Ifølge nye klimamål skal alle nye kjøretøy være nullutslippsbiler, og det betyr i så fall også de med blålys på taket. Og her bidrar mer enn gjerne Skoda.
Det tsjekkiske merket er for lengst i gang med sin elbilsatsing, som startet med en helelektrisk utgave av en modell som Volkswagen opprinnelige sto bak.
-->
Volkswagen Up kom i 2011, og fikk raskt selskap av tvillingene Seat Mii og Skoda Citigo. To år senere kom Up som en helelektrisk versjon, etterfulgte av en lignende Mii og til slutt Citigo-E ‒ Skodas aller første elbil.
Nå har også Skoda lansert sin første rene elbilmodell, og Enyaq kjent som Vision E under utviklingsstadiet er nå på plass også i Norge.
Skoda har selvsagt store forventninger til Enyaq, en elektrisk SUV i folkebilstørrelsen 4,65 meter, og for å virkelig vise at den duger til det meste har den britiske avdelingen satt sammen et aldri så lite lag av blålys-utgaver.
Skvadronen består både av en politibil, en ambulansebil og en for branntjenesten, og trioen ser slik ut:
Det er lett å tro at dette er et stunt for å få litt mer pr, men Skoda satser stort på blålysutgaver i flere land ‒ og er selvsagt seriøse også med Enyaq.
Elbilen heter offisielt Enyaq iV, og den siste benevnelsen viser at dette er elektrifiserte biler som inkluderer de ladbare hybridene Octavia iV og Superb iV. Begge disse iV-utgavene blir også tilgjengelig som utrykningsbiler i Storbritannia, akkurat som Enyaq iV altså blir.
Uniformerte Enyaq blir tilgjengelig i to effektvarianter, 60 og 80, som åpner for enten 62 kWh eller 82 kWh store batterier. Disse kan by på opptil 204 hk og 310 Nm med dreiemoment, og klarer 0-100 km/t på 8,5 sekunder og har en toppfart på 160 km/t.
Den offisielle rekkevidden lyder på 536 kilometer, mens den kan fylle opptil 80 prosent på rundt 38 minutter.
Alt dette bør gjøre også blålys-Enyaq til en ok bil for de fleste, iallfall i Storbritannia, men en del distrikter i Norge hadde kanskje slitt litt med å ha en slik utrykningsbil. For ja, Finnmark er for eksempel større enn Danmark i areal.
Fordelen med en elbil som utrykningsbil er selvsagt lokale nullutslipp og ganske mindre servicekostander, for en elbil har som kjent nesten ikke noen bevegelige deler som trenger service. Det er bra for budsjettet, som jo er ganske så strengt i mange distrikter, i tillegg til den operative oppetiden for bilen bør bli bedre når den slipper å stå på verksted så ofte.
Om vi faktisk får se en Enyaq med norske skilt og blålys på taket gjenstår selvsagt å se, men om du er på tur i England i framtiden bør du ikke bli overrasket om du møter på en uniformskledd Enyaq.
La oss bare håpe du ikke får den etter deg på motorveien med både sirener og blinkende lys, for det kan bety trøbbel.
Les også: