Sju ting om nye Mercedes EQB

Nye EQB tar Mercedes’ B-klasse inn i den elektriske tidsalderen, og er en ekte familiefrakter med sine sju seter. Her er sju andre ting om den nye elbilen, pluss en masse bilder.


Mercedes begynner nå å få skikkelig sving på sin elbilserie kalt EQ, som består av EQA, EQB, EQC, EQS og EQV. Den aller siste som har hatt premiere er EQB, som blir den elektriske søsteren til GLB.

For dette er en SUV-modell som retter seg inn mot familiene.

-->
‒ Med EQB kan vi tilby en elektrisk premium-SUV i kompaktklassen med hele syv seter, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Flere forskjellige effektutgaver vil være tilgjengelig, og med 4Matic firehjulstrekk har EQB alle egenskapene som skal til for å bli en suksess.

Dette er altså en elbil i det brennhete C-segmentet for SUV-modeller, og bilen er 4,68 meter lang, 1,83 meter bred og 1,67 meter høy. Og her har Mercedes åpenbart jobbet knallhardt med den innvendige plassen, for EQB kan skilte med akselavstand på hele 2,83 meter.

Det gjør sitt til at Mercedes har funnet plass til en tredje seterad med to individuelle seter, og selv da er bagasjerommet på 465 liter og kan utvides til 1.620 liter. Den med fem seter har et bagasjerom på 495 liter som kan utvides til 1.710 liter.

La oss se på sju viktige ting som bilen som akkurat har hatt premiere kan skilte med.

Rekkevidde, hk og firehjulstrekk

Mercedes har puttet inn et batteri på 66,5 kWh og skal også komme i flere forskjellige effektutgaver, noen med mer enn 270 hestekrefter. Den er også mulig å få enten som for- eller firehjulstrekk, hvor versjonen EQB 350 4Matic firehjulstrekk for eksempel får en rekkevidde på opptil 419 kilometer.

Mercedes har også på gang en langdistanse-versjon, mens batteriene er produsert på Daimler-fabrikken i tyske Kamenz og polske Jawor.

Størrelse og fleksibilitet

Bilen altså drøyt 4,6 meter lang med et romslig interiør som er kjent fra GLB, og takket være den lange akselavstanden blir det også mulig å bestille EQB med en tredje seterad og syv seter.

Dette er ikke en flerbruksbil, så de to ekstra setene helt bakerst passer til passasjerer med en høyde på opptil 1,65 meter.

Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg som standard, og det er også mulig å få EQB med en seterad som kan justeres i lengderetning med 140 millimeter. Dette vil i så fall frigi 190 liter med plass i bagasjerommet.

Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB, og baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet.

Design

Elbiler uten et stort motorrom foran trenger ikke en vanlig grill, og EQ-modellene skiller seg da også litt ut fra de tradisjonelle modellene i fronten.

EQB har fått karakteristiske sorte panelgrillen med det gjenkjennbare lysbåndet som forbinder kjørelysene. Bak har de smeltet LED-lysene sammen med den avsmalnende LED-lysstripen, noe som skal gi en effekt av en bredere bil.

En annen stor forandring fra GLB er at Mercedes nå har senket skiltet ned til støtfangeren bak, noe som gjør designet mer helhetlig.

EQB kan leveres med lettmetallfelger i to- eller trefarget design i opptil 20 tommers størrelse.

Stemmestyring og elektriske detaljer

Innvendig kjenner man den nye elbilen raskt igjen som en moderne Mercedes med sine firkantet skjermer kalt Widescreen Cockpit og spesielle luftventiler, og infotainment gjennom MBUX åpner selvsagt for å bruke stemmestyring via talekommandoen «Hei Mercedes». I en EQB er det for eksempel mulig å be bilen skru opp varmen eller bytte stemningslys.

Mercedes har også puttet inn elementer i aluminium i interiøret, og «avhengig av design- og utstyrslinjen gir et spektakulært bakgrunnsbelyst listverk og rosegullfargede dekorative elementer ledetråder til den elektriske karakteren i EQB», melder Mercedes.

Navigering gjennom Electric Intelligence

Mercedes har nylig vist fram det elektriske flaggskipet EQS, og den kunne skryte av noe som er kalt elektrisk intelligens. Vel, EQB vil ikke være noe dårligere, og har også denne smartheten.

Navigasjon med Electric Intelligence åpner for at systemet selv foretar kontinuerlige områdesimuleringer med hensyn til blant annet topografi og vær, og resultatet skal bli den raskeste ruten til destinasjonen ‒ inkludert nødvendige ladestopp.

Den kan også reagere på dynamisk endringer som for eksempel trafikksituasjoner eller føreren kjørestil, og på toppen sørger Electric Intelligence for at batteriet bringes til en optimal ladetemperatur før et planlagt ladestopp.

Lading

Internasjonalt er Mercedes veldig opptatt av at EQB og de andre nye elbilene kan lades gjennom Mercedes me Charge, for det betyr at kundene er garantert grønn strøm på tanken. Dette betyr ikke så mye i Norge, som stort sett benytter seg av fornybar energi. Men ladeløsningen gir uansett tilgang på 500.000 AC- og DC-ladestasjoner i 31 land, og det er jo bra.

Elbilen er altså utstyrt med et batteri på 66,5 kWh, og åpner for en ladehastighet på 100 kW via hurtigladere og 11 kW gjennom ombordladeren. Mercedes opplyser at ladetiden fra 10-80 prosent batterikapasitet tar litt over 30 minutter.

Intelligente kjøreassistentsystemer

Litt artig var det nye lille A-klasse som brøytet vei for Mercedes’ nye MBUX-system tilbake i 2018, for nå er det ikke lenger slik at det bare er toppmodellene til Mercedes som prioriteres når det kommer til ny teknologi.

EQB bekrefter helt klart dette, hvor blant annet intelligente kjøreassistentsystemer Lane Keeping Assist og Active Brake Assist kommer som standard. Første holder bilen i filen, og siste åpner for at bilen selv bremser om det blir nødvendig.

Den kommer også med en ny Driving Assistance Package som inkluderer svingmanøvreringsfunksjonen, nødkorridorfunksjonen, avkjøringsvarselfunksjonen som advarer føreren om syklister eller kjøretøy som er nær og en advarsel når fotgjengere blir oppdaget i nærheten av fotgjengerfelt.

Det var sju ting rundt nye EQB, som slår følge med EQA og EQS som nye elbiler fra stjernemerket. Men EQB skiller seg ut som den første elbilen som blir produserte i ungarske Kecskemet, som i dag produserer CLA og CLA Shooting Brake plug-in hybrid. Den fabrikken skal også lage nye A-klasse plug-in hybrid som også skal settes sammen i tyske Rastatt, som på sin side setter sammen EQA.

Den utgaven av EQB som nå vises under Shanghai Auto Show er en kinesiskspesifikk utgave, men også den europeiske versjonen er rett rundt hjørnet. De i USA må dog vente til neste år på sin EQB.

Her hjemme blir den kommende elbilmodellen mest sannsynlig lansert mot slutten av 2021, så den bør ikke være altfor langt unna.

Her er flere bilder av Mercedes EQB, den femte modellen i EQ-serien.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter