Så hva i alle dager har Audi og Ducati til felles, foruten at de begge lager spreke kjøretøy? Vel, ganske så mye.
De tilhører nemlig samme familie, og Audi er faktisk sjefen til Ducati. MC-merket er nemlig eid av Lamborghini, som på sin side er eid av Audi. Så ja, alle tre hører dermed hjemme i den store Volkswagen-gruppen.
Audi har som kjent på gang en ganske voldsom elbilsatsting blant annet sammen med et annet konsernmedlem, Porsche, og ga oss allerede i 2018 en smakebit på denne.
Da kunne de vise fram et konsept som skapte overskrifter over hele verden, en kalt Audi e-tron GT, og denne skulle løfte elbilsatstingen til et nytt nivå.
Tre år senere kunne endelig Audi avduke sluttresultatet av konseptet, og siden har det kommet til godt over tusen slike biler med norske skilt.
I dag er det to tilgjengelige utgaver, Audi e-tron GT og Audi RS e-tron GT, men kanskje enda viktigere, det er på vei en ny Gran Turismo som foreløpig bærer benevnelsen «prototype».
Den nye blir selvsagt et flaggskip, noe også voldsomme Ducati Panigale V4 R er. Dette er sykkelen som virkelig løfter roadracing over på vanlige veier, og er et resultat av suksessen til Ducati både i Moto GP og Superbike-mesterskapet.
Høres 241 hk og et turtall på 16.500 r/min ok ut?
Det er altså to ekstreme kjøretøy, og hvor ekstrem de er vet Jaan Mattes Reiling og Alessandro Valia. De har nemlig prøvd hverandres «monstre» rundt testbanen til Audi Sport.
Kanskje ikke veldig sjokkerende eller overraskende så sitter superlativene ganske så løst, både hos Relling som er teknisk prosjektleder i Audi og hos Valia som er utvikler og ikke minst testfører hos Ducati.
Men her kommer det også fram mye kul info, så heng med på den ganske lange samtalen mellom de to utviklerne.
Du skal få høre alt de sier og spør hverandre, og ja, for de som lurte ‒ det er bare å begynne å spare til denne drømmegarasjen. Og husk de mange bildene av Audi e-tron GT prototype helt nederst.
Alessandro Valia: Begge modellene har utvilsomt en betydelig mengde kraft og begge oppfyller forutsetningene for å trygt levere denne kraften til veien. Ducati har innlemmet ulike kjøremoduser i modellene sine, slik at motorsyklistene individuelt kan justere kjøreegenskapene for både racerbanen og veien. Dette gir førere en rekke alternativer for å skreddersy motorsykkelens kraft til deres kjøreferdigheter.
Jaan Mattes Reiling: Det samme gjelder Audi e-tron GT-prototypen. Ved å gjøre kraftleveransen kontrollerbar, er det lett å kjøre og nyte disse bilene. Til tross for deres sporty natur, er både Panigale og prototypen designet for daglig bruk.
Valia: Hvordan føltes det å kjøre Panigale?
Reiling: Selv er jeg en stor Ducati-fan og elsker å kjøre på min Ducati 996. Panigale var en helt annen opplevelse. Det er fascinerende hvor enkelt det er å håndtere denne høyytelsessykkelen og hvor raskt man føler seg komfortabel med å sykle på den, takket være det elektroniske oppsettet. Hvordan var det for deg i førersetet til e-tron GT-prototypen?
Valia: Det var en flott opplevelse. I tillegg til det vakre designet, ble jeg imponert over bilens dynamikk og smidighet – og, selvfølgelig, ytelsesegenskapene til denne helelektriske sportsbilen. Akselerasjonen og håndteringen i svinger er rett og slett fantastisk, selv for meg, som er vant til rask akselerasjon. I tillegg fikk jeg muligheten til å få et glimt av prototypens interiør. Ved første øyekast kan du se oppmerksomheten på detaljer. Så det er mange likheter, men selvfølgelig er det også forskjeller.
Reiling: Både Panigale og e-tron GT-prototypen tilbyr ulike alternativer for å tilpasse kjøreegenskapene i henhold til behovene til henholdsvis motorsyklistene og førerne – noe du garantert la merke til under kjøringen og når du inspiserte interiørkontrollene. Det forbedrede fjæringssystemet introduserer nye justeringsmuligheter for sjåføren.
Valia: Jeg tror begge modellene er på et like høyt nivå. Dette gjelder spesielt når det gjelder teknologiene som brukes og den resulterende ytelsen, for eksempel ved akselerasjon. Begge merkene legger stor vekt på de minste detaljene. Panigale V4 R2 fungerer som grunnlaget for racersykkelen vår i Superbike World Championship. Begge modellene lar personen ved kontrollene finne den ideelle individuelle innstillingen. Den vesentlige forskjellen er at for motorsykkelen har føreren mye større innflytelse over kjøredynamikken. Likevel oppfyller begge modellene kriteriene for å gi en svært hyggelig kjøre- eller kjøreopplevelse.
Reiling: Jeg er enig med deg i det. Men når det kommer til e-tron GT-prototypen, inkluderer høy ytelse mer enn bare fremdriftssystemet og håndteringen. Det involverer hele kjøretøyet, inkludert design, kvalitet og komfort under både korte og lange kjøreturer, og fanger alle bak rattet. I tillegg hjelper assistentsystemene motorsykler og biler til å samhandle sikrere i hverdagstrafikken.
Valia: Vi forfølger også et nytt konsept når det kommer til høy ytelse. Ved siden av vår vekt på motorkraft, vekt og følelser, integrerer Ducati en rekke assistansesystemer. Målet vårt er å gi ryttere mulighet til å nå sin optimale kjøreevne med teknologier som Cornering ABS, Ducati Traction Control og Ducati Wheelie Control. Selv om du gjør en feil mens du kjører, beskytter disse systemene deg. Sikkerhet er vår høyeste prioritet på alle våre modeller. For eksempel tilbyr Multistrada4 en rekke valgfrie førerassistentsystemer som tar motorsykkelkjøring til et nytt sikkerhetsnivå. Eksempler inkluderer adaptiv cruisekontroll og blindsoneassistent. Aerodynamikken vi har overført fra Moto GP til våre produksjonsmodeller bidrar også til sykkelens stabilitet, spesielt ved høyere hastigheter. Jeg synes denne pakken er en velbalansert blanding av adrenalin og sikkerhet.
Reiling: For meg personlig er det enda mer spennende å kjøre motorsykkel fordi forbindelsen til veien og omgivelsene er mer direkte sammenlignet med å kjøre bil. Når ekstra assistansesystemer forbedrer førersikkerheten uten å redusere den emosjonelle opplevelsen, er det definitivt den rette tilnærmingen.
Valia: Selv om jeg satt på motorsykkel for første gang i en alder av fire, elsker jeg å kjøre bil like mye. I en bil, kan jeg bremse mye senere når jeg nærmer meg et hjørne. For meg er det mest spennende overstyringen, som jeg prøvde for en stund siden i Audi RS 35. Selv om det er mulig med en motorsykkel også, må du presse nærmere grensen enn med en bil. For kontrollert overstyring har Panigale V4 R2 Ducati Slide Control (DSC) med en spesiell funksjon som kalles Spin on Demand-funksjon, en dynamisk traction control som tillater servostyring som Audis Drift Mode. Dette eksemplet illustrerer hvordan vi streber etter å gjøre både kjøring og sykling til en hyggelig opplevelse. Hvordan stiller du deg til videre utvikling?
Reiling: Absolutt. På den ene siden må vi møte stadige landspesifikke krav. Vi holder også konstant øye med markedene. Men enda viktigere er tilbakemeldingene vi får fra våre kunder, pressen og selvfølgelig forhandlere. Basert på det bestemmer vi hvor vi må foredle produktene våre for å gjøre dem enda bedre eller for å utvikle en ny modell. Prototypen til e-tron GT-familien og Panigale V4 R2 er de beste eksemplene på dette.
Valia: Vi er også i konstant dialog med våre interessenter og kunder. Vi bestiller undersøkelser og studier for å få dyptgående tilbakemeldinger. Mens vi utvikler motorsykler inviterer vi også spesialiserte journalister til testing. Jeg mener at vi i vårt utviklingsarbeid ikke er grunnleggende forskjellige.
Reiling: Ja, det er sammenlignbart. Men innen e-mobilitet står vi overfor unike utfordringer. Vi må overvinne bekymringene som fortsatt eksisterer om de teknologiske ulempene sammenlignet med forbrenningsmotorer. Dette inkluderer problemer som angst for rekkevidde og lading, spesielt på veien. Med den forbedrede ladeytelsen til våre elektriske modeller og spesialtilbud som Audis ladehuber, er vi på god vei til å overvinne forforståelsene.
Valia: Vi i Ducati omfavner også nye initiativ. Gode eksempler er våre offroad-modeller og vår inntreden i motocross. Vi er også pionerer når det kommer til aerodynamikk innen motorsykkeldesign. Naturligvis er elektrisk mobilitet et fokus for oss også. Ducati er den eneste produsenten i den elektriske racingserien MotoE World Championship. Vi har dratt nytte av Audis ekspertise innen elektrifisert motorsport. Jeg tror Ducati og Audi er pionerer innen kontrollerbar ytelse, eksklusivitet og kvalitet. Jeg likte virkelig opplevelsen med Audi e-tron GT-prototypen. Det er imponerende hva dette elektriske kjøretøyet kan gjøre. Og jeg håper du vil huske Ducati Panigale V4 R2 også.
Reiling: Det kan du være sikker på! Og i helgene liker jeg alltid å bytte ut bilen med min Ducati 996.