby fast.

Han går selvsagt ikke rett inn i bilen fredag. Veiby har gjennomført to testdager med den gromme bilen, men det er selvsagt ingenting i forhold til konkurrentene som har mange tusen timer bak rattet på WRC-bilene.

‒ Vi fikk til to dager med test, en dag på bane med enkelte grus-partier og en dag på en veier med asfalt. Det er mye å lære seg av justeringer og muligheter, det er så ufattelig mye mer man kan gjøre med denne bilen sammenlignet med R5’en, sier han.

Det positive er at Monza blir et nytt løp for alle.

‒ Bilen er i tillegg ny for meg, så jeg tenker det er greit å være realistisk med tanke på selve løpet. Planen er nok å ta det litt som det kommer, og kjenne på utviklingen underveis. Det er vanskelig å ha de største målsettingene, men det er mulig å gjøre det bra ‒ og det er fullt mulig å få vist seg fram. Det er nok det som gjelder!

I motsetning til formel 1, hvor en nå koronasmittet Lewis Hamilton har avgjort mesterskapet, er det helt åpent hvem som vinner rally-VM.

Waliseren Elfyn Evans som kjører en Toyota Yaris WRC har 111 poeng på toppen av lista, 14 poeng foran sin franske lagkamerat Sebastien Ogier. Belgiske Thierry Neuville som kjører den samme bilen som Veiby nå skal ratte ligger på tredjeplass, 24 poeng etter Evans.

Også den regjerende mesteren, estlandske Ott Tanak, også han Hyundai-fører, har en ørliten mulighet til å forsvare tittelen. Han ligger før den siste VM-runden 28 poeng bak Evans.

Vinneren av løpet får 25 poeng, og det er i tillegg mulig å hanke inn fem ekstra poeng under den såkalte Power Stage-etappen.

I WRC2 leder svenske Pontius Tidemand som kjører for Skoda 18 poeng foran Mads Østberg hos Citroën, og uansett hvordan det går kan vi feire litt. Tidemand er nemlig stesønn til selveste Henning Solberg.

Andre nordmenn som er på plass i Italia er Andreas Mikkelsen og Oliver Solberg, hvor sistnevnte kjører for Sverige.

Rally Monza starter allerede på torsdag, og det hele innledes med en fartsetappe på den legendariske Monza-banen. Den kan du se direkte på Eurosport, så ikke gå glipp av det som garantert blir en fartsfull etappe ‒ og WRC-debuten til 24 år gamle Ole Christian Veiby.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport