Svært få har mer erfaring med høyreiste kompakte biler enn Citroën, for de var faktisk forut sin tid da C3 kom som Picasso i 2008, rett og slett en slags mini-MPV.
De traff blinken og den litt uvanlige bilen ble en suksess, og i 2016 kom den som vi nå kjenner som Citroën C3 Aircross.
Her er altså målet å lage en kompakt bil, ë-C3 Aircross er 4,39 meter lang, som baner vei for både komfort og plass for familier ‒ og det til en rimelig penge. Nye C3 Aircross kan til og med fås med to ekstra seter helt bakerst, så ja, en ekte mini-MPV med 7-seter.
‒ Sammenlignet med forgjengeren har nye ë-C3 Aircross blitt skarpere og tøffere, samtidig som den har hentet mye av den fleksibiliteten som vi husker fra storhetstiden til flerbruksbilene, sier Reidar Holtedahl hos Citroën-importøren, Bertel O. Steen.
‒ Borte er det avrundede og vennlige utseendet fra forgjengeren, og særlig utvendig henter den ubeskjedent fra konseptbilen Oli, og bærer den nye logoen stolt i den mer oppreiste fronten.
Selvsagt litt avhengig av prisen kan Citroën sitte på en liten vinner her, for ifølge det franske merket er nå salget av B-segment SUVer i Europa nå på over to millioner biler.
Citroën vil foreløpig ikke røpe detaljer rundt elbilen, men disse kommer når vi nærmer oss sommeren. Og bilen selv er ventet til Norge i løpet av høst.
‒ Dette er en bil som vil komplettere modellutvalget til Citroën i Norge, og tar plass mellom nye ë-C3 og ë-C4, forklarer en fornøyd og spent Reidar Holtedahl.




- Nissan Qashqai kraftig oppdatert
- Fra taxi til luksuriøse flerbruksbiler
- Cupra Norge feirer tre elektriske år