Man skulle ikke tro det, men Bugatti har faktisk bare en hovedmodell. Faktisk er det kun laget tre hovedmodeller siden det franske supermerket ble gjenopplivet på 1980-tallet.
Den første som kom er EB110 og var på plass på dagen 110 år etter at merkets grunnlegger, Ettore Bugatti, ble født. Den neste var Veyron og kom i 2005, mens den tredje modellen heter Chiron og var på plass i 2016.
-->
Men de senere årene har Bugatti laget en masse spesialversjoner basert på Chiron, og en av disse er svært så eksklusiv og skal kun håndbygges i 10 eksemplarer. Eller skulle, for nå er alle Centodieci, italiensk for 110, laget og levert.
‒ Centodieci samler alle komponentene til Bugatti-merket i én ekstraordinær pakke ‒ sjeldenhet, innovasjon, arv, håndverk og usammenlignbar ytelse, sier Bugatti-president Christophe Piochon.
‒ Hele den begrensede produksjonsserien på 10 var så ettertraktet av våre kunder at den ble utsolgt før Centodieci i det hele tatt hadde blitt offisielt avduket. Nå er vi glade for å se at det siste eksemplaret har blitt levert til den nye eieren etter den intensive utviklingen, testingen og skreddersydde prosesser som er nødvendig for å lage et produkt som er like viktig og sjeldent som Centodieci.
Den første skreddersydde superbilen, såkalt coachbuilding, var Dino. Siden har de klekket ut en rekke spesialutgaver, men nå er denne æraen slutt med Centodieci.
‒ Denne bilen ble skapt for å hedre en modell som vi ser på som en åndelig markering av begynnelsen på en trilogi. EB110 etablerte formelen for Veyron og Chiron, sier presidenten.
‒ Selv om de er adskilt av flere tiår, er disse bilene tidløse i appell og forent i deres dedikasjon til å endre forventninger til ytelse og evner. Vi avslutter nå dette kapittelet av vår coachbuilding-æra startet med Divo i 2018, men legenden om EB110 og Centodieci vil for alltid forbli en del av Bugatti-historien.
At den aller siste spesialutgaven er inspirert av EB110 viser silhuetten, noe et bilde litt lenger ned bekrefter. Men den har også ny taklinje og profil, med en front som sitter mye lavere og er en moderne tolkning av superbilen som innledet hyperbil-æraen i 1991.
Den siste av 10 eksemplarer kommer i Quartz White eksteriør med en Black Carbon finish over underkroppen og Black Matt griller.
Bremsekaliperne – i Light Blue Sport – samt Light Blue Sport-finishen for logoen på Black Carbon-bakvingen, skal etablere en forbindelse med EB110, og gjenskaper den berømte nyansen av Bugatti Blue som bilen ble introdusert og produsert i.
Slik ser den siste bilen ut:
Interiøret har også en lyseblå sportsskinnfinish, mens setene, takbelegget, dørpanelene, midtkonsollen og gulvmattene er laget i et symmetrisk kvadratisk mønster. Dette er en moderne vri på skreddersømmene som nå har blitt så populært i bilverden, noe som også smitter over til hypersportsbil.
I likhet med Bugattis originale supersportsbil fra 1990-tallet, er Centodieci en komplett høyytelses tour-de-force, melder Bugatti.
Hjertet er som vanlig en 8-liters W16-motor som nå yter 1.600 hestekrefter, noe som gjør at Centodieci akselererer fra 0 til 100 km/t på 2,4 sekunder. Toppfarten er 380 km/t.
Bugattis chassis- og fjæringsingeniører har også jobbet hardt for å gi bilen nær perfekte kjøreegenskaper, og dermed gi de bak rattet en unik kjøreopplevelse.
Her er den gamle og den nye hyperbilen, og som du ser er det ganske like sett fra siden.
Nå som alle de 10 eksemplarene av Centodieci er ferdigbygd og levert, skal Bugatti Atelier i Molsheim sette sammen de gjenværende Chiron-modellene. De skal produsere totalt 500 slike biler, og det gjenstår 100 eksemplarer.
Deretter følger 99 eksemplarer av den nye W16 Mistral og 40 biler av banemonsteret Bolide, og alle produksjonsplassene er allerede arrangert og klargjort for.
Her er bilder av det siste eksemplaret av superbilen som hyller den opprinnelige Bugatti i den nye tiden, Bugatti Centodieci nummer 10.
Les også: