Sjekk forvandlingen til denne rustholken

Har du lyst til å pusse opp en gammel bil, men mangler inspirasjon? Vel, det skal vi fikse på her og nå.


Heldigvis er det mange som akkurat nå driver og pusser opp
en eller annen gammel bil, og slike perler får dermed et helt nytt liv ‒ til
glede for oss alle.

Omfanget av slike prosjekter varierer selvsagt svært mye,
men i snitt må nok de fleste regne med å klokke inn flere hundre arbeidstimer
før bilen er slik de vil ha den ‒ uansett hvordan stand den i utgangspunktet er
i.

Og det er åpenbart heller ingen grenser på hva som er mulig å berge, og det kommer vi snart til.

Men skal man kaste seg over et skikkelig omfattende prosjekt
‒ som for eksempel en gjennomrustet Lancia Aurelia B20 GT fra 1953 ‒ bør man
enten ha en usedvanlig stor tålmodighet, eller være eksperter som gjør dette i
arbeidstiden.

For hvor i alle dager skal man begynne når en bil ser slik ut:

Ja, den stakkars bilen ser dødsdømt ut, med en rust som har
tatt grep om absolutt alt. Men eieren er åpenbart av denne typen som kun ser
muligheter, så han spurte ekspertene hos Thornley Kelham (TK) om det faktisk
var mulig å redde denne.

For han drømte nemlig om å ratte den i verdens mest berømte
rallyløp for veteranbiler, selveste Mille Miglia. Tilbake i 1951 tok en Lancia
Aurelia 2. plassen i løpet, så det er på høy tid at en slik bil står på startstreken
igjen.

Restaureringsselskapet har siden oppstarten i 2009 gjennomført
en rekke imponerende prosjekter, og har hatt diverse biler utstilt på en rekke
av de største veteranbil-utstillingene rundt om i verden. De 36 som jobber der har
restaurert biler fra merker som Alfa Romeo, Aston Martin, Bentley, BMW,
Ferrari, Lamborghini, Mercedes-Benz, Rolls-Royce og Porsche.

Og heldigvis for eieren av den helt ødelagte 1953-modellen
også biler fra Lancia.

For de var ikke i tvil ‒ «selvsagt kan den reddes!»

Men timene går uhyre raskt når man pusser opp biler, noe
både Thornley Kelham og sikkert den utålmodige eieren fikk erfare med den sjeldne
bilen.

Rusten var så omfattende at de måtte erstatte store deler av
karosseriet, og når vi ser hvilke vakre linjer en Aurelia B20 GT faktisk har
skjønner vi at dette ikke var enkelt.

Alle delene måtte enten restaureres eller byttes ut, og ettersom
eieren ville kjøre rally med denne oppgraderte TK også bilen til datidens
standard med spesielle seter, girkasse, panser, eksosrør og felger.

Prosjektet strakk seg da også over to og et halvt år, men bilens sanne ansikt kom til slutt til syne.

Og det er et virkelig vakkert sådan:

Da eieren hentet bilen dro han rett på langtur, og klokket inn
hele 800 kilometer i løpet av den første helgen. Og alt fungerte perfekt, og
den er dermed klar for Mille Miglia.

TK er like spent som eieren, så de sender likegodt med to
mekanikere som skal hjelpe Aurelia B20 GT over mållinja i løpet hvor bilene må
være produsert i 1957 eller tidligere.

Forhåpentligvis krysser den mål uten en eneste skramme.

Her er flere bilder:

Les mer om:

Nyheter