Skoda Fabia er kanskje kroneksemplet på strategien som har gjort Skoda til det viktige merket det er i dag. Det handler nemlig om hvor mye bil du får for pengene, og den aller siste generasjonen byr på mer verdi enn noen gang tidligere.
Faktisk er 4. generasjon Fabia forbedret på absolutt alle områder, takket være ny teknologi, nytt design, nye motorer og ikke minst for at den for første gang laget på Volkswagen-gruppens MQB-A0-plattform. Det siste er særdeles viktig.
-->
Hovedgrunnen til at Skoda har solgt mer enn 4,5 millioner slike biler er nemlig størrelsen, for dette er en skikkelig bybil. Det betyr en kompakt størrelse, hvor baksiden selvsagt er en trangere kupé.
Men MQB-A0 strekker nå ut bilen i alle retninger, og den er 11,1 cm lengre, 4,8 cm bredere og ikke minst har den 9,4 cm større akselavstand enn forrige generasjon. Totalt måler nye Fabia 4,11 meter, og passerer dermed 4 meterstreken for aller første gang.
I tillegg sørger altså en større akselavstand for enda bedre innvendig plass, og bakerst har bagasjerommet vokst fra 330 til 380 liter ‒ opp hele 50 liter.
Skoda har fokusert veldig på aerodynamikk da de designet den nye generasjonen, og har nå en luftdrag-score på kun 0,28 mot 0,32 for forrige generasjon. I tillegg har den nye motorer og fått et automatisk luftspjeld som skal minske luftdraget på motorveien, og resultatet er mindre forbruk og mindre utslipp.
Faktisk banker nye Fabia samtlige elbiler på et område som det er veldig populært å opplyse om. Fabia har en oppgitt rekkevidde på 900 kilometer, så selv det kommende Mercedes-flaggskipet EQS må bite skikkelig i støvet når det kommer til kjørelengde.
Et nytt og mer aerodynamisk design fører også til enda mindre innvendig støy, noe alle setter pris på.
Den nye generasjonen av bybilen byr altså på automatisk luftspjeld som vanligvis er å finne hos langt dyrere modeller, og en annen stor nyhet er at Fabia for første gang blir tilgjengelig med digitale instrumenter. Ja, den er til og med koblet til nettet, og byr som vi venter av nye biler i 2021 på infotainmentløsninger og en berøringsskjerm.
Når det gjelder førerassistenter så må alle nye biler i Europa ha et minimum av disse for å unngå å krasjlande i kollisjonstestene til Euro NCAP, og både Travel Assist og Park Assist debuterer nå i Fabia. Dette inkluderer ting som adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsler og skiltgjenkjenner.
Under panseret kommer Fabia med en rekke nye alternativer, og motorene strekker seg fra 65 hk og opp til en 1.5-liters TSI EVO-motor med 150 hk og et dreiemoment på 250 Nm.
Vi snakker altså om en Skoda-modell her, så da bør det jaggu også være noen såkalte «simply clever»-løsninger også. Og nye Fabia skuffer ikke på det området.
Den nye generasjonen kommer med en rekke smarte løsninger, og noen helt nye i Skoda-familien. Disse inkluderer et foldbar og fleksibel lagringsrom bak og et lagringsrom i tunellen foran baksetet som inkluderer en koppholder, det er avtagbare koppholdere og en kart- og pennholder i lagringsrommet foran girspaken.
Skoda presenterte altså med Fabia tilbake i 1999 (stasjonsvognutgaven kom i 2000), og er faktisk det nest mest solgte modellen fra det tsjekkiske merket. Det ble produsert 1,79 million av 1. generasjonen i løpet av åtte år, 1,7 million av 2. generasjon og 3. generasjon har tatt det totale antallet opp til 4,5 millioner produserte Fabia-eksemplarer.
Det kun Octavia i Skoda-familien som kan skryte av et bedre salg, og med en 4. generasjon hvor det meste er forbedret bør den kompakte bybilen også kunne selge bra i årene som kommer.
Her er bilder av den helt nye Skoda Fabia:
Les også: