Det er ventet at antall helelektriske nybiler går fra en markedsandel på 12 prosent i 202 til å utgjøre hele 80 prosent av det europeiske salget i 2030, og det betyr mange millioner nye elbiler på veiene.
Og som vi har erfart fra den norske elbil-boomen trengs det mange ladere for at infrastrukturen skal kunne håndtere et ras av nye elbiler, og heldigvis har Europa lært av innkjøringsproblemene i Norge.
-->
Flere av de store bilprodusentene har funnet sammen i et nytt ladeprosjekt døpt Ionity, hvor BMW-gruppen, Ford, Hyundai Motor-gruppen via Kia, Mercedes-Benz og Volkswagen-gruppen via Audi og Porsche er blant aksjeeierne.
Ionity skal sette opp stasjoner med såkalt high-power charging (HPC) på strategiske plasser i 24 europeiske land, og her snakker vi virkelig om lynlading. Disse stasjonene har en maks effekt på 350 kW, og en slik hastighet betyr at et batteri på 70 kWh fylles på 12 minutter.
Bare i Norge er det nå 22 Ionity-stasjoner langs strategiske steder, og målet er å sette en motorvei av lynladere gjennom hele Europa. Ionity tenker også bærekraft, og har sluppet inn den første aksjeeierne utenfor bilsektoren i form av Blackrock ‒ et selskap som skal hjelpe Ionity til kun å bruke grønn kraft på sine stasjoner.
En annen ting som skaper trøbbel for norske elbileiere er selve betalingen under lading, og her har Ionity innført en automatisk funksjon kalt Plug & Charge. Dermed kan eiere av for eksempel Porsche Taycan, Ford Mach-E og Mercedes EQS bare plugge inn laderen, og systemet gjenkjenner bilen og betalingen skjer deretter automatisk.
Den innledende fasen til Ionity var å sette opp 400 ladestasjoner, og denne er nå fullført. Dermed innleder de Ionity 2.0, og nå skal det virkelig satses.
Antall stasjoner skal økes til 1.000, altså mer enn en dobling. Men antall ladepunkter øker prosentvis enda mer.
Fram til nå har de hatt en strategi med 4 til 6 ladepunkter per stasjon, men dette skal øke fra 6 til 12 punkter i framtidens HCP-stasjoner. Dermed spretter antall ladepunkter fra 1.500 til hele 7.000 innen 2025, mer enn fire ganger fra dagens nivå.
For Porsche er dette gode nyheter, for de er en av få merker som kan by på et system med 800 volt. Dette gir enda raskere lading, og en Taycan åpner for eksempel for en teoretisk ladefart på hele 270 kW.
‒ Vi ser en klar økning i elektromobilitet og tilhørende høyytelses ladeinfrastruktur, sier Oliver Blume, styreleder i Porsche.
‒ Hos Porsche forventes 50 prosent av bilene som leveres over hele verden innen 2025 å være delvis eller helt elektriske – mer enn 80 prosent ved slutten av tiåret. Ved å investere i Ionity, sender vi et viktig signal til kundene som øker komforten og bekvemmeligheten ved å reise i et elektrisk kjøretøy enda mer.
Les også: