Sjekk ut Audi e-tron S og e-tron S Sportback

Audi har klare to nye versjoner av Norges mest populære bil, e-tron S og e-tron S Sportback. Her får du en masse bilder av bilene.


Audi hever innsatsen med to helt nye S-versjoner av den populære elbilen e-tron, og denne gang handler det ikke om mindre enn tre elektriske motorer, 503 hestekrefter og noe som er kalt så kryptisk som «torque vectoring».

Dette er ingen nyhet, for det er en stund siden Audi faktisk ga beskjed om hva som var i vente rundt e-tron.

Ingeniørene hadde nemlig funnet ut at den fremre elmotoren til e-tron 55 også passet usedvanlig godt bak, og da sammen med en tvillingmotor. Så de monterte to slike på bakakslingen, og tok den bakre til e-tron og plasserte foran.

Dermed fikk de et unikt drivverk med tre motorer, og verdens første serieproduserte Audi med trippelmotor ble født.

På en måte har de portet det originale drivverket, og setter vi sammen S og port får vi Sport.

De to mer sportslige e-tron S og e-tron S Sportback byr da også på krefter i massevis. Totalt leverer drivverket 370 kW med elektriske krefter, noe som lar seg oversette til 503 hestekrefter. Og like imponerende, dreiemomentet som sørger for å forflytte bilen er på hele 973 Nm, og som vi vet har elektriske biler den fordelen at dette er tilgjengelig fra start av. Strømmen er som kjent enten av eller på, og dermed trenger ikke en elektrisk motor å bygge opp momentet før alle kreftene slippes løs slik en forbrenningsmotor må.

Nå er ikke alle kreftene tilgjengelige hele tiden, for elbiler må selvsagt spare saft når de kan. Så for å få full pupp må bilen inn i kjøremodusen kalt S, og lever da en boost-ytelse i åtte sekunder. Da vil 0-100 km/t ta 4,5 sekunder, mens S-versjonene har fått en toppfart på 210 km/t.

Med e-tron S følger også noe som er kalt torque vectoring, dreiemoment-vektering. Dette betyr på godt norsk at dreiemomentet kan fordeles ut til hjulene avhengig av grepet disse har. Så trenger et hjul mer krefter, så sørger torque vectoring for å levere dette. Ja, i quattros ånd, men da uten en mekanisk differensial.

En mer sportslig bil trenger også et lavt tyngdepunkt, og de elektriske S-versjonene med en batteripakke på 95 kWh (86 kWh netto) er plassert lengst mulig mot bakken. Dette har de kombinert med sju kjøremoduser, og avhengig av hva som velges kan det adaptive luftfjæringssystemet justere bakkeklaringen med hele 76 mm.

Aerodynamikken er også tatt høyde for, faktisk så mye at S-versjonene har est ut med fem centimeter i bredden. Her har Audi satt inn nye front- og bakfangere, ny diffusor og bygd ut skjermbuene med 23 mm. Og for å virkelig understreke at dette er sportslige versjoner har Audi gitt bilene sølvdetaljer foran, samt et aluminiumshus for sidespeilene.

Men det hjelper lite om en bil er preppet for å sluke svinger om den ikke er skodd skikkelig. Som standard kommer e-tron-S-versjonene med 20-tommers hjul og dekk som er 285 mm brede. De har også klare noen 21-tommere, og jaggu kommer det også senere 22-tommers hjul som kan settes på bilene.

De nye S-modellene kan selvsagt også bestilles med digitale Matrix LED-lys, en nyvinning som ble presentert med e-tron Sportback i fjor høst.

På innsiden har Audi satt inn det meste av nyvinninger, inkludert den siste utgaven av infosystemet kalt MIB 3 i den virtuelle cockpiten. Og ja, det er selvsagt sportsseter, Alcantara-skinn og et multifunksjonelt ratt med paddler.

De to nye og sprekere søstrene i e-tron-familien kommer til høsten, og Audi e-tron 60 S starter på 842.000 kroner mens Audi e-tron 60 S Sportback har en utgangspris på 864.000 kroner.

Ok, nok prat, nå må vi sjekke ut de nye bildene av e-tron S og e-tron S Sportback.

Her er bilder av Audi e-tron S:

Og her er bildene av den litt mer coupépreget Audi e-tron S Sportback:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter