Også Jeep Wrangler blir ladbar

Jeep har tidligere annonserte ladbare hybrider av Renegade og Compass, og nå slår de på stortromma. Jeep Wrangler blir det tredje medlemmet i 4xe-familien.


Det er få biler som har en arv som Wrangler. Dette er riktignok en relativt ny modell som kom i 1986, men forgjengeren er en av de viktigste bilene i bilindustrien.

Wrangler er nemlig bilen som tok opp tråden til ur-jeepen som ble introdusert i 1944, Jeep CJ. Dette står for Civilian Jeep, og var den aller første masseproduserte bilen med firehjulstrekk da Willys presenterte den første sivile utgaven da 2. verdenskrig nærmet seg slutten.

CJ ble erstattet av Wrangler i 1986, så den nåværende har litt av en arv å bære på sine fire hjul.

Og Fiat Chrysler-gruppen har lyst til at den skal leve litt lenger, så dermed rydder de plass til Wrangler i 4xe-familien.

Dette er betegnelsen på det ladbare drivverket til Jeep, som både Renegade og Compass blir utstyrt med. Og nå altså Wrangler.

Jeep Wrangler 4xe byr på to elektriske motorer samt en ganske drivstoffvennlig 4-sylindret 2-liters turbomotor, og dette gjør den ladbare hybriden til litt av en kraftplugg. Totalt byr Wrangler 4xe på 375 hestekrefter og et dreiemoment på 637 Nm, og kreftene sendes ned i bakken via en 8-trinns automatkasse.

Batteriet er ganske så stort det og, og med 17 kWh åpner det seg en elektrisk rekkevidde på 40 kilometer i henhold til den strenge amerikanske testsyklusen.

Den elektrifiserte versjonen av populære Wrangler får tre kjøremoduser som tar høyde for elmotorene, Hybrid, Electric og eSave. De to første er selvforklarende, mens eSave sparer batteristrømmen til senere bruk ‒ som for eksempel til du er ute i terrenget.

For sender du Wrangler ut der den trives aller best, og skifter til lavgir, ja, det er all kraften fra det hybride kraftverket tilgjengelig. Så med Wrangler 4xe bør det være mulig å forsere det meste av hindringer.

Og en bil som Wrangler Rubicon 4xe er en usedvanlig ivrig klatremus. Den klarer imponerende 44 grader oppover, 22,5 grader vippevinkel og 35,6 grader nedover. Den amerikansk-spekket versjonen byr på en bakkeklaring på 27,4 centimeter, og kan vade gjennom vanndybder på hele 76 centimeter.

Wrangler 4xe kommer også i tre forskjellige utgaver, 4xe, Sahara 4xe og Rubicon 4xe. Av disse er Wrangler 4xe og Wrangler Sahara 4xe utstyrt med permanent firehjulsdrift, og disse kommer også med såkalte Trac-Lok-differensial som sørger for optimalt grep.

Også her i Europa er Wrangler en populær modell, og 4xe kommer selvsagt også hit. Wrangler 4xe er ventet tidlig neste år, mens planen er at Renegade 4xe og Compass 4xe skal komme til europeiske forhandlere allerede i år.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter