Toyota viser nå fram den nye C-HR-utgaven. (Fotos: Toyota)

Viser «europeisk» ny Toyota C-HR

Toyota viser nå en helt ny C-HR, og denne er laget for det europeiske markedet.


Med inntoget av SUV-modellene også blant de mindre bil-segmentene kastet også Toyota seg rundt, og mot slutten av 2016 kunne de presentere en ny favoritt i form av en knapt 4,4 meter lang C-HR.

Men tiden spesielt over i bilindustrien går raskt, så nå er det på tide å komme med en ny versjon av modellen. Og som vanlig gjør Toyota det skikkelig, og den er både designet, konstruert og bygget i Europa.

Toyota Norge trekker fram et «avantgarde-design, avansert teknologi og en rekke elektrifiserte hybrid- og plug-in hybrid-drivlinjer med økt kraft, bedre kjørbarhet og utvidet fullelektriske kjøring». Og dette er en så mye «Europa-modell» at selv høyspenningsbatteriene monteres her.

– Vi gleder oss over verdenspremieren for en ny generasjon av C-HR som hittil har blitt tatt godt imot av mange nordmenn, sier Toyota Norge-president Piotr Pawlak.

‒ Spesielt spennende er det hvordan den nye modellen tar nye steg innen brukervennlig funksjonalitet, avansert teknologi og bærekraft.

Vi fikk en sniktitt på den nye utgaven med en prologmodell vist fram mot slutten av 2022, og Toyota har fulgt tråden med en «super-coupé»-profil som de selv kaller den. Fronten følger linjene fra elbilen bZ4X, og bilen byr også på innfelte dørhåndtaker.

Det litt røffere designet kommer også i form av store hjul, opp til 20-tommers, og som mer vanlig de siste årene byr også Toyota på en bitone utvendig lakk for de som ønsker det.

Og ja, som de ofte litt dyrere modellene hilser også den nye C-HR føreren velkommen, og de utvendige lys tennes automatisk inkludert den nye Toyota C-HR-lyssignaturen på bakdøren.

Videre vil førerens foretrukne innstillinger for seteposisjon, digitalt instrumentdisplay, head-up-display og multimedieskjerm brukes automatisk.

Bilen kan for øvrig fås med et digitalt nøkkelsystem hvor føreren kun trenger å ha telefonen på seg for å få tilgang til og starte bilen, noe som etter planen skal introduseres i løpet av 2024.

På innsiden har Toyota vridd det enten 8- eller 12,3-tommers store infotainmentskjermen mot føreren, og gått for en enda mer premium følelse på innsiden av den kompakte SUV-modellen. Og, selvsagt, får også den interaktive biten for de på innsiden enda et løft.

‒ Vi anerkjenner at dagens kunder legger vekt på tilkobling i bilen, der de kan bruke en app på telefonen, en berøringsskjerm eller talekommandoer for å styre et bredt spekter av funksjoner. Målet har vært å skape en klar, intuitiv og personlig opplevelse som forutser brukerens behov, forklarer Pawlak.

Som de andre nye bilene får også C-HR den seneste utgaven av Toyota Safety Sense som byr på sikkerhets- og førerassistansefunksjoner, hvor blant annet den nye Proactive Driving Assist (PDA) nå også fungerer i lave hastigheter.

En trend med nye modeller er at de lages mer bærekraftig, og C-HR er ikke noe unntak. Her inkluderer grepene blant annet en masse resirkulert plast, harpiksmaterialer, en ny automatisert lakkeringsprosess ved hjelp av vannbasert maling og et nytt høyfast stål og et nytt panoramatakdesign for å spare vekt.

Her i Norge kommer den nye utgaven som 2-liters hybrid elektriske (HEV) versjoner og en 2-liters plug-in hybrid elektrisk (PHEV) ‒ kalt henholdsvis Hybrid 200 og Plug-in Hybrid 220.

I tillegg skal det også komme en Hybrid 200 som åpner for intelligent firehjulsdrift (AWD-i) som blir standard her i Norge.

Toyota sier at ladehybriden får mer elektrisk rekkevidde, men oppgir foreløpig ikke noe eksakte tall. Den får også en smart geofencing-funksjon, noe som åpner for at den automatisk bytter til elbil-drift når man kjører inn i en lavutslippssone ‒ og optimaliserer batteribruken gjennom hele turen.

Den nye Toyota C-HR skal her i Norge introduseres med en GR Sport Premiere Edition, og denne har det høyeste nivået av utstyr og styling.

Her er det «GR-stylingdetaljer, inkludert et G-mesh-mønster for grillen, ny-designet 20-tommers lettmetallfelger, GR-merke, «Liquid Black» dekor på midtkonsollen og sportsforseter med GR-logoen preget på nakkestøttene», opplyser Toyota.

Videre er det signaturfargen Precious Silver i den nye tofargede utførelsen som utvider svart finish fra taket over baksiden av bilen, men det er også mulig å få den i andre fargealternativer. Utstyrsspesifikasjonen inkluderer head-up-display og JBL premium lydsystem, opplyser Toyota Norge.

Dette er hovedpoengene som Toyota selv trekker fram, og under denne lista kan du se flere bilder av den helt nye Toyota C-HR.

  • Helt ny modell bygger på suksessen til den originale Toyota C-HR
  • Designet, konstruert og bygget i Europa, for europeiske kunder
  • Radikal eksteriørdesign skaper virkningen av «en konseptbil på veien»
  • Moderne interiørstyling kombinerer funksjonalitet med moderne komfort
  • Fokus på bærekraft med økt bruk av resirkulerte og veganske materialer og reduksjon i karbonutslipp gjennom vektreduksjon og nye produksjonsprosesser
  • En personlig brukeropplevelse som gir sømløs og intuitiv kontroll og tilkobling, inkludert en ny digital nøkkel
  • 2-liters hybridelektrisk og 2-liters Plug-in hybridelektriske systemer med økt elektrisk rekkevidde
  • Geofencing-funksjonen på 2-liters PHEV skifter automatisk bilen til elektrisk drift når den går inn i en lavutslippssone

Les også:

Les mer om:

Nyheter