Europeiske politikere har gått til kamp mot de bilene som slipper ut mye eksos, noe som også er nådestøtet for noe av det mest imponerende vi mennesker har tryllet fram ‒ de enorme V12-motorene.
Disse er altså på god vei inn i solnedgangen, men har ikke tenkt å gjøre det i det stille. Det er duket for noen skikkelig brøl før de forsvinner, det skal iallfall den 8. utgaven av London Concours sørge for.
Ordet «concours» er fransk og betyr konkurranse, og over i bilverden består Concours-utstillinger av eldre, svært vakre og unike biler som gir deg gåsehud. Ja, akkurat som brølet til en V12’er.
London Concours som tar plass 4.- til 6. juni slår likegodt disse to sammen, for det er duket for en skikkelig feiring av de aller mest imponerende motorene, ja, med unntak av Bugattis enorme W16 da.
Nå betyr ikke dette at de skal stille ut V12-motorer, for selv om disse er et imponerende skue hadde det kanskje blitt litt kjedelig i lengden. Nei, her handler det om biler med V12’er under panseret som har prydet veiene de siste tiårene.
Og de kan by på noe helt spesielt.
Hjertet av utstillingen blir utvilsomt en Jaguar XJ13-prototypen laget i, ja, ett eksemplar. Denne ble designet av den ledende Jaguar-ingeniøren William Heynes, og skulle ta opp kampen mot umulige Ferrari i Le Mans på midten av 1960-tallet.
Jaguar gjorde alt de kunne, og det resulterte i en matchvekt på under ett tonn, og ja det til tross for at den var utstyrt med en 5-liters V12-motor bak føreren.
Den fantastiske motoren, som smart nok var integrert i chassiset, produserte over 500 hk ved heftige 7.600 r/min og drev bakhjulene gjennom en 5-trinns manuell ZF-kasse.
Dessverre for Jaguar, ingeniørene som bygde den og for resten av verden, da prototypen var ferdigstilt i 1966 var det britiske merket midt i en fusjon med BMC og racing på toppnivå var ikke prioritert.
Dermed tilbakela XJ13 aldri en meter, og er en av bilhistoriens aller største «hva om…».
Men det er mer unikt som finner veien til London, og nå må du nesten holde deg fast. For mer ekstremt enn dette blir det ikke.
For på plass er også et ekte beist utstyrt med en 27-liters V12. Ja, 27 liter! Vi snakker selvsagt om John Dodds legendariske «The Beast», som selv konservative BBC tillot seg å kalle en «Super Rolls».
Denne har en Rolls-Royce Merlin-motor under det lange panseret, og ryktene ville ha det til at det hvilte 1.000 hk der. Den fant uansett veien inn til Guinness rekordbok som «verdens sterkeste bil» i 1977.
Dodd var kjent for å «trene» beistet på Autobahn med sine hastighetsfrie strekninger, og en ganske gærn testfører fikk den også opp i 183 mph, noe som tilsvarer 295 km/t. Vilt fort på den tiden.
Det hevdes at «The Beast» hadde en toppfart på 200 mph, og i så fall ville den bikket 300 km/t med 22 km/t.
Sjekk denne motoren:
Et annet beist finner også veien, nemlig arvtakeren til selveste Countach, djevelen sjøl kalt Diablo.
Bilen ble en stor plakatfavoritt på 1990-tallet, og det er ikke så rart. For i tillegg til det spisse, brede og lave designet til geniet Marcello Gandini plasserte Lamborghini inn en V12-motor
Diablo hadde en midtmontert V12, opprinnelig en dobbel overliggende kam på 5.7-liters enhet med fire ventiler per sylinder. Det resulterte i 485 hk og nådde 325 km/t i toppfart. Det betyr at de også passerte 200 mph-grensen med 2 mph.
Djevelen ble laget til 2001, men da Audi tok over merket temmet de dessverre dette beistet.
Det dukker også opp en britisk superbil fra dette århundre med en V12, nemlig Aston Martins Vanquish tegnet av en annen superdesigner, Ian Callum.
Bilen hadde en 6-liters V12 på 460 hk som standard, men Vanquish S som kom senere sprengte også 500 hk-grenden ganske enkelt. Lyden var selvsagt enorm, og bilen nådde 306 km/t i toppfart.
Vanquishs yngre søster V12 Vantage som kom i 2009 er også på plass, og denne hadde en 6-liters V12 med 510 hk.
Slik ser V12 Vantage ut:
Og det er ifølge London Concours bare noen av superbilene med V12 som er på plass under den store bilutstillingen, så her blir det svært mye å se ‒ og høre. Totalt meldes det rundt 80 biler midt i sentrum av London.
‒ Vi er glade for å kunngjøre denne klassen som feirer kanskje den mest stemningsfulle bilingrediensen: V12-motoren, sier Andrew Evans, administrerende direktør til London Concours.
‒ I hjertet av utallige eksotiske maskiner gjennom tiårene, har V12 lenge vært assosiert med glamour, ytelse og selvfølgelig – et trollbindende lydspor. Det vil garantert forsterke showet vårt i juni, som er satt til å bli vår mest spennende sommerhagefest for biler så langt.
Les også: