Dette er en visjon om hva som kan bli mulig for morgendagens elektriske sportsbiler. (Fotos: Mercedes)

Sjekk denne elbilen fra Mercedes

Med Gullwing-dører, et design som nikker tilbake til en fantastisk showbil fra 1970 og en ny type elmotor viser Mercedes oss framtidens sportsbil.


En av verdens mest berømte biler er Mercedes 300 SL, en bil som til neste år runder 70 år. Ikke bare løftet Mercedes motorsporten over til vanlige veier med denne, men den introduserte også måkevingene ‒ gullwingene.

Spoler vi fram til 1969 og 1970 kunne Mercedes presentere en ny bil med gullwinger, nemlig C 111. Tyskerne lagde 16 slike framtidsvisjoner, og bilene var rullende eksperimenter for teknologi som wankel- og turbodieselmotorer og polymerbaserte karosserikonsepter. C 111 hadde også det kjente kile-designet fra 70-tallet, akkurat slik som legenden Lamborghini Countach.

-->
Spoler vi helt fram til nåtiden, kan Mercedes presentere en ny versjon av denne visjonen.

‒ Mercedes-Benz Vision One-Eleven tar oss med på en unik reise gjennom tid og teknologi, med fortidens legendariske C 111 som inspirasjon, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

‒ Med røtter i de ikoniske sportsbilene, har Mercedes-Benz skapt et retrofuturistisk mesterverk som forener det analoge og det digitale.

Både fargen og formen på den nye showbilen henter direkte inspirasjon fra C 111, og Vision One-Eleven er også en framtidsvisjon. Men der slutter likhetene.

For dagens visjon byr på digitale løsninger, utvidet virkelighet (AR) og elektriske supermotorer som får dagens elmotorer til å allerede virke utdaterte. Vi kan jo ta det siste med en gang.

Mercedes kjøpte i 2021 opp den britiske elmotor-utvikleren Yasa, og de har kommet opp med noe ganske imponerende. Dagens elbiler fra Mercedes og veldig mange andre bruker elmotorer kalt radial fluks, men One-Eleven benytter noe som er kalt aksial fluks. Denne har to store fordeler.

For det første er motoren langt mer kompakt og veier mye mindre, og for det andre inneholder den langt mer kraft. Ifølge Mercedes er en aksial fluks med like mange krefter som en radial fluks en tredjedel lettere og trenger kun en tredjedel av plassen ‒ to svært viktige ting for elektriske sportsbiler.

Nå er One-Eleven et designkonsept, så Mercedes har ikke fokusert så mye om kreftene. Men om motorene monteres i nærheten av hjulene bør det være mulig å presse fire slike inn i en bil, som dermed vil få langt mer enn 1.000 potente hestekrefter.

Nå handler det dog om design og ny teknologi, og visjonen kan by på begge deler. Bilen har fått en litt mer avrundet kileform slik som andre moderne superbiler, og har en lav front og et muskuløst bakparti og rager kun 1,17 meter over bakken.

Og ja, så er det noen ganske så oppsiktsvekkende hjul, måkevinger og sidevinduer med et pikselert mønster som hindrer innsyn. Og ja, en spesiell kontrastfarge som nikker tilbake til C 111.

På innsiden kan Mercedes Norge fortelle at Vision One-Eleven har fått et interiør som er et loungekonsept. Dette skal reflektere et paradigmeskifte fra tradisjonelle selvdrevne sportsbiler til autonome elektriske kjøretøy innenfor supersportsbilsegmentet, og bringer sammen to forskjellige transportmåter på et harmonisk vis, forklarer de.

Dashbordet har et hvitt stoff laget av 100 prosent resirkulert polyester, mens ting som armlenene og midtkonsollen kommer i oransje skinn. Målet er å skape en sømløs overgang fra interiør til bagasjerom, og det bærekraftig bearbeidede skinnet er garvet med kaffebønneskall.

I en sportsbil skal det fokuseres på selve kjøringen, og Mercedes har gjort innsiden så ren og enkel som mulig. Spesielt om bilen settes i race-modus, for da rettes seteryggen opp og den kompakte førerorienterte berøringsskjermen i fokus. I lounge-modus er setene fullt integrert med resten av interiøret, forklarer Mercedes Norge.

Ved å rydde bort den midtmonterte motoren og sette inn elmotor ved hjulene åpner det seg også for langt større plass innvendig, så morgendagens sportsbiler kan by på like mye plass som dagens elbiler. Så ja, de blir langt mer praktiske.

Som du ser av bildet over så er setene også støpt fast i underlaget og rattet er firkantet, akkurat som i Formel 1-bilene.

Som du også kan se byr Mercedes Vision One-Eleven på en ganske annen MBUX enn det som dagens elbiler har, og her er det en slank pikselskjerm som skal skape en spennende kontrast på innsiden.

Skjermen fyller hele dashbordet på langs og følger formen til lysbåndene foran og bak, og Mercedes Norge sier at pikselstrukturen er bevisst designet grov. Dette skal gi informasjonen som vises, som for eksempel gjeldende hastighet, et dristig og iøynefallende utseende, er forklaringen.

Mercedes har utviklet utvidet virkelighet (AR) siden 2015, og Vision One-Eleven tar dette et steg videre. Her smelter de sammen informasjonen på dashbordet med informasjon plassert i miljøet i og utenfor bilen. Elementene inkluderer moduler, 3D-ikoner og navigasjonskartet, forklarer tyskerne.

Når det gjelder batteriet, nevner Mercedes Norge et konsept med væskekjølte sylindriske celler med en ny cellekjemi er et av teknologihøydepunktene, utviklet med kunnskap fra motorsportekspertene fra Mercedes-AMG High Performance Powertrain i Brixworth.

I framtiden vil muligens de elektriske sportsbilene fra Mercedes få dette og de nye imponerende motorene, og muligens et aerodynamisk design som også minner litt om Vision One-Eleven.

I så fall er det bare å glede seg, for som du kan se av bildene under er morgendagens Gullwing like spektakulær som den snart 70 år gamle en gang var.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter