Noen mener at de merkene som satser på elbiler går en mørk framtid i møte, og dermed bør Volvo være bekymret. Det svenske merket har nylig produsert den aller siste dieselmotoren, og skal bli et helelektrisk merke innen 2030.
De er neppe bekymret, for med introduksjonen av den kompakte elbilen EX30 har salget skutt til nye høyder.
‒ Disse tallene gjenspeiler styrken til vår strategi og produktmangfold ‒ å tilby helelektriske biler sammen med plug-in hybrider og mildhybrider i en riktig miks, sier Björn Annwall, Volvos kommersielle direktør og viseadministrerende direktør.
‒ Våre gode resultater er en framgang mot vårt årlige salgsmål på minst 15 prosent vekst, og i månedene fremover vil vi fokusere på å øke salget av EX30.
Her hjemme var Volvo det 4. mestselgende merket i mars med 608 biler, og Volvo EX30 var også den 4. mest populære nybilen med 384 registreringer i forrige måned.
På hjemmebane i Sverige måtte Volvo se seg slått av Tesla, for Model Y ble mars’ mest registrerte med 2.011 biler. Volvo kan dog trøste seg med at de fortsatt er det klart mest populære merke med 3.985 nye biler i mars.
De tre neste på listen bak den klare eneren var nemlig XC60 (1.079 registreringer), S/V60 (888) og XC40 (748).
EX30? Jo, den fulgte like etter med 652 registreringer. Så ja, bak Tesla Model Y fulgte fire Volvo-modeller.
Les også:
- Hyundais selvkjørende bil klarte førerprøven
- Bussene skal fram ‒ elbilene må vike
- Ladekongen Xpeng G6 nærmer seg