DS viser superbil med 815 hestekrefter

DS Performance løfter teknologien fra formel E over til en elektrisk superbil.


Det er en trend i bilindustrien at store konsern brøyter vei for nye merker ved å sette dem inn i de raskeste motorsportene.

Det siste eksemplet er Alpine, merket som gjorde comeback i 2017 som nå har tatt Renaults plass i formel 1.

Over i formel E, den elektriske versjonen av formel 1, er det DS, etablert av PSA-gruppen i 2015, som forsvarer de franske fargene. Og det gjør de excellent.

To av de tre siste verdensmesterne kommer fra DS, og to av de tre siste VM-titlene for lag har gått til det franske bilmerket. DS har altså hanket inn fire av seks mulige pokaler i formel E siden 2018.

Det må feires. Skikkelig.

For i likhet med alle andre skal DS også satse hardt på elbiler de kommende årene, og har allerede tatt sitt første skritt mot den nye tiden. Da PSA, nå Stellantis, planla en arvtaker til DS 3, tok de også høyde for en ren elbilutgave.

Dermed dukket det også opp en DS 3 Crossback E-Tense, som i dag har en rekkevidde på 341 kilometer.

I 2024, altså om to år, skal alle nye modeller DS utvikler være rene elbiler, så utviklingsavdelingen har det virkelig travelt.

Og da er det veldig greit å være på plass i formel E, hvor det kryr av elbil-satsende merker. Audi, BMW, Jaguar, Mercedes, Nio, Nissan og Porsche er alle på plass, og vil kunne høste frukter rundt utviklingen av de lynende raske elektriske formel-bilene.

Og hva det kan resultere i, viser nå DS Automobiles.

Det er DS Performance som nå har tatt oppgaven med å løfte teknologi fra formel E over til en vanlig bil, og har utviklet en ny prototype som skal vise vei for framtidens DS-design.

‒ Målet er å bruke erfaringen fra formel E og ekspertisen derfra, til et prosjekt som viser morgendagens høyytelses elbil, sier Thomas Chevaucher, DS Performance-direktør.

‒ Det er et laboratorium som vi skal bruke til å analysere ytelsene til komponenter, og utvikle dem med tanke på framtidig produksjon. Tanken er også å finne løsninger for å senke kostnader, gjøre dem enklere å produsere og utforske hvordan disse kan løftes over i produksjonsmodeller. De neste generasjonene av E-Tense-serien vil dra nytte av denne utviklingen.

Så hva kan DS Performance by på?

Jo, de har laget en elektrisk superbil som baserer seg på et monocoque-chassis i lett karbonfiber hvor drivlinjen er løftet direkte fra formel E, noe som bør bety vanvittige kjøreegenskaper og bøttevis med krefter.

Og det siste bekrefter tallene: De to elmotorene kan totalt by på en kombinert kraft på 815 hk og et dreiemoment på 8.000 Nm målt på hjulene.

Et viktig poeng i formel E er å ta vare på energien, og dermed videreutvikles regenereringen. Det gjelder altså å ta vare på energien som genereres.

Prototypen kan skilte med en regenererings-kapasitet på ganske så voksne 600 kW, mens batteriet kommer rett fra labben til DS Performance.

Designmessig skal superbilen også vise vei for DS, mens vi ikke vet hvordan den ser ut innvendig. Det har vi nemlig ingen bilder av.

Men DS lover et formel E-ratt og bøtteseter, så vi er ganske så sikre på at innsiden følger opp de veldig sportslige utvendig linjene.

Nå er det ikke slik at vi kan forvente oss denne på veiene ‒ noensinne. Dette er en eksklusiv prototype som skal vise vei for den neste generasjonen superbiler, og det er selvsagt en ganske så stor nedtur.

Men denne prototypen kan også noen ta i nærmere øyesyn. Den skal nemlig vises fram under Paris Motor Show, og det er jo lov å håpe at den kanskje dukker opp på Oslo Motor Show også?

Vel, en ting kan vi iallfall garantere. Du skal få se flere bilder av den ekstreme elbilen. For her har du dem:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter