Om du sier «apache» til noe som vokste opp på 70-tallet, vil du helt sikkert få en lengre og følelsesmessig utgreing på hva dette var for noe. For ingen som har syklet med en apache kan helt glemme følelsen, for denne sykkelen var noe av det råeste som var mulig å oppdrive.
En Apache og ikke minst Tomahawk skilte seg ut fra vanlige sykler spesielt på to områder, et langt sete med ryggstøtte og ikke minst et chopper-styre som jo kan minne om en Harley-Davidson.
-->
Dette var norskproduserte sykøer, og vi skal ikke hevde at Harley-Davidson har sett en slik. Men de har nå laget sin egen amerikansk slektning, og selv om den er langt fra identisk treffer den på de to viktigste apache-punktene ‒ setet og styret.
Harley driver altså ikke kun med motorsykler, men har også i gang en satsing på elektriske tråsykler. Denne er kalt Serial 1 eBicycles, og blir også tilgjengelig her i Europa.
Serien består enn så lenge av fire forskjellige modeller som har en elektrisk toppfart som er begrenset til 45 km/t her i Europa.
Rekkevidden er selvsagt ikke så enkelt å sette på elsykler, ettersom det jo er mulig å hjelpe til med litt god, gammeldags, muskelkraft. Men Harley opplyser selv et sted mellom 40 og 185 kilometer, så ja, her har de brukt en helgardering.
Alle de fire utgavene er «normale» sykler, men så har de altså en som tar minnene tilbake til apache.
Denne heter Mosh/Chopper, og er femte medlem i Serial 1. Og et veldig unikt ett.
For Harley sier at de skal lage flere såkalte 1-off i løpet av året, og at alle disse skal selges på auksjon. Det inkluderer også den første, så her har du muligheten til å skaffe deg en helt unik sykkel.
Problemet er at kombinasjonen unike kjøretøy og auksjoner har en tendens til å sende prislappen til værs, men i skrivende stund er ikke lederbudet så innmari ille ‒ 6.100 dollar. Auksjonen ender 11. auksjon, så om du leser dette før den tid kan du jo selv sjekke ut hva prisen ligger på akkurat nå.
Sykkelen som er inspirert av amerikanske steile-sykler fra 1960-tallet er i en psykedelisk blåfarge, og er designet av to fyrer som normalt bygget choppere.
Og Harley selv er fornøyd med resultatet.
‒ Tilpasning er en viktig del av opplevelsen rundt motorsykkel, sier Aaron Frank, merkedirektør i Serial 1.
‒ I flere tiår har folk modifisert motorsyklene sine for å gjenspeile deres unike stil og smak. 1-off-serien bruker den ånden til individualisering og tilpasning av eBikes, og viser hvor morsomt det er å lage en eBike som passer unike personligheter.
Og morsom er iallfall den første ut blant de 1-off-utgavene de skal lage, for her får vi altså vibber både til Apache og Tomahawk så det holder.
Denne er det garantert mange nå litt godt voksne norske gutter som kunne tenkt seg:
Les også: