Carlos Sainz, senior i familien og far til Formel 1-fører med samme navn, vet hva som skal til for å vinne Dakar-rallyet. Spanjolen vant der første gang i 2010, og i år ble han historisk ved å vinne med en hybrid, en Audi RS Q e-tron. Dette var hans fjerde seier i det berømte løpet.
En annen som vet hva som skal til for å gå til topps i Dakar er landsmannen Nani Roma, som vant rallyet i en Mini All 4 Racing tilbake i 2014.
Bilen bør takle det meste som kastes mot den med en bakkeklaring på solide 40 centimeter og med en V8’er som sørger for kreftene, mens vekten akkurat bikker to tonn.
Blant de viktigste funksjonene til nye Ford Raptor T1+ er:
- Avansert fjæring med justerbare Fox bypass-dempere sikrer overlegen håndtering og holdbarhet under ekstreme forhold.
- Raptor T1+ kommer med 8,5*17 tommers aluminiumfelger med 37 tommers dekk. Den har også opptil 350 mm hjulvandring
- V8-ytelse: Raptor T1+ har en 5.0 liters Coyote-basert motor som leverer det Raptor T1+ trenger av ytelse og dreiemoment for å ta seg frem i tøft terreng.
- Spesialbygd offroad design: Den ekstreme rallypickupen, som består av en T45 stålramme og karosseripaneler i karbonfiber, kombinerer funksjonalitet med Raptor sitt karakteristiske utseende, som 400 mm bakkeklaring og en bred fremtoning for forbedret stabilitet i terrenget. Dette gir både et oppsiktsvekkende utseende og flere ytelsesfordeler. Ranger Raptor T1+ har en minimumsvekt på 2 010 kg, en bredde på 2 300 mm og en angrepsvinkel på over 70 grader.
Les også: