HjemNyheterSjekk ut Audi e-tron S og e-tron S Sportback

Sjekk ut Audi e-tron S og e-tron S Sportback

Audi har klare to nye versjoner av Norges mest populære bil, e-tron S og e-tron S Sportback. Her får du en masse bilder av bilene.

Audi hever innsatsen med to helt nye S-versjoner av den populære elbilen e-tron, og denne gang handler det ikke om mindre enn tre elektriske motorer, 503 hestekrefter og noe som er kalt så kryptisk som «torque vectoring».

- Annonse -

Dette er ingen nyhet, for det er en stund siden Audi faktisk ga beskjed om hva som var i vente rundt e-tron.

Ingeniørene hadde nemlig funnet ut at den fremre elmotoren til e-tron 55 også passet usedvanlig godt bak, og da sammen med en tvillingmotor. Så de monterte to slike på bakakslingen, og tok den bakre til e-tron og plasserte foran.

Dermed fikk de et unikt drivverk med tre motorer, og verdens første serieproduserte Audi med trippelmotor ble født.

På en måte har de portet det originale drivverket, og setter vi sammen S og port får vi Sport.

- Annonse -

De to mer sportslige e-tron S og e-tron S Sportback byr da også på krefter i massevis. Totalt leverer drivverket 370 kW med elektriske krefter, noe som lar seg oversette til 503 hestekrefter. Og like imponerende, dreiemomentet som sørger for å forflytte bilen er på hele 973 Nm, og som vi vet har elektriske biler den fordelen at dette er tilgjengelig fra start av. Strømmen er som kjent enten av eller på, og dermed trenger ikke en elektrisk motor å bygge opp momentet før alle kreftene slippes løs slik en forbrenningsmotor må.

Nå er ikke alle kreftene tilgjengelige hele tiden, for elbiler må selvsagt spare saft når de kan. Så for å få full pupp må bilen inn i kjøremodusen kalt S, og lever da en boost-ytelse i åtte sekunder. Da vil 0-100 km/t ta 4,5 sekunder, mens S-versjonene har fått en toppfart på 210 km/t.

Med e-tron S følger også noe som er kalt torque vectoring, dreiemoment-vektering. Dette betyr på godt norsk at dreiemomentet kan fordeles ut til hjulene avhengig av grepet disse har. Så trenger et hjul mer krefter, så sørger torque vectoring for å levere dette. Ja, i quattros ånd, men da uten en mekanisk differensial.

En mer sportslig bil trenger også et lavt tyngdepunkt, og de elektriske S-versjonene med en batteripakke på 95 kWh (86 kWh netto) er plassert lengst mulig mot bakken. Dette har de kombinert med sju kjøremoduser, og avhengig av hva som velges kan det adaptive luftfjæringssystemet justere bakkeklaringen med hele 76 mm.

- Annonse -

Aerodynamikken er også tatt høyde for, faktisk så mye at S-versjonene har est ut med fem centimeter i bredden. Her har Audi satt inn nye front- og bakfangere, ny diffusor og bygd ut skjermbuene med 23 mm. Og for å virkelig understreke at dette er sportslige versjoner har Audi gitt bilene sølvdetaljer foran, samt et aluminiumshus for sidespeilene.

Men det hjelper lite om en bil er preppet for å sluke svinger om den ikke er skodd skikkelig. Som standard kommer e-tron-S-versjonene med 20-tommers hjul og dekk som er 285 mm brede. De har også klare noen 21-tommere, og jaggu kommer det også senere 22-tommers hjul som kan settes på bilene.

De nye S-modellene kan selvsagt også bestilles med digitale Matrix LED-lys, en nyvinning som ble presentert med e-tron Sportback i fjor høst.

På innsiden har Audi satt inn det meste av nyvinninger, inkludert den siste utgaven av infosystemet kalt MIB 3 i den virtuelle cockpiten. Og ja, det er selvsagt sportsseter, Alcantara-skinn og et multifunksjonelt ratt med paddler.

De to nye og sprekere søstrene i e-tron-familien kommer til høsten, og Audi e-tron 60 S starter på 842.000 kroner mens Audi e-tron 60 S Sportback har en utgangspris på 864.000 kroner.

Ok, nok prat, nå må vi sjekke ut de nye bildene av e-tron S og e-tron S Sportback.

Her er bilder av Audi e-tron S:

Og her er bildene av den litt mer coupépreget Audi e-tron S Sportback:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

1 kommentar

  1. Synd at artikkelen skjemmes av useriøse – og diskriminerende kommentarer som: «Audi med trippelmotor ble født», «Så for å få full pupp må bilen inn i kjøremodusen kalt S», «De to nye og sprekere søstrene i e-tron-familien kommer til høsten» osv.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her