Skoda Kodiaq er en verdensvant herremann som produseres både i Tsjekkia, Russland, India og Kina, og det er ikke noe rart at Skoda satser litt ekstra på denne.
Vi snakker nemlig om SUV-modellen som befinner seg innenfor den viktige 4,7 meters lengden, og jaggu er det ikke også mulig å få den med sju seter. Den bør dermed være aktuell for veldig mange potensielle kjøpere.
-->
Så langt har da også over 600.000 sikret seg en Kodiaq, og nå legger Skoda til rette for at dette antallet skal vokse enda mer.
Modellen som er bygd på MQB-plattformen til Volkswagen-gruppen i likhet med Volkswagen Tiguan Allspace og Seat Tarraco ble lansert i 2016, og befinner seg fortsatt i 1. generasjon.
Men nå får den altså en aldri så liten midtlivsoppdatering.
‒ Kodiaq var en virkelig game changer for oss, sier Skoda-sjef Thomas Schäfer.
‒ Det var den første modellen i SUV-satsingen, og åpnet opp et helt nytt, raskt voksende bilsegment.
Skoda traff altså godt med Kodiaq, som selvsagt følger kjerneverdiene det tsjekkiske merket styrer etter; et følelsesladet design, mye bil for pengene, et romslig interiør og store utstyrsmuligheter.
Men i et segment med stadig tøffere konkurranse må den også holde seg moderne, noe Skoda nå sørger for med en oppdatering.
Dette kommer best til syne i fronten, hvor Kodiaq har fått nye frontlykter som sammen med tåkelys gir den fire «øyne», en ny grill og en L-formet støtfanger. Den har også fått et bredere luftinntak i midten og aluminiumsfargede detaljer.
Disse grepene skal gi den en litt mer terrengfokusert og tøffere front.
Også bak har Skoda oppdatert SUV-modellen med LED-lykter, og jaggu har den nye Kodiaq også en ny støtfanger der bak med en liten sportslig splitter.
Også på innsiden er den ganske fornyet, blant annet med LED-stemningslys, nye kontrastsømmer og kan også for første gang fås med ergometriske seter som kan by på massasje og ventilasjon.
Kodiaq kommer i tre stylingsutgaver med hver sitt særpreg, hvor Ambition byr på børstet aluminiumsdetaljer, Style kommer med sitt diamantmønster og Laurin&Klement har kromelementer.
Mange vil nok også merke seg at det er et nytt ratt i den oppgraderte modellen med to eiker, mens Sportline og RS har et ratt med tre eiker.
Det er også mulig å få nye Kodiaq med et 10,15-tommers virtuell instrumentpanel med fire visningstyper og en 9,2-tommers berøringsskjerm. Skoda har også oppdatert Canton-anlegget, som nå kan skilte med 12 høyttalere mot 10 tidligere.
Annen teknologi og førerassistenter har også fått en seg oppdateringer, og nå kan for eksempel den adaptive cruisekontrollen brukes helt opp i 210 km/t. Men test nå ikke dette på norske veier!
Til slutt har selvsagt Skoda også sett på motorene, og det blir fortsatt mulig å få denne med den klassiske kombinasjonen manuell gir og forhjulstrekk. Dette i kombinasjon med en 1.5-liters TSI-motor som har 148 hk.
Den kommer også med en 2-liters TSI med 188 hk og en 2-liters TDI med 197 hk, mens RS-utgaven er utstyrt med en 2-liters TSI som rommer 241 hk og som er hele 60 kilo lettere enn tidligere. Ja, selv DSG-kassen er slanket, og veier nå 5,2 kilo mindre enn tidligere.
Skoda opplyser at den oppdaterte utgaven er klar til sommer, så den bør ikke være altfor langt unna en norsk forhandler heller.
Her er bilder av den nye Skoda Kodiaq:
Les også: