Europeiske politikere har gått til kamp mot de bilene som slipper ut mye eksos, noe som også er nådestøtet for noe av det mest imponerende vi mennesker har tryllet fram ‒ de enorme V12-motorene.
Disse er altså på god vei inn i solnedgangen, men har ikke tenkt å gjøre det i det stille. Det er duket for noen skikkelig brøl før de forsvinner, det skal iallfall den 8. utgaven av London Concours sørge for.
Hjertet av utstillingen blir utvilsomt en Jaguar XJ13-prototypen laget i, ja, ett eksemplar. Denne ble designet av den ledende Jaguar-ingeniøren William Heynes, og skulle ta opp kampen mot umulige Ferrari i Le Mans på midten av 1960-tallet.
Jaguar gjorde alt de kunne, og det resulterte i en matchvekt på under ett tonn, og ja det til tross for at den var utstyrt med en 5-liters V12-motor bak føreren.
For på plass er også et ekte beist utstyrt med en 27-liters V12. Ja, 27 liter! Vi snakker selvsagt om John Dodds legendariske «The Beast», som selv konservative BBC tillot seg å kalle en «Super Rolls».
Et annet beist finner også veien, nemlig arvtakeren til selveste Countach, djevelen sjøl kalt Diablo.
Bilen ble en stor plakatfavoritt på 1990-tallet, og det er ikke så rart. For i tillegg til det spisse, brede og lave designet til geniet Marcello Gandini plasserte Lamborghini inn en V12-motor
Diablo hadde en midtmontert V12, opprinnelig en dobbel overliggende kam på 5.7-liters enhet med fire ventiler per sylinder. Det resulterte i 485 hk og nådde 325 km/t i toppfart. Det betyr at de også passerte 200 mph-grensen med 2 mph.
Djevelen ble laget til 2001, men da Audi tok over merket temmet de dessverre dette beistet.
Det dukker også opp en britisk superbil fra dette århundre med en V12, nemlig Aston Martins Vanquish tegnet av en annen superdesigner, Ian Callum.
Bilen hadde en 6-liters V12 på 460 hk som standard, men Vanquish S som kom senere sprengte også 500 hk-grenden ganske enkelt. Lyden var selvsagt enorm, og bilen nådde 306 km/t i toppfart.
Vanquishs yngre søster V12 Vantage som kom i 2009 er også på plass, og denne hadde en 6-liters V12 med 510 hk.
Slik ser V12 Vantage ut:
Og det er ifølge London Concours bare noen av superbilene med V12 som er på plass under den store bilutstillingen, så her blir det svært mye å se ‒ og høre. Totalt meldes det rundt 80 biler midt i sentrum av London.
‒ Vi er glade for å kunngjøre denne klassen som feirer kanskje den mest stemningsfulle bilingrediensen: V12-motoren, sier Andrew Evans, administrerende direktør til London Concours.
‒ I hjertet av utallige eksotiske maskiner gjennom tiårene, har V12 lenge vært assosiert med glamour, ytelse og selvfølgelig – et trollbindende lydspor. Det vil garantert forsterke showet vårt i juni, som er satt til å bli vår mest spennende sommerhagefest for biler så langt.
Les også:
- En viktig ting mange glemmer etter hjulskifte
- Vakrere sommerbil skal du lete lenge etter
- Volvo satte ny salgsrekord