Honda Civic Type R blir nå felt av stadig strengere utslippskrav her i Europa, og dette er den aller siste utgaven. (Fotos: Honda)

Siste versjon av Civic Type R her i Europa

Honda runder av en litt legendarisk bil med en «Ultimate Edition.


Det er et bilsegment som kalles hot hatchback, og sagt på godt norsk – mer sportsligere kombibiler. 

Honda tråkket inn i dette segmentet med en Civic Type R tilbake i 1997, og dette var merkets tredje Type R-modell etter NSX og Integra hadde brøytet vei for betegnelsen. 

-->
Civic-bversjonen var basert på den 6. generasjonen av den vanlige utgaven, og siden har Type R også fulgt generasjonene. Honda har fylt på med fem nye generasjoner Civic siden 1997, og dermed har det også kommet fem nye Type R-varianter. 

Den siste kom i 2022, men nå er det altså slutt for bilen mange har et forhold her i Europa. Og det må selvsagt markeres. 

Det gjør det japanske merket med en ny «Ultimate Edition» i et svært så begrenset utvalg, for de setter nemlig sluttstrek på kun 40 biler. 

Spesialmodellen er designet for å gjenspeile 28 år med ytelse i en hot hatch-modell, og kommer i den karakteristiske Championship White-fargen med spesiallagde røde dekaler på både panseret og på siden som skal matche den ikoniske røde betegnelsen.

Her er det også et svartmalt tak, pluss en drøss med karbondetaljer som inkluderer en ganske stor vinge. 

Karbontemaet fortsetter videre inn i bilen, hvor det også er ekstra belysning som skal fremeheve detaljene der inne. Og ja, når fordørene åpnes er det også en Type R-logoprojektor, og som du skal få se av bildene er også midtkonsollen i karbon. 

Siden Honda setter strek på 40 biler inkluderer kjøpet også en matchende gaveeske som inneholder et nummerert emblem – fra én til 40 – og en nøkkelring i karbon, i tillegg til spesiallagde gulvmatter og et biltrekk. 

Dette er altså bilen for superfansen, så de må eventuelt håpe at det ikke er altfor mange slike rundt om i Europa. Det europeiske salget for Civic Type R skal for øvrig avsluttes til neste år. 

– Når vi nå sier farvel til et sant ikon i Hondas bilutvalg i Europa, syntes vi det var passende å gi Civic Type R den ultimate avskjedsdagen med denne spesialutgaven som gir kundene våre en unik mulighet til å feire arven, sier Hannah Swift, leder for europeisk strategi og produkt hos Honda Motor Europe, som hinter om at det er strenge europeiske utslippsregler som er spikeren i denne kista. 

– Bransjen er i endring, og modellutvalget vårt må utvikle seg med den i samsvar med europeisk lovgivning. Type R har imidlertid alltid vært Hondas ultimate uttrykk for vår lidenskap for kjøreglede, og vi ser frem til å feire arven i ukene og månedene som kommer.

En Civic Type R ser ikke bare litt mer sportslig ut, men er også det. Gjennom tre tiår har den satt en rekke rekorder for forhjulsdrevne biler, og spesielt på Nürburgrings Nordschleife hvor det har gått rekordfort flere ganger. 

Andre kjente baner inkluderer Magny Cours (Frankrike), Spa-Francorchamps (Belgia), Hungaroring (Ungarn), Estoril (Portugal), Suzuka (Japan), Silverstone (Storbritannia) og Mount Panorama Bathurst i Australia. 

Også i World Touring Car Championship (WTCC) og World Touring Car Cup (WTCR) har Type R satt spor etter seg, og har i tillegg seiret i andre regionale serier.

Dagens Civic Type R er for øvrig utstyrt med en 4-sylindret VTEC Turbo-motor som yter 329 hk, og klarer 0-100 km/t på 5,4 sekunder. Og ja, den kommer med en 6-trinns manuell kasse, slik som jo «ekte» sportsbiler skal.

Du får neppe testet girkassen, men du skal iallfall få se den ultimate Type R. Her er nemlig flere bilder av bilen som takker Civic Type R av her i Europa:

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Honda Honda Civic Motor

Les også