En bil både i solopp- og nedgang, eller enkelt nok under herlige sommerdager. (Fotos: Theos Design)

Vakrere sommerbil skal du lete lenge etter

Theon Design har laget sin første Targa-utgave av klassiske Porsche 911. Disse bildene MÅ du se!


Britiske Theon ble etablert så sent som i 2016, og har smart nok kun fokusert på en eneste modell, Porsche 911 i 964-serien.

Det betyr biler fra 1989 til 1993, og dette var blant annet den første 911 som var tilgjengelig med Tiptronic-kassen og firehjulsdrift ‒ sikkert til irritasjon for blodfansen vokst opp med manuell giring og bakhjulsdrift. 

Mer eksakt kommer alle Theon 911 med en 6-trinns manuell girkasse og en 4.0-liters motor uten turbo, og blir utstyrt med ting som bremser, et nytt interiør samt at det gjøres en hel masse andre endringer.

De både stiver opp og gjør bilene lettere ved bruk av karbon, og donorbilene strippes helt ned før de bygges opp igjen. Det går tusenvis av arbeidstimer bare på en bil. 

Nå har de altså gitt en Porsche 911 Carrera 2 Targa et nytt liv, og denne som kun veier 1.228 kilo med full tank har over 400 hestekrefter og et dreiemoment på 434 Nm. 

Etter kundespesifikasjon har den fått en ganske så spesiell pastellblå farge, og på innsiden går det i vakkert skinn. Sjekk dette da:

Dette er den første toppløse 911 de tar for seg, og for å sikre bilens kjøreegenskaper har de utviklet et karbonforsterkende «kar», festet til gulvet i chassiset som skal forsterke bilen. Og ja, på samme tid holde matchvekten så lav som mulig, og Targa-versjonen veier faktisk kun 60 kilo mer en coupé-utgavene de lager. 

‒ Med vår første Targa-kommisjon har hele Theon-teamet vært fast bestemt på å sette nye standarder for en luftkjølt, åpen Porsche 911 kjøreopplevelse, sier Theon medgründer Adam Hawley.

‒ Vi har vært fullstendig fokusert på å hedre og destillere den luftkjølte oppskriften, og kriminalteknisk finpusse hvert element for å skape en givende, analog klassisk 911 som kombinerer den sensoriske rikdommen til Targa-bilkjøring med sylskarp håndtering og visceral moderne ytelse.

De har også sett på Targa-toppen, funnet ut at denne ikke var i nærheten god nok ‒ og oppgradert den. Den nye kan faktisk brettes pent sammen å settes i en skreddersydd bæreveske som selvsagt passer perfekt i frunken. Ja, har du hørt på maken.

Slik ser den spesielle løsningen ut:

‒ Utsiktene til åpen motorkjøring har alltid vært fristende, men den dynamiske virkeligheten overvelder ofte. Med denne bilen, takket være det innovative karbonforsterkende gulvet vi har utviklet ved hjelp av F1-avledet karbonteknologi, har vi virkelig tatt ting til neste nivå. Du får det beste fra begge verdener, sier Hawley.

‒ Alle som har kjørt Targaen under vår omfattende utviklingsprosess har blitt overveldet av resultatene; den gir stivheten og håndteringspresisjonen til en coupé, men med det ekstra sensoriske rushet til en kabriolet.

‒ Det er kjøring i teknikk: Du er fullstendig engasjert av den analoge kjøreopplevelsen og mer bevisst på omgivelsene dine. Du får selvfølgelig også høre mye mer av det vanedannende «flat-seks»-hylet! Som et team er vi usedvanlig stolte av resultatene, og kunden er også fornøyd.

Så ja, det store spørsmålet er selvsagt hva dette koster. Vel, for coupé starter prisene på 390.000 pund mens Targa koster minimum 415.000 pund.

Den gode nyheten er at det inkluderer en donorbil, og du må vente 18 måneder på selve byggingen.

Om sommerbilen er verd 5,6 millioner kroner før frakt og moms er vi litt usikre på, men resultatet er vi sikre på ‒ dette er en kabriolet som det skal mye til for å overgå.

Sjekk selv, for her er bildene:

Bildeserie
Debatt