Hyundais Ioniq 5 Robotaxi har tatt førerkortet. (Fotos: Hyundai)

Hyundais selvkjørende bil klarte førerprøven

Hvor gode er egentlig de selvkjørende bilene til å takle vanlig trafikk? Vel, flinke nok til å passere kjøretesten på førerprøven. Se video.


De selvkjørende bilene nærmer seg stadig, og senest for noen dager siden gikk Tesla-sjef Elon Musk ut på X/Twitter og sendte forventingene til stratosfæren.

«De fleste aner fortsatt ikke hvor knusende bra Tesla FSD vil bli. Det vil være overmenneskelig i en slik grad at det i framtiden vil virke rart at mennesker kjørte bil, selv om de var utslitte og fulle! Biler tar deg dit du vil automatisk, akkurat som å gå inn i en heis og trykke på en knapp, noe som også tidligere var manuelt.»

-->
FSD står for Full Self-Driving, og åpner for selvkjørende egenskaper.

Tesla har utviklet autonome løsninger i over et tiår, men de er selvsagt ikke det eneste bilmerket som har mål om å komme med fullstendig selvkjørende biler.

Hyundai har kommet så langt at de har gjort den prisbelønte elbilen Ioniq 5 om til en robotaxi. Fornuftig nok er det slike biler som tar det siste steget mot vanlige selvkjørende biler, og det finnes allerede taxier uten en fysisk sjåfør i førersetet blant annet i Kina.

Over i USA tester flere merker ut slike biler, og Ioniq 5 Robotaxi har nå vist hva den virkelig duger til. Den har nemlig gjennomført kjøretesten og tatt førerkortet. Jepp!

Hyundai har fått med seg at mange er skeptiske til slike biler, og fant ut at de rett og slett ville vise sikkerheten og påliteligheten til den autonome teknologien som en Ioniq 5 Robotaxi er utstyrt med.

Det har de gjort ved å sende den ut på vanlige veier i Las Vegas, og for å dokumentere det hele så har de filmet førertesten.

Filmen begynner med et intervju med Pearl Outlaw, som står overfor mobilitetsbegrensninger på grunn av synet. Tilstanden heter Retinitis Pigmentosa, og den hindrer henne til å ta førerkortet – et viktig symbol på uavhengighet og frihet.

Snutten skal vise de utfordringer mennesker med funksjonshemninger møter, og en Ioniq 5 Robotaxi skal altså oppfylle drømmen til Pearl om en uavhengig mobilitet uten å være avhengig av andre.

Målet er at Pearl gjennom Ioniq 5 Robotaxi skal klare førerprøven, og det er ikke enkelt selv for en som ser sylskarpt. Ikke minst om man treffer på en streng sensor.

‒ Jeg er en DMV-sertifisert trafikkinspektør med 25 års erfaring. I løpet av den tiden har jeg sviktet tusenvis og tusenvis av elevførerkort av hensyn til offentlig sikkerhet, sier Kandice Jones, sensoren som skulle vurdere «eleven» Ioniq 5 Robotaxi.

Og bare så det er sagt, den strenge sensoren stryker i snitt rundt 15 av 18 håpefulle i løpet av en dag.

‒ Det vil være de samme kriteriene ‒ akkurat som å teste et menneske. Vi vil overvåke hastighet, filskifte. Jeg vil vurdere manøvrer, gjøre et fullstendig stopp, venstresvinger, kjørefelthold, og selvfølgelig reaksjonstid.

I førerprøven utmerket Ioniq 5 Robotaxi seg med imponerende hastighetskontroll, filskifte og manøvrering, evnen til å stoppe nøyaktig ved et stoppskilt, utføre venstresvinger og reagere lynraskt på nye farer.

Vi kan se den navigere seg elegant langs Las Vegas Strip, så vel som gjennom byens forstadsområder og i vanlig trafikk. Den klarer brasene prikkfritt.

Sjekk selv:

Hyundai-gruppen satser tungt på utvikling av selvkjørende teknologi, og Ioniq 5 Robotaxi kan kjøre av seg selv takket være en kombinasjon av lidar, radar og kameraer.

‒ Som et selskap som streber etter frihet i mobilitet, har vi som mål at Hyundai skal demonstrere sikkerheten og påliteligheten til Ioniq 5 Robotaxi gjennom denne kampanjen, sier Sungwon Jee, Senior Vice President og Global Chief Marketing Officer hos Hyundai Motor Company.

‒ Vi vil fortsette vår innsats for å kommunisere vår AI-baserte autonome kjøreteknologi, som er satt til å tilby positive endringer i våre kunders hverdag.

Og nå kan bilen også skryte av å ha førerkortet. Her er beviset på nettopp det:

Les også:

Debatt