Det heter seg at alt godt må ta slutt, og klisjeen passer utvilsomt på Lamborghinis Huracán-familie. Ja, arven etter den særs spektakulære Urraco presentert for over 50 år siden, en av disse mange av de historiske bilene som fikk navn etter okser.
Huracán dukket opp for akkurat 10 år siden, og at Lambo ikke tullet med denne viser det som hadde funnet veien ned i motorrommet ‒ en naturlig aspirert V10-motor.
Men stadig strengere utslippskrav setter en stopper for monsteret, så når den italienske okse presenterer en ny superbil mot slutten av året er det en hybrid. Jepp.
Motoren skal dog forlate oss med et skikkelig brøl.
Lamborghini har brukt designet til Huracán STO som basis for STJ, sjefen i familien. STJ står for Super Trofeo Jota, og Super Trofeo hyller Lamborghinis racingserie etablert i 2009 mens Jota viser til vedlegg J i FIA-regelverket som setter racerbilspesifikasjonene.
Dermed følger Huracán STJ biler som Miura SVJ og Aventador SVJ, to banefokuserte utgaver.
Huracán STJ har en spesiell aerodynamisk pakke utviklet av Lamborghini Squadra Corse, avdelingen som har lang erfaring med GT-konkurranser.
Lamborghini forklarer mer enn gjerne hvilke grep de har tatt, og dette inkluderer et tillegg for den ikoniske «cofango», to helt nye karbonfiber aerodynamiske vedheng (flicks), mens vinkelen på bakvingen er økt med 3 grader sammenlignet med produksjonsmodellen. Dette sikrer en 10 prosent økning i aerodynamisk belastning, og på samme tid holdes bilen perfekt balansert.
Det bør iallfall ikke stå på kreftene.
I likhet med STO leverer Huracán STJ en maksimal effekt på 640 hk ved 8.000 r/min og et dreiemoment på 565 Nm ved 8.000 r/min, og kreftene sendes videre gjennom en 7-trinns dobbelclutch og til bakhjulene. Jepp, denne har kun bakhjulsdrift.
Grepet er ytterligere forbedret gjennom fire justerbare støtdempere inspirert av motorsporten, og disse har ifølge Lambo så spesielle egenskaper at bilen opprettholder optimal dynamisk kontroll og øker på samme tid styrepresisjonen.
Bare sånn for sikkerhet skyld får bilen også spesielle Bridgestone Potenza Race-dekk, laget med en spesifikk blanding med høyt grep og installert på 20-tommers enkeltmutterfelger, forklarer Lamborghini.
Alt dette har gjort sitt til at bilen har klart en runde rundt testbanen Nardò Technical Center Handling Track mer enn ett sekund raskere enn Huracán STO, så det bør på greit unna med STJ-utgaven.
Det er mulig å få spesialutgaven i to forskjellige utvendige drakter designet av Lamborghini Centro Stile.
Det er en grå med et svart tak samt røde og hvite detaljer, og innvendig går det i svart kombinert med Alcantara-seter og selvsagt litt tøffe røde racinginspirerte sømmer.
Den andre er blå med svart rak og i likhet med den går har den røde og hvite detaljer, og begge har en karbonfiberplate som viser «1 av 10». For ja, dette er en meget begrenset spesialversjon.
For når man skal ta den aller siste dansen så må man gjøre det med spesielt utvalgte, og dette er altså Lamborghinis siste dans med V10-motoren.
For neste ut blir altså en hybrid, og det aller siste steget er selvsagt rene elbiler.
Les også:
Les også: