Svært få har mer erfaring med høyreiste kompakte biler enn Citroën, for de var faktisk forut sin tid da C3 kom som Picasso i 2008, rett og slett en slags mini-MPV.
De traff blinken og den litt uvanlige bilen ble en suksess, og i 2016 kom den som vi nå kjenner som Citroën C3 Aircross.
C3 er nå inne i 4. generasjon, og fortsatt like populær. I løpet av 22 år nærmer den seg nå 6 millioner, og så sent som i 2022 utgjorde modellen 11 prosent av de europeiske B-segmentet. Det er sterkt.
Og Citroën har ingen planer om å droppe Aircross med inntoget av ë-C3. og viser nå fram en ë-C3 Aircross som altså er en høyreist søster til ë-C3 lansert i fjor høst. Denne kommer også med tradisjonell motor, og blir 2. generasjon C3 Aircross.
Her er altså målet å lage en kompakt bil, ë-C3 Aircross er 4,39 meter lang, som baner vei for både komfort og plass for familier ‒ og det til en rimelig penge. Nye C3 Aircross kan til og med fås med to ekstra seter helt bakerst, så ja, en ekte mini-MPV med 7-seter.
‒ Sammenlignet med forgjengeren har nye ë-C3 Aircross blitt skarpere og tøffere, samtidig som den har hentet mye av den fleksibiliteten som vi husker fra storhetstiden til flerbruksbilene, sier Reidar Holtedahl hos Citroën-importøren, Bertel O. Steen.
‒ Borte er det avrundede og vennlige utseendet fra forgjengeren, og særlig utvendig henter den ubeskjedent fra konseptbilen Oli, og bærer den nye logoen stolt i den mer oppreiste fronten.
Selvsagt litt avhengig av prisen kan Citroën sitte på en liten vinner her, for ifølge det franske merket er nå salget av B-segment SUVer i Europa nå på over to millioner biler.
‒ Til tross for kompakte ytre mål, byr den kompakte SUVen på segmentets lengste akselavstand. Dette gir mer beinplass til baksetepassasjerene og rikelig med bagasjeplass. Økt bakkeklaring, enkel inn- og utstigning og høyere sitteposisjon gjør ë-C3 Aircross til en bil som passer godt i det norske markedet, sier Holtedahl.
‒ Citroën har over 100 års erfaring med å levere praktiske og svært komfortable biler, ë-C3 Aircross sjekker av i alle de riktige boksene.
Citroën vil foreløpig ikke røpe detaljer rundt elbilen, men disse kommer når vi nærmer oss sommeren. Og bilen selv er ventet til Norge i løpet av høst.
‒ Dette er en bil som vil komplettere modellutvalget til Citroën i Norge, og tar plass mellom nye ë-C3 og ë-C4, forklarer en fornøyd og spent Reidar Holtedahl.
Les også: