Renault Zoe er historisk ‒ med et stort negativt fortegn. Dette er nemlig den første bilen som oppnår 0 stjerner i den nye kollisjonstesten til Euro NCAP. Huff og huff.
Siden Euro NCAP introduserte nye og tøffere kollisjonstester før 2020-testingen tok til har de testet 46 biler, inkludert 11 i den aller siste runden som nå er gjennomført.
Disse testene er svært viktig for deg og meg, for de gjør sitt til at bilindustrien gjør bilene enda sikrere. For det er så viktig å få full score at produsentene gjerne bruker litt mer penger på sikkerhetsutstyr enn de egentlig ville.
-->
Resultatene taler da også sitt klare språk.
For tross hardere krav har 33 av bilene testet i 2020 og 2021 oppnådd de gjettede 5 stjernene, mens ytterligere åtte har oppnådd 4 stjerner. Alle disse er ganske så sikre biler.
Én har fått tildelt 3 stjerner, mens ytterligere to biler har blitt avspist med 2 stjerner og en bil har sviktet skikkelig og kun fått 1 stjerne.
Så er det den ene bilen som virkelig har krasjlandet ‒ Renault Zoe.
Av de 11 bilene som Euro NCAP nå har testet oppnådde sju 5 stjerner ‒ BMW iX, Genesis G70 og GV70, Mercedes EQS, Nissan Qashqai, Skoda Fabia og Volkswagen Caddy.
Den elektriske duoen Fiat 500e og MG Marvel R klarte 4 stjerner, noe som Euro NCAP sier er et bra resultat.
‒ Bravo til disse produsentene som gir forbrukerne det sikkerhetsnivået de har forventet, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.
‒ Disse resultatene gjør det nok en gang klart at sikkerhet handler om god konstruksjon og mindre om type drivlinje eller prisen i seg selv.
Men så var det Renault-duoen Dacia Spring og den ansiktsløftede Renault Zoe da.
Spring som er en ny elbil fra Renault-eide Dacia unngikk det helt store mageplasket og oppnådde om ikke annet 1 stjerne, mens det meste gikk galt for Zoe.
‒ Renault var en gang i tiden synonymt med sikkerhet, sier van Ratingen.
‒ Tilbake i 2001 var Laguna den første bilen som fikk 5 stjerner. Men disse skuffende resultatene for Zoe og Dacia Spring viser at sikkerheten nå har blitt en fotnote i gruppens overgang til elbiler.
Generalsekretæren er rett og slett forbannet.
‒ For bare noen måneder siden hevdet Dacia at de «alltid var opptatt av øke sikkerheten for de på innsiden», og at bilene alltid har forbedret passasjersikkerhet (Autocar).
‒ Det er tydeligvis ikke tilfellet: Ikke bare har disse bilene ikke noen merkbar aktiv sikkerhet som standard, men passasjerbeskyttelsen er også dårligere enn noe kjøretøy vi har sett på mange år. Det er kynisk å tilby forbrukeren en rimelig miljøbil om prisen er en høyere skaderisiko ved en ulykke, tordner han, og legger til:
‒ Andre biler, som Fiat 500e, som nylig ble tildelt 5 stjerner i Green NCAP, viser at man ikke trenger å ofre sikkerheten for miljørenslighet.
Også Rikard Fredriksson hos det svenske Trafikverket er rystet over krasjlandingen til den oppgraderte Zoe-modellen.
‒ Euro NCAP’s tester fremhever de betydelige forskjellene som oppstår når beslutningen tas om ikke å oppgradere sikkerhetsnivået til et kjøretøy som holdes i produksjon, sier han.
‒ Spesielt alarmerende er nedgraderingen av kollisjonsputen fra produsenten da bilen ble ansiktsløftet i andre ikke-sikkerhetsmessige områder. I denne utgaven kan vi se eksempler på elbiler med lignende prisnivåer, men bemerkelsesverdig forskjellige sikkerhetsnivåer.
Oppsiktsvekkende nok scoret Zoe dårligere enn den svært så billige Spring i tre av fire kategorier, og i alle disse satte Renaults populære elbil nye bunnoteringer.
Zoe klarte kun 43 prosent i voksenbeskyttelse, 52 prosent i barnebeskyttelse, 41 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og sviktet kapitalt i førerassistent-kategorien hvor den endte på 14 prosent.
Her testes 0 stjerners Renault Zoe:
Dacia Spring klarte seg altså litt bedre, men også den står til klar stryk. Spring oppnådde 49 prosent i voksenbeskyttelse, 56 prosent i barnebeskyttelse, 39 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 32 prosent i førerassistenter.
Her testes 1 stjerners Dacia Spring:
Ingen trenger å bekymre seg om sikkerheten i en BMW iX, for denne klarte Euro NCAP-testen med bravur. Den nye elbilen oppnådde 91 prosent i voksenbeskyttelse, 87 prosent i barnebeskyttelse, 73 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 81 prosent i førerassistenter.
Her testes 5 stjerners BMW iX:
Genesis G70 imponerte også, og oppnådde 89 prosent i voksenbeskyttelse, 87 prosent i barnebeskyttelse, 76 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 88 prosent i førerassistenter.
Her testes 5 stjerners Genesis G70:
Ikke overraskende var SUV-søster Genesis GV70 omtrent like sikker, og oppnådde 89 prosent i voksenbeskyttelse, 87 prosent i barnebeskyttelse, 64 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 87 prosent i førerassistenter.
Her testes 5 stjerners Genesis GV70:
Det elektriske flaggskipet til Mercedes, EQS, er selvsagt like sikker som banken, og kopierte faktisk Lynk & Co’s toppscore når det kommer til voksenbeskyttelse med 96 prosent. Det gjorde den også i barnebeskyttelse, hvor den og Nissan Qashqai topper med 91 prosent. EQS fikk 76 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 80 prosent i førerassistenter.
Her testes 5 stjerners Mercedes EQS:
Når det gjelder Nissan Qashqai, så er den minst like sikker som EQS. Qashqai fikk 91 prosent i voksenbeskyttelse, 91 prosent i barnebeskyttelse, 70 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og hele 95 prosent i førerassistenter. Kun Subaru Outback har tidligere oppnådd en slik score i denne kategorien.
Her testes 5 stjerners Nissan Qashqai:
Også Skoda Fabia er en meget sikker bil, og oppnådde 85 prosent i voksenbeskyttelse, 81 prosent i barnebeskyttelse, 70 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 71 prosent i førerassistenter.
Her testes 5 stjerners Skoda Fabia:
Volkswagen Caddy viser at små kassebiler også kan være meget sikre, for denne scoret 84 prosent i voksenbeskyttelse, 82 prosent i barnebeskyttelse, 69 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 79 prosent i førerassistenter.
Her testes 5 stjerners Volkswagen Caddy:
MG har hatt stor suksess med elbilversjonen av ZS, og denne skal Marvel R følge opp. Og det er en ganske sikker bil med 80 prosent i voksenbeskyttelse, 75 prosent i barnebeskyttelse, 55 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 80 prosent i førerassistenter.
Her testes 4 stjerners MG Marvel R:
En annen ganske populær billig elbil er Fiat 500e, som i likhet med Marvel R er så sikker at den får 4 stjerner. 500e scoret 76 prosent i voksenbeskyttelse, 80 prosent i barnebeskyttelse, 67 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 67 prosent i førerassistenter.
Her testes 4 stjerners Fiat 500e:
I tillegg til disse 11 bilene har Euro NCAP også verifisert fem nye hybrid og elektriske varianter av biler som tidligere er testet.
Audi A6 PHEV, Range Rover Evoque PHEV og Mazda 2 Hybrid deler alle scoren på 5 stjerner fra henholdsvis 2018, 2019 and 2020, mens Mercedes EQB legges under GLB’s score på 5 stjerner fra 2019.
Nissans nye Townstar er en tvilling til Renault Kangoo, og deler også scoren på 4 stjerner som Kangoo oppnådde tidligere i år.
Les også: