Rekkeviddetest av Volvos elbil

Man gjør seg noen erfaringer med en bil i løpet av et døgn når man kjører den over 750 km, og denne gang var fokuset forbruk og lading for elbilen fra Volvo.


Dersom du ikke har sett vår første test av Volvo XC40 elbilen bør du nok se på den først, så du blir bedre kjent med bilen.

Været på hovedbildet er fullstendig utypisk for det døgnet vi hadde denne elbilen fra Volvo, for det var stort sett regn hele tiden.

WLTP-målinger foregår med gunstig temperatur og sommerdekk på tørt underlag, når du bytter til mykere piggfrie vinterdekk øker rullemotstanden, har du våt veibane øker rullemotstanden og har du lav temperatur øker energibehovet til oppvarming.

Vi testet konsekvensene av dette på motorvei der man «følger strømmen», på motorvei der cruisekontrollen er i fartsgrensa, og på landevei i løpet av det døgnet vi hadde bilen.

I videoklippet over tar vi deg med på litt av testingen, og vi tar også for oss det vi opplever når vi tilbringer mange timer bakom rattet på XC40 Recharge Pure Electric i løpet av et døgn.

Det var moro å få teste XC40 med Google skikkelig installert, og jeg tok meg tid til å logge meg inn i Google og Spotify for optimal brukeropplevelse.

Deilig å kunne snakke til en bil som skjønner det meste av det du sier til den!

Det er også veldig kjekt med den estimerte batteriprosenten ved ankomst til bestemmelses-stedet, selv om den nok ikke helt tar høyde for regnvær eller piggfrie vinterdekk i sine beregninger.

Med Google Maps på plass blir instrumentene straks vakrere enn da jeg testet uten Google Maps på plass.

Ellers kan man be Google om å ordne med bilens klima-anlegg, eller man kan spørre om mye annet som Google kan finne svaret på, men man kan ikke styre alle bilens funksjoner fordi Volvo ikke har gitt Google tilgang til alt i bilen.

Da vi hentet bilen var den ikke ladet helt opp, og målet for turen til Grimstad var å «følge strømmen» hastighetsmessig, så første beregnede ladestopp var Circle K Bamble, men så er det denne kroppen da, som hadde kjørt fra Grimstad til Fornebu uten noe pause, og som rett og slett måtte ha en pause på Grelland, da lader man jo når man først skal stanse.

Stort sett var været som dette på vårt testdøgn, noe som kan defineres som meget vått, og det påvirket forbruket til XC40 ut av Oslo og til Grelland.

Forbruket fra Oslo, Fornebu til Grelland var på relativt saftige 30,4 kWh/100km.

Mellom Grelland og Bamble er det mye 100 km/t og 110 km/t og forbruket kom opp i enda saftigere 31,2 kWh/100km.

På Circle K i Bamble ville vi lade så mye som mulig med tanke på kveldens tur på landevei, så her var vi i 39 minutter.

Da hadde vi ladet fra 26 til 82 prosent på de 39 minuttene, og vi suste videre til Grimstad, men nedenom Arendal på grunn av at sola kom på besøk.

Vel framme i Grimstad ladet vi opp til 82 prosent her også, men på en 50kW lader.

I Grimstad tok det litt over 37 minutter å lade fra 46 til 82 prosent på 50kW lader, men det var essensielt for å kunne komme i vei på landeveistesten raskere med litt hjemmelading først.

Forbruket fra Bamble til Grimstad var mye lavere, 25,6 kWh/100km, noe som dro ned snittforbruket fra Fornebu til Grimstad til 29 kWt/100km når man «følger strømmen» på speedometeret.

Neste dag kjørte vi med cruisekontrollen i fartsgrensa fra Grimstad til Fornebu, og oppdaget to relativt bemerkelsesverdige ting angående forbruket i Volvo XC40, som vi kommer tilbake til.

Etter noen timer med middag og hvil hjemme dro vi ut på landeveien fra Grimstad via Froland til Evje, så videre ned til Kristiansand, Sørlandsparken og RV420 til Grimstad.

På Evje var snittforbruket på 24,7 kWh/100km, noe som var langt lavere enn «oppe på fjellet» på veien over til Evje.

Nede i Kristiansand var forbruket sunket til 23kWh/100km.

Snittforbruket på vår landeveitest på 205,8 km landet altså på 22,7 kWh/100km. Ettersom vi startet med 100 prosent på batteriet og kom fram med 35 prosent på batteriet kan man estimere en rekkevidde, ved hjelp av enkel prosentregning, på 316,6 km på landeveiskjøring vinterstid.

I løpet av første dag i bilen syntes vi nok at NRK P1 var ganske elendig på å skifte region i bilens DAB-system, så det endte opp med at vi gikk inn i lista og endret region manuelt – klønete!

Fikses nok etter hvert med en eller annen softwareoppgradering.

Testbilen hadde ikke ekstremt mye ekstrautstyr, for eksempel standard ryggekamera, som er helt ok når det er litt renere enn på bildet.

Testbilen koster 554.540  kroner, og hadde da med seg følgende ekstrautstyr: Lyspakke, Intellisafepakke, Varmepumpe, Elektrisk justerbar førerstol med minne, Semielektrisk hengerfeste og 19-tommers piggfrie vinterhjul.

På vei inn til Oslo neste morgen var snittforbruket på 30 kWh/100km de første 25 prosent av brukt batteri. Beregnet rekkevidde med dette forbruket: 232 km.

Da vi kom forbi Circle K Bamble hadde snittforbruket sunket til 28,3 kWh/100km – samme strekning vi hadde brukt 25,6 kWh/100km på dagen før med høyere hastighet.

Mistanken som ramlet inn i hodet på dag 1 om at bilen bruker mindre jo lenger du kjører den, altså ettersom drifts-systemene blir varme ble rett og slett bekreftet ganske ettertrykkelig på vei tilbake til Oslo.

Da 50 prosent av batteriet var brukt opp var snittforbruket redusert til 28 kWh/100km. Beregnet rekkevidde med dette forbruket: 252 km.

Etter at 75 prosent av batteriet var brukt opp hadde snittforbruket sunket ytterligere, og lå på 27,5 kWh/100km. Beregnet rekkevidde med dette forbruket: 259 km.

Da vi passerte Grelland der vi stanset for å lade Audi e-Tron 60S og Jaguar I-Pace EV320, var det 21 prosent igjen på batteriet til XC40. Audien hadde 26 prosent igjen på samme sted, og Jaguaren 40 prosent igjen. Volvoen har med andre ord noe kortere rekkevidde enn disse noe dyrere elbilene. Forholdene var tilsvarende for alle 3.

Ved BKK sine ladere ved Liertoppen stanset vi for å lade, og når batteriprosenten kryper under 20 prosent så kommer antatt rekkevidde opp. Hvorfor dette ikke kan stå der hele tiden er for meg en gåte.

Beregnet rekkevidde ved ladetidspunktet var 261,7 km. Vi ser at snittforbruket er oppe i 27,6 kWh/100km som skyldes av vi nettopp hadde klatret opp bakkene fra Drammen til Liertoppen.

Det å lade fra 7 til 80 prosent på BKK sin 150 kW lader på Liertoppen tok 46 minutter for Volvo XC40 Recharge Pure Electric. Vi hadde ikke trengt å lade så lenge for å «komme fram», men ville levere tilbake pressebilen slik at neste person hadde litt strøm på tanken.

Vel framme hos Bilia på Fornebu hadde snittforbruket sunket til 27 kWh/100km og vi hadde manglet 1 prosent på batteriet på å komme oss helt fram, noe som tilsvarer en rekkevidde på 267 km under denne dagens forhold.

Det å «følge strømmen» og ligge «litt over» fartsgrensa på cruisekontrollen. slik vi gjorde fra Fornebu til Grimstad drar ganske mye ekstra strøm, et snittforbruk som er 2kWh/100km lavere på returen er ganske betydelig.

Her må nok XC40 sin noe store front ta litt av skylden for at forbruket øker mye om farten økes litt. De som kan litt over middels om luftmotstand synes nok ikke det er så merkelig.

Er Volvo XC40 en deilig elbil?

Ja, det er den, og den sensoren jeg nevnte at jeg kjenner i førersetet er på ingen måte plagsom selv etter over 750 km på et døgn. Sterk, kvikk og deilig er den, men noe tørst må det være lov til å kalle den, og rekkevidden er ikke helt rå, selv om noe softwareoppdateringer mest sannsynlig kan få opp «driftsvarmen» på et tidligere tidspunkt, og dermed øke rekkevidden ganske mye.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester