Skal kjøre fra pol til pol ‒ med en elbil!

Noen er litt mer eventyrlystne enn andre. Chris Ramsey skal kjøre fra pol til pol i en Nissan Ariya.


De som har levd en stund og på samme tid husker veldig godt, minnes muligens at Monty Python-medlem Michael Palin hadde en TV-serie hvor han dro fra pol til pol. Palin var også innom Norge på vei sin vei fra nord til sør, og ble en av få som har besøkt på polene.

Den bragden har Chris Ramsey tenkt å kopiere, men nå skal det gjøres med bil. Ikke overraskende har ingen prøvd på akkurat det, for det høres ut som en tilnærmet umulig oppgave. Legger vi til at det skal gjøre med en elbil virker det som en komplett umulig oppgave.

Nå er ikke Ramsey ukjent med lange elektriske bilturer, for som første i verden gjennomførte han det krevende Rally Mongolia med en elbil, en modifisert Nissan Leaf, med kona i kartleserstolen.

Det skjedde i 2017, og han måtte lade bilen 111 ganger på sin tur gjennom 13 land hvor han tilbake nærmere 13.000 kilometer.

Hvordan han skal lade elbilen på polene vet vi ikke, men ettersom Nissan er en av partnerne i denne spesielle ekspedisjonen har de nok kontroll på dette. Målet med eventyret er å sette fokus på klimaendringene og vise hvordan elbilene kan bidra.

‒ Vårt oppdrag er å vise at elektriske biler kan takle de tøffeste miljøene – fra den bitre kulden på polene til den varme og fuktige jungelen i Sør-Amerika, og illustrere at de er spennende å kjøre mens de møter de daglige kravene til sjåfører rundt om i verden, sier Ramsey.

‒ Det er fantastisk å ha et så viktig og innovativt globalt merke med på ekspedisjonen, legger han til.

Nissan er en ekte elbil-pioner som viste vei med Leaf allerede tilbake i 2010, og modellen var den mest solgte elbilen i det forrige tiåret. Den er fortsatt Norges mest solgte elbil.

Leaf la ikke bare grunnlaget for dagens elbiler, men også for den neste generasjon elbiler fra Nissan. Den heter Ariya, og begynner nå endelig å nærme seg.

Det japanske merket har denne gang gått for en SUV, og elbilen blir tilgjengelig med to batteripakker ‒ et på 63 kWh og et på 87 kWh. De vil også tilby versjoner med enten 2WD eller AWD, og Ramsey har selvsagt gått for den største batteripakken og firehjulsdrift når han skal sette kurs fra pol til pol.

Bilen må preppes både for de iskalde arktiske og antarktiske forholdene og svært krevende terreng, og elbilen blir modifisert med en tilpasset røft ytre med oppgraderte hjul, dekk og fjæring. Også en original Nissan Ariya e-4orce skal fungere som et støttekjøretøy gjennom Amerika.

En fordel med firehjulsdrift-systemet e-4orce er at dette skal kunne «se» kjørelinjen og dermed gjøre automatiske endringer, og på den måten skal drivsystemet være optimalisert uansett underlag. Den hjelpen setter nok Ramsey pris på.

‒ Vi er stolte over å kunngjøre vårt partnerskap med Chris Ramsey og Pole to Pole-ekspedisjonsteamet, sier visepresidenten for Nissans globale markedsføring og salg, Asako Hoshino.

‒ Med e-4orce-kontrollteknologi som gir forbedret stabilitet og trekkraft på en rekke overflater, vet vi at den vil være den perfekte partneren for Chris og teamet hans på sin utfordrende helelektriske reise.

Ramsey skal altså kjøre 27.000 kilometer fra Nordpolen og ned til Sørpolen, og dette tar han gjennom 14 land i Nord-, Sentral- og Sør-Amerika. Med på laget har han også Arctic Truck, disse gærne islendingene som bygger om pickuper til noen skikkelige monstre.

Arctic Truck hjelper til både med ombygningen av Ariya og logistikken i noen av de mest utfordrende miljøene her på kloden, og bidrar også med å finne rutevalget gjennom særs krevende terreng.

Etter rundt fire år med planlegging begynner eventyret endelig å nærme seg, og det hele skal starte i mars til neste år.

Hvor lang tid ekspedisjonen skal vare er vi ikke sikre på, men at det tar lengre enn de 56 dagene han brukte på Rally Mongolia er vi ganske sikre på ‒ til tross for at elbilen er både bedre og røffere enn den forrige han brukte.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter