Schumacher til Mercedes

I gamle dager ville en slik overskrift ført til full fyr i teltet.


Michael Schumacher er en av Formel 1’s desidert største legender, og den tyske rattmagikeren tok sju VM-titler og vant 91 løp.

Debuten i F1 kom allerede i 1991, og Schumacher var da 21 år gammel. Han ble nesten umiddelbart plukket opp av Benetton, og i 1994 tok han sin aller første VM-tittel. Og da han også året etter kopierte bragden, banket selveste Ferrari på døra.

Etter fire litt vanskelige år hos Scuderia, løsnet det i 2000. Han vant over halvpartene av løpene, og ble kronet til suveren verdensmester foran Mika Häkkinen. Finnen kjørte for McLaren Mercedes.

Deretter vant han de fire neste mesterskapene, før det begynte å kladde litt. I 2006 ble han nummer tre og i 2007 nummer to, og da var det også slutt for den tidligere utilnærmelige duoen Schumacher/Ferrari.

Tyskeren gikk i halvpensjon og ble en slags rådgiver i Ferrari, men lot seg lokke tilbake på racerbanen da Mercedes hadde på gang en ny satsing i F1.

Det tyskbritiske laget hadde allerede sikret seg det tyske talentet Nico Rosberg, og ville ha Schumacher som en slags mentor og lagkamerat til den da 24 år gamle sønnen til den finske verdensmesteren Keke Rosberg.

Schumi gikk altså til Mercedes, men var da blitt 40 år og hadde ingen muligheter til å holde følge med de langt yngre førerne. Etter tre sesonger og kun en podiumplassering ga Schumi seg som fører i 2012, og overlot setet til ingen ringere enn Lewis Hamilton.

Og som vi vet hadde Schumi gjort jobben sin, for Mercedes fikk de sju neste verdensmesterne, seks i form av Hamilton og den siste tittelen ble tatt av Rosberg.

Men exiten før 2013-sesongen betydde ikke slutten for Schumacher i F1.

Norgesvennen har nemlig en sønn som også kan ratte racerbiler, nemlig Mick Schumacher.

Han vant mesterskapet som Dennis Hauger nå prøver å vinne, Formel 2, tilbake i 2020, og ble deretter hentet til F1 av Haas foran 2021-sesongen.

Men det nå 23 år gamle talentet har ikke fått skikkelig fart på bilene de to sesongene han har kjørt for Haas, og etter 43 løp har han kun tatt VM-poeng i to løp ‒ en 6. og en 8. plass.

Etter årets sesong hadde Haas fått nok, og erstattet han med rutinerte Nico Hülkenberg. Men 23-åringen ble ikke arbeidsledig altfor lenge.

Nå har nemlig Mercedes hentet han inn, men ikke som en erstatter til Hamilton eller George Russel. Unge Schumacher blir reservefører og viktig når Mercedes skal teste og utvikle sin nye F1-bil, W14. Ja, akkurat som pappa Michael som først og fremst ble hentet til Mercedes for å gjøre teamet og bilen konkurransedyktig.

‒ Jeg er henrykt over å være en del av Mercedes-AMG Petronas F1 som deres reservesjåfør for 2023, og jeg er forpliktet til å gi alt for å bidra til lagets prestasjoner, sier Schumacher.

‒ Jeg tar dette som en ny start, og jeg er begeistret og takknemlig overfor Toto (Wolf, lagsjef) og alle involverte som stoler på meg. F1 er en så fascinerende verden, og du slutter aldri å lære, så jeg ser fram til å ta til meg mer kunnskap og legge ned all min innsats til fordel for Mercedes-teamet.

Det er en ny Schumacher i Mercedes, sønnen til legende Michael. (Foto: Mercedes)

Sjefen sjøl er også positiv.

‒ Mick er en talentfull ung sjåfør, og vi er glade for å ha ham med på laget. Han er en hardtarbeidende, har en rolig og metodisk tilnærming og er fortsatt sulten på å lære og forbedre seg som sjåfør, sier Wolf.

‒ Dette er alle viktige egenskaper, og vi er glade for at han skal hjelpe oss med å utvikle W14. Vi vet også at med to års erfaring med racing i Formel 1 under beltet, vil han være klar til å gå inn i bilen på kort varsel for å erstatte enten Lewis eller George ‒ om det skulle skje.

Vi vil altså mest sannsynlig ikke se Schumacher under neste års F1-sesong, men om noe uforutsett skjer så er han altså klar til å følge i sin berømte fars hjulspor.

Alle 10 lagene i F1 har nå bekreftet sine førere, og her er listen over de som er påmeldt til neste års F1-sesong:

  • Red Bull: Max Verstappen og Sergio Perez.
  • Ferrari: Charles Leclerc og Carlos Sainz.
  • Mercedes: Lewis Hamilton og George Russell.
  • Alpine: Esteban Ocon og Pierre Gasly.
  • McLaren: Lando Norris og Oscar Piastri.
  • Alfa Romeo: Valtteri Bottas og Zhou Guanyu.
  • Aston Martin: Fernando Alonso og Lance Stroll.
  • Haas: Kevin Magnussen og Nico Hulkenberg.
  • AlphaTauri: Yuki Tsunoda og Nyck de Vries.
  • Williams: Alexander Albon og Logan Sargeant.

Dette er de løpene som er bekreftet for Formel 1-kalanderen 2023:

  • 5. mars: Bahrain
  • 19. mars: Saudi-Arabia
  • 2. april: Australia
  • 30. april: Aserbajdsjan
  • 7. mai: Miami
  • 21. mai: Emilia Romagna (Imola)
  • 28. mai: Monaco
  • 4. juni: Spania
  • 18. juni: Canada
  • 2. juli: Østerrike
  • 9. juli: Storbritannia
  • 23. juli: Ungarn
  • 30. juli: Belgia
  • 27. august: Nederland
  • 3. september: Italia
  • 17. september: Singapore
  • 24. september: Japan
  • 8. oktober: Qatar
  • 22. oktober: USA
  • 29. oktober: Mexico
  • 5. november: Brasil
  • 18. november: Las Vegas
  • 26. november: Abu Dhabi

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport