Et nytt merke ble født i 2018, og i 2021 var Cupra på plass i Norge med to biler, inkludert elbilen Born. (Fotos: Cupra)

Cupra Norge feirer tre elektriske år

Seat skilte Cupra ut som et eget merke i 2018, og tre år senere var de også på plass i Norge.


Cupra har tatt samme vei som Polestar. For Seat brukte først Cupra som en benevnelse på de litt mer sportslige bilene, akkurat som Volvo gjorde med Polestar-merkelappen.

Begge har siden blitt egne bilmerker, og begge satser tungt på elbiler etter først å ha introdusert hybrider.

For Cupras del startet det hele med SUV-modellen Formentor i 2020, før de tok steget over til elbiler med en modell som først var ment for Seat. Det spanske merket skulle komme med det som var ventet å bli en rimeligere søster av Volkswagens ID.3, men Volkswagen-gruppen ombestemte seg.

Så elbilen ble sendt over til Cupra, og de kunne introdusere sin første elbil kalt Born i 2021. Da var også Cupra på plass i Norge, og nå runder de tre år.

– Forpliktelsen til innovasjon, sportslighet og design reflekteres i hver eneste Cupra som ruller ut på norske veier, sier Alexander Ulvestad Hjermind, kommunikasjonssjef for Cupra Norge i Harald A. Møller.

Born ble dog ikke den første Cupra-modellen tilgjengelig i Norge, for den æren tilfalt hybriden Formentor. Men senere samme år var også den rene elbilen på plass.

– Vi er utrolig stolte over hvordan Cupra har blitt tatt imot i Norge, sier Ulvestad Hjermind.

‒ Responsen fra det norske markedet har vært positiv helt fra oppstarten. Med de kommende modellene er vi klare for å trå enda hardere på gasspedalen.

Timing betyr som kjent mye, og det var en viss pandemi som herjet da Cupra tok steget over til Norge. I tillegg har både prisene generelt og renta gått voldsomt opp, og et resultat er at nybilsalget går ned.

Men Cupra har for lengst rundet 1.000 registrerte Born her i Norge, og globalt peker pilene i riktig retning. I fjor skuflet de ut 230.739 biler, noe som var en oppgang på 50 prosent fra 2022.

Her hjemme skal Cupra med den store importøren Harald A. Møller i ryggen fortsette å vokse og utvide tilstedeværelsen i det norske markedet.

– Det er definitivt en stor fordel for kundene våre at vi har Nordens største bilimportør i ryggen, slår Ulvestad Hjermind fast.

‒ Det gir kundene en uvurderlig trygghet når de handler hos oss. Vi kan også friste med et solid servicenettverk og et kunnskapsrikt kundesenter med lang fartstid. Med Cupra får du en utfordrer med solid ryggdekning.  

I løpet av året skal Cupra doble antall elbilmodeller, og Tavascan som du kan se på bildet, kommer for salg. Den elbilen er i likhet med Born satt sammen på MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen. 

Cupra Norge kan også friste med den nye Born-utgaven kalt VZ, en ny topputgave med enda mer krefter.

– Vi ser fram til å fortsette å tilby enestående kjøretøy som appellerer til både hjertet og forstanden. Med tre år under beltet og en rekke svært attraktive biler som skal lanseres innen kort tid, er det klart at Cupra er kommet for å bli, sier Ulvestad Hjermind.

 Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Cupra Cupra Born