Singer klar med sin fantastiske 911 Turbo

Ny studie fra Singer åpner for en svært så lekker Porsche 911 Turbo fra 964-serien.


Amerikanske Singer har truffet blink med sin nisje-satsting. Nemlig å bygge om gamle Porsche til moderne utgaver.

Selskapet grunnlagt i 2009 startet med restaureringen av en firehjulsdrevet Targa tilbake i 2014, og i fjor kunne de presentere en terreng-studie som skapte furore.

-->
Og nå tar de det neste steget, og denne gang handler det om legendariske 911 Turbo.

‒ Min første tur i en Porsche 911 som 11-åring i 1976 gjorde meg både tørr i munnen og målløs ‒ det var en svart 930 Turbo med røde tartanseter, sier Rob Dickinson, grunnlegger og sjef i Singer.

‒ 45 år etter det livsendrede øyeblikket, er jeg spent på å presentere resultatene av studien vår som tar sikte på å fange den fantastiske spenningen til Porsches første «superbil», mens jeg gjenoppretter ytelsen og raffinement sammen med eiere ‒ slik at vi tar begge til nye høyder.

Han vil altså at dagens eiere av den klassiske 911 skal oppleve det samme som han gjorde som 11-åring, og Singer har nå gjennomført en studie hvor de bygger om bilene til moderne 911 Turbo.

Det inkluderer utstrakt bruk av karbonfiber, nye spoilere, firehjulsdrift, moderne hjelpemidler som cruisekontroll og klimaanlegg, en 3.8-liters «Mezger»-motor ‒ og selvsagt turbo.

Faktisk har Singer fiklet med «hver millimeter» av bilen, så Singers utgave befinner seg et stykke unna de originale Turbo-utgavene.

Og kundene strømmer til. Til nå har de skrevet kontrakter over 70 stykker for Turbo-utgaven, og den aller første bilen er nå klar.

Singer samarbeider tett med kundene, så hver bil blir laget etter eierens krav og spesifikasjoner. Personen som eier studie-bilen har blant annet ønsket følgende:

  • Lett karbonfiberkarosseri i Wolf Blue
  • 3.8L dobbel turboladet, intercool flat-sekser
  • Over 450 hk
  • 6-trinns manuell girkasse
  • Bakhjulsdrevet og turfokusert fjæring
  • Karbon-keramisk bremsesystem
  • Interiør presentert i Malibu Sand med Schwarzwald-treaksenter
  • Elektrisk justerbare, oppvarmede seter
  • Aircondition

Når det gjelder motoren, boret opp fra den originale 3.6 og med pustehjelp fra moderne turboer, sier Singer at det er mulig å få mer enn 450 hestekrefter. Den skal være mulig å trimme opp til over 500 hk, men det bestemmer altså kunden.

Hva moroa koster sier ikke Singer noe om, og det er kanskje ikke så rart. Hver bil lever sitt eget liv, så spesifikasjonene bestemmer i stor grad prislappen.

Den er åpenbart ikke altfor stor, for Singer sier at de har mer enn doblet salget mellom 2020 og 2021.

Og med en lekker 911 Turbo på menyen, regner vi med at folket blir enda mer sultne.

‒ Jeg tror denne er en passende hyllest til en bil som forandret livet mitt ‒ og så mange andres, sier Dickinson.

Og slik ser den hyllesten ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter