Ser du hva det står på denne logoen?

KN? Nope, for dette er Kias nye logo. Så det står faktisk KIA.


Kia er et av bilmerkene som har fått en ny vår med introduksjonen av elbiler, og det sørkoreanske merket har ikke tenkt å slippe foten fra gasspedalen med det første.

Ambisjonene strekker seg langt over kun nye elbiler, for Kia vil fornye seg på samtlige områder ‒ inkludert det aller fremste symbolet ‒ logoen.

-->
En logo skal gjerne gjenspeile hva merket står for, og for Kias del har den skiftet form en rekke ganger.

Den røde skriften med den hvite bakgrunnen kom i 1994, og denne logoen har vært tilnærmet uforandret fram til nå.

Men det er altså nye tider på vei, så ut forsvinner blokkstavene og inn kommer en slags håndskreven signatur.

Ved første øyekast er det ikke så enkelt å se hva det står, men når man vet at dette er det koreanske bilmerkets logo er det ganske lett å slå fast at det står KIA.

Ifølge bilmerket skal den nye logoen symbolisere verdiene og opplevelsene Kia skal tilby kundene i form av fremtidige produkter og tjenester. Den ubrutte linjen skal formidle Kias ønske om å bringe inspirasjon, og de stigende linjene skal gjenspeile merkets like store ambisjoner for merkevaren.

‒ Kias nye logo representerer selskapets forpliktelse til endring og innovasjon, sier Ho Sung Song, Kias president og administrerende direktør.

‒ Bilindustrien er inne i en tid med raske endringer, og Kia tilpasser seg proaktivt til endringene. Den nye logoen representerer vårt ønske om å inspirere kunder når deres mobilitetsbehov utvikler og endrer seg, og våre ansatte til å møte utfordringene vi står overfor i en bransje i så stor endring.

Logoen ble avduket under et arrangement i koreanske Incheon, og der skrev Kia seg like godt inn i Guinness rekordbok. For de ville gjerne kjøre et skikkelig pyroshow, og sendte så mange ubemannede luftfartøyer (UAV) som samtidig avfyrte raketter at dette var ny verdensrekord.

På samme tid som den nye logoen ble avduket annonserte også Kia sitt nye slagord «Movement that inspires».

Kia styrer nå etter en ny plan hvor ambisjonen er å ta en ledende posisjon i bilmarkedet, og dette skal de gjøre ved å lansere nye elbiler og introdusere et bredt spekter av mobilitetstjenester som er skreddersydd for ulike kunde- og markedsbehov.

Flere detaljer om Kias strategi skal avsløres 15. januar, og da er nok den nye logo også godt synlig.

Og nå vet vi hva det står der.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter

Les også