De fleste vet at Euro NCAP er en europeisk organisasjon som kollisjonstester nye biler, og deretter gir de stjerner etter hvor sikre de er. Men de styrer også med en annen type testing.
For de sjekker også ut de såkalt førerstøtte-systemene, altså teknologien som trår støttende til for at bilistene skal unngå uhell og ulykker. Det er denne teknologien som til slutt skal gjøre bilene selvkjørende, for det er de ikke i dag.
-->
Euro NCAP har nå gradert tre nye biler når det kommer til førerassistentene, Nissan Ariya, Renault Austral og Alfa Romeo Tonale. Både Ariya og Austral fikk toppscoren «veldig god» og karakteren 4, mens Tonale måtte nøye seg med «moderat» og en 2’er på karakterkortet.
Det tar det totale antall testede biler opp til 24, og helt nederst kan du se hele oversikten.
Den siste testrunden viser at til tross for at mange tror at selvkjørende biler er rett rundt hjørnet, er de foreløpig ikke tilgjengelige her i Europa.
Men Euro NCAP understreker at mange nye biler allerede utstyrt med forløperteknologien som til slutt vil gi oss automatiserte biler, og denne teknologien finnes som et Assisted Driving-alternativ i rundt 90 prosent av nye biler. Og det er en livsviktig utvikling.
Undersøkelser har blant avdekt at det å kjøre av veien eller inn i en bil foran seg på grunn av distraksjon eller døsighet, er de to vanligste ulykkene som potensielt kan oppstå for sjåfører når de kjører på en motorvei.
Førerassistenter hjelper til i slike situasjoner, og det finnes også teknologi som holder føreren våken og fokusert. Men Euro NCAP understreker at enn så lenge er dette støttesystemer, og er ikke ment for noe som kan overta førerrollen.
Faktisk kan slike støttesystemer være farlige om man er uforsiktig, både for de inne i bilen og for de på utsiden. Og bare så det er klart. Det er fortsatt personen som sitter bak rattet som er ansvarlig om noe skulle skje, så følg med og ha kontroll selv om bilen selv kan håndtere mange situasjoner.
Euro NCAP kjører tester for å måle systemytelse, og her vurderer de hvor gode systemene er til styring og bremsing, hvor samarbeidende systemet er (om bilen gir beskjed om føreren stoler for mye på førerassistentene) og hvor godt bilen kan unngå en potensielt farlig situasjon.
Men det er ikke alt. Euro NCAP ser også på informasjonen (markedsføringsmateriell og manualer) gitt til forbrukeren og hvordan sjåføren blir opplært i bruken av systemet.
‒ Med Assisted Driving Systems anbefaler Euro NCAP sterkt en samarbeidstilnærming mellom kjøretøy og sjåfør for å sikre at sjåførens øyne alltid er på veien og at hendene hovedsakelig er på rattet, og at man ikke stoler altfor mye på dette, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær Euro NCAP.
‒ Vi gleder oss til å se hvordan nye biler oppfyller våre utvidede protokoller som gjelder for assistert kjøring under andre forhold enn motorveier, som vil bli introdusert neste år.
Samarbeidspartner Thatcham Research understreker også at dagens biler ikke er selvkjørende.
‒ Assistert kjøring-teknologi er en stadig mer vanlig funksjon på nye kjøretøy. Den kombinerer adaptiv cruisekontroll og elektronisk kjørefeltfunksjon for å støtte føreren og gjøre bilkjøringen enklere. Det er avgjørende at det ikke erstatter sjåføren som beholder ansvaret for sikkerheten og må holde seg engasjert, sier Dominic Tough, forskningsingeniør i Thatcham Research.
Her Alfa Romeo Tonale under testingen:
Årets tre første biler har altså blitt testet i forhold til førerassistenter, og det tar det totale antallet opp til 24 biler.
Her er hele listen, rangert fra best til dårligst og med årstallet de ble testet i parentes. Så merk at de eldre modellene i dag kan ha flere og bedre støttesystemer enn da disse ble testet av Euro NCAP.