BMW har på gang en ny M-modell, og denne gang handler det om selveste M3. (Fotos: BMW)

En enda hissigere BMW M3

Snart er det duket for en ny sjef i BMW M3-familien, men vær rask ‒ denne kommer kun i begrenset opplag.


BMW har lagt bak seg et stort jubileumsår for M-merket, som rundet 50 år i fjor. Det hele ble avsluttet med stil, nemlig en ny BMW 3.0 CLS ‒ et nikk tilbake til den originale 3.0 CLS som kom i 1973.

Den fulgte i kjølvannet av en rekke nye M-biler presentert i 2022 ‒ BMW M4 CLS, BMW M3 Touring, BMW M2 og BMW XM. Men M-gjengen har ingen planer om å hvile nå som jubileet er historie.

For allerede før vi passerer januar presenterer de nok en ny bil, og like godt en ny sjef for M3 ‒ en Club Sport. Mer kjent som en CS.

BMW M3 CS er preppet enda mer for å kjøre lynraskt rundt en racerbane, og har fått mer krefter og mer spissede kjøreegenskaper gjennom ting som et skreddersydd chassisoppsett, intelligent lettvektskonstruksjon, karbonforsterkede plastkomponenter (CFRP) og eksklusive designelementer, kan BMW opplyse.

Under panseret har BMW M like godt lånt motoren fra BMW M4 CSL, som er ganske lik den som har funnet veien til racingbilen BMW M4 GTE. Ingeniørene har økt turbotrykket og gjort flere endringer på motorstyringen, og resultatet er at den 3-liters store motoren nå yter 550 hestekrefter og et dreiemoment på 650 Nm. Det er 40 hk mer enn en standard BMW M3 Competition.

Det gjør sitt til at sprinten opp til 100 km/t går unna på lynraske 3,4 sekunder, mens 0-200 km/t kun tar 11,1 sekunder. Skal det foretas forbikjøringer på landeveien går det ganske så kjapt, 80-120 km/t i 4. gir tar kun 2,6 sekunder ‒ mens toppfarten er elektroniske begrensningen på 302 km/t.

M-folket har selvsagt tenkt på lyden, og bakerst har eksosanlegget en lyddemper i titan. Velges Sport eller Sport+ inne i bilen, gir eksoslyden en egen klang inspirert av motorsporten ‒ spesielt ved girskift og gasspådrag, opplyser BMW.

Kreftene sendes til hjulene via M xDrive firehjulsdrift som har en aktiv differensial på bakakselen, og som vanlig er det mulig å velge et oppsett som sender flere av kreftene til bakhjulene – eller enkelt og greit å kun velge bakhjulsdrift som byr på det arketypiske BMW M-følelsen.

Selve kjøreegenskapene har fått seg et løft via et oppgardert chassis og mer bruk av karbonforsterket plast i karosseri og interiør, noe som også senker den totale vekten.

Når BMW M først byr på en spesialmodell har de selvsagt også en ny og eksklusiv farge, og M3 CS kommer som standard i Frozen Solid White. Men det er også mulig å bestille denne i Signal Green, Brooklyn Grey og Sapphire Black.

I tillegg har CS-utgaven enda mer synlige karbonfiberoverflater og røde aksenter, med den særegne nyregrillen og spoilere, diffusoser og speilhus i karbonfiber er hentet fra spesialmodellen BMW M4 CSL.

Bilen er skodd med 19-tommers M-felger foran og 20-tommers bak, mens dekkene er enda mer rettet mot banekjøring. Det er dog mulig å få mer «normale» dekk, for dette er altså en bil som også funker i hverdagen.

En litt morsomt nikk til de gamle racerbilene finner vi i BMW Laserlight, og her lyser stripene i frontlyktene gult i stedet for hvitt når dørene låses opp og når nær- og fjernlyset er slått på.

På innsiden er det selvsagt ting som M Carbon bøtteseter som standard, og hodestøttene er ikke bare elektrisk justerbare ‒ de kan også oppvarmes. Bilen kommer også med bakseter, og disse er skinnkledde med et sort og rødt design.

Til slutt har M-folkene også endret litt på infotainmentet BMW iDrive, og her skal grafiske oppsettet og M-innholdet forsterke kjøreopplevelsen ytterligere, melder BMW.

Nye BMW M3 CS er ikke langt unna, og skal faktisk inn i produksjon allerede i mars. Det betyr at BMW har åpnet for bestilling, og har lønner det seg å være nesten like rask som bilen selv. Det er nemlig førstemann til mølla-prinsippet for denne spesialversjonen, og startprisen lyder på 1.904.000 kroner.

Og de som lurer på hvor mye av dette er engangsavgift skal få et svar, for det er nemlig 471.002 kroner, ifølge BMW Norge.

Her er bilder av den nye sjefen, BMW M3 CS:

Les også:

Les mer om:

Nyheter