Carlos Sainz, senior i familien og far til Formel 1-fører med samme navn, vet hva som skal til for å vinne Dakar-rallyet. Spanjolen vant der første gang i 2010, og i år ble han historisk ved å vinne med en hybrid, en Audi RS Q e-tron. Dette var hans fjerde seier i det berømte løpet.
En annen som vet hva som skal til for å gå til topps i Dakar er landsmannen Nani Roma, som vant rallyet i en Mini All 4 Racing tilbake i 2014.
Sammen har de to funnet veien til Ford Performance og M-Sport, for der har de utviklet en ny ørkenrakett med litt hjelp av de to førerne. En rovfugl kalt Raptor T1+.
Målet er å parkere Audi og alle de andre bilene under neste års utgave som kjøres i Saudi-Arabia.
‒ Å ta et så krevende løp som Dakar er en skremmende oppgave for oss alle i Ford Performance, men vi har aldri viket unna en utfordring, sier Mark Rushbrook, global direktør for Ford Performance Motorsports.
‒ For å omfavne denne utfordringen har vi inngått samarbeid med de beste i verden med M-Sport og Red Bull, og jeg tror det viser hvor seriøst vi tar dette prosjektet.
‒ Ford Raptor T1+ er en innsats for vår globale offroadvisjon – vi ønsker å ta på oss det beste og bevise oss selv på de tøffeste stedene på jorden. Leksjonene vi lærer fra Raptor T1+, sammen med å konkurrere med biler i Baja 1000 og Finke Desert Race, vil bidra til å gjøre Raptor-kjøretøyer enda bedre for kundene våre.
Det bør klinge godt i ørene til Raptor-fansen, som det jo er en del av rundt om i verden.
Sainz og Roma tar selvsagt førerposisjonen i to av bilene, mens to andre førere skal annonseres senere.
‒ Dette er den typen mulighet som kommer en gang i livet ‒ å støtte Ford Performance når de drar til Dakar med denne nye Ford Raptor T1+ kommer til å bli et utrolig eventyr, sier Matt Wilson, M-Sport Director og Dakar Team Manager.
‒ Vi har allerede fullført 10.000 kilometer med testing under noen av de tøffeste forholdene vi kunne finne, så vi føler oss klare til å ta fatt på denne ultimate utfordringen fra Baja Hungary neste måned.
Bilen bør takle det meste som kastes mot den med en bakkeklaring på solide 40 centimeter og med en V8’er som sørger for kreftene, mens vekten akkurat bikker to tonn.
Blant de viktigste funksjonene til nye Ford Raptor T1+ er:
- Avansert fjæring med justerbare Fox bypass-dempere sikrer overlegen håndtering og holdbarhet under ekstreme forhold.
- Raptor T1+ kommer med 8,5*17 tommers aluminiumfelger med 37 tommers dekk. Den har også opptil 350 mm hjulvandring
- V8-ytelse: Raptor T1+ har en 5.0 liters Coyote-basert motor som leverer det Raptor T1+ trenger av ytelse og dreiemoment for å ta seg frem i tøft terreng.
- Spesialbygd offroad design: Den ekstreme rallypickupen, som består av en T45 stålramme og karosseripaneler i karbonfiber, kombinerer funksjonalitet med Raptor sitt karakteristiske utseende, som 400 mm bakkeklaring og en bred fremtoning for forbedret stabilitet i terrenget. Dette gir både et oppsiktsvekkende utseende og flere ytelsesfordeler. Ranger Raptor T1+ har en minimumsvekt på 2 010 kg, en bredde på 2 300 mm og en angrepsvinkel på over 70 grader.
Som en oppvarming til Dakar i januar skal bilene delta på løp i Ungarn og Marokko de neste månedene, men du skal allerede nå få se mer av bilen.
For er flere bilder av terrengbeistet Ford Raptor T1+ som bør være klar for de fleste forholdene:
Les også: