De fire ringene er som kjent godt i gang med framtidens biler, de helelektriske. Det første steget tok de med elbilen kun kalt Audi e-tron, introdusert i 2019.
Og ganske så imponerende for en bil som bikker en halv million kroner med god klaring gikk den like godt bort og ble årets mest solgte nybil her i Norge i 2020, og det nærmer seg nå imponerende 30.000 slike biler med norske skilt.
-->
Dette er ikke den eneste elbilen Audi tilbyr her hjemme, for også Q4 e-tron og e-tron GT er på plass. Og det er flere på gang.
Det tyske merket har nemlig annonsert to svært spennende elbiler, nemlig A6 e-tron som også kommer som stasjonsvogn og den nye sjefen i SUV-familien ‒ Q8 e-tron som måler 4,92 meter i lengden.
Men de lager også elbiler som aldri kommer i produksjon, såkalte konseptmodeller som skal vise hva som blir mulig en gang i forhåpentlig ganske nær framtid. Audi har mer eksakt laget fire slike biler.
Alle disse er kalt sphere-konsepter, og det hele startet med Audi skysphere i 2021. Dette er en vanvittig roadster som måler enten 4,94 meter eller 5,19 meter, for den kan faktisk endre lengde alt ettersom hvilken kjøremodus den befinner seg i.
skysphere benytter seg nemlig av noe så spektakulært som en variabel akselavstand, og har i tillegg sideskjørt som kan gå inn i hjulbuene når lengden endres.
Den andre sphere-bilen er en ganske så luksuriøs elbil kalt Audi grandsphere, og denne sedanen kan selvsagt kjøre av seg selv ‒ for det kan jo bilene i framtiden. Dette er en svær bil på 5,35 meter, og byr til og med på mer plass enn limousinen Audi A8L.
Det tredje sphere-konseptet er kalt urbansphere space og er en slags høyreist stasjonsvogn, og er utrolig nok den aller største av de tre konseptene.
Her er nemlig lengden oppgitt til voldsomme 5,50 meter, og det er til og med lengre enn den svære Mercedes-Maybach S 580 som måler 5,47 meter i lengden.
Den fjerde sfæren ble vist i forrige uke, og heter activesphere. Dette er en crossover på 4,92 meter, og skal etter planen være den aller siste sphere-bilen i konsept-rekken.
Bilen kjører også i sporene til de populære SUV-modellene, noe som bør passe oss nordmenn ganske godt.
‒ Audi activesphere har elementer som kan være svært interessante for norske forhold og behov, og er skreddersydd for en aktiv livsstil og opplevelser i fjell og natur, fortalte Norges Audi-direktør Elin Sinervo i forrige.
Selv om bildet over viser den i vinterdekt natur, er bilen faktisk designet i solvarme Malibu og er som de andre konstruert for den nye PPE-plattformen Audi og Porsche har laget. Denne bør åpne for store rekkevidder og ikke minst lynrask lading via sin 800V-teknologi.
Også Audi activesphere har sine sære egenskaper i likhet med de tre andre søstrene, og denne skal trives like godt på som utenfor veien.
På kystveien utenfor Malibu kan den for eksempel være en dynamisk coupé med klassiske proporsjoner og linjer, men kan ved et trykk forvandles til en høyreist pickup som kan håndtere norske snødekte fjellveier.
Bakkeklaringen kan justeres med 40 mm fra basishøyden som er på 208 millimeter, og skifrelste nordmenn bør også notere seg at den også har et skistativ integrert på midten av taket som er usynlig når det ikke er i bruk. Smart.
Bilen kan også settes i selvkjørende modus hvor både ratt og pedaler forsvinner ut av syne, og kan vise 3D-innhold som navigasjon og topografi som glir sømløst inn i omgivelsene i og rundt bilen.
Vi kan jo håpe på at Audi kommer med noe lignende som denne framtidsvisjonen, for dette er altså to biler i en.
Og hvordan bilen går fra å være en crossover til en pickup, kan du se via videoen. For dette er ganske spektakulære greier, litt som den første søsteren skysphere som kunne endre lengde.
Les også: