Seats sju SUV-konsepter

Det er nesten 30 år siden Seat viste fram sitt første forsøk på en SUV-modellene, en gul firehjulstrekker med 40 hestekrefter. Se video.


Noen eksperter trodde sikkert at SUV-modellene aldri kunne bli en suksess, men disse har i så fall tatt skammelig feil.

I dag er de kanskje de aller viktigste modellene til
bilmerkene, og Seat kan takke sine tre modeller for et historisk godt salg.

Seat har aldri solgt flere biler enn de gjør nå, og i årets 11
første måneder leverte de ut 542.800 biler ‒ opp 10,3 prosent i forhold til samme
periode i fjor. Som var, ja, en rekordperiode.

SUV-modellene står for 40 prosent av salget, så merket har veldig mye å takke de sju SUV-konseptene som har før til dagens biler.

SUV-eventyret til Seat startet i 1991, et hendelsesrikt år sett
med norske øyne.

Det var året Norge delte ut det som nå har blitt en svært så
kontroversiell fredspris, nemlig den til Aung San Suu Kyi fra Myanmar.

Det var også året vår folkekjære kong Olav døde, mens en
annen konge ‒ skikongen Bjørn Dæhlie ‒ inntok den vinterlige tronen, og ikke
minst startet bilmerket Think på sitt eventyr.

Internasjonalt skjedde det også mye, og de musikkglade
husker nok godt en av de store favorittene ‒ Nirvanas «Smells Like Teen Spirit».

Og tenåringsånden jaktet også det spanske bilmerket Seat på.

De skulle kapre de unge og hippi kundene med Marbella Playa
Concept, et helt nytt konsept som ble vist fram på Frankfurt Motor Show.

Denne var nyskapende med et design som kunne minne om en
pickup, og med runde tåkelys foran og en gul farge skapte den iallfall oppsikt.

Imponerende nok hadde den også firehjulstrekk, men ikke så
imponerende var motoren ‒ en med 40 hk.

Dette var altså startet på SUV-eventyret for Seat, men det tok fortsatt litt tid før spanjolene kom skikkelig i gang.

Under OL i Sydney i 2000 fosset svømmeren Ian Thorpe inn til
fem gullmedaljer, og Seat tok også ytterligere svømmetak mot SUV-modellene.

For å feire 25-årsjubileet for sitt tekniske senter presenterte
de et nytt høyreist konsept kalt Salsa Emoción.

Bilen hadde en bakkeklaring på hele 31 centimeter når den
var i terrengmodus, og de første linjene mot framtidige SUV-modeller var et
faktum.

‒ Den har sidelinjer som senere skulles utvikles på IBX som
lignet mer på Seat Arona, forklarer Seat-designeren Xavier Villanueva.

Konseptet ble presentert under Paris Motor Show, og under
panseret var det en motor på 250 hk som gjorde at bilen taklet det meste av
terreng.

Salsa Emoción kunne faktisk vise til en allsidighet som vi finner i dagens crossovere, og den bydde på tre kjøremoduser, Off Road, Sport og Street.

I 2007 skjedde det noe som veldig mange er glade for i dag.
Det var nemlig året Steve Jobs stolt kunne vise fram den aller første iPhone,
men også Seat var på nett det året.

Under Genève Motor Show viste de fram modellen Tribu, og nå
var det snakk om en SUV som hadde all den karakteristikken vi forbinder med
SUV.

Denne bydde også på tre kjøremoduser, Urban, Sport og Freerun, og kombinerte urban kjøring med firehjulstrekk.

I 2011 kom det en bildedelingstjeneste de færreste da hadde
hørt om, Instagram, og det havnet nok noen bilder av en helt ny Seat-modell
også på denne plattformen.

For da var den nemlig klart for den tidligere nevnte IBX,
avduket i Genève.

Har kunne linjene spores tilbake til Tribu, men trekkene var
langt mer skulpturerte.

‒ Den høye fronten, det kompakte passasjerrommet, stramme
overflater og selvsikker lykter er noen få av dens egenskaper som nå kan sees
på Ateca og Arona, sier Xavier.

Videre var IBX også utstyrt med avansert teknologi, inkludert full LED-belysning og en elektrisk hybridmotor.

I 2015 skjedde det digre ting på kinoene rundt om i verden,
for «Star Wars: The Force Awakens» hadde premieren.

Star Wars var kommet til episode VII med denne, og Seat bød
på faktisk også på episode VII av sine SUV-satsinger. (Ja, den femte vi
nevner, men vi kommer tilbake til ytterligere to vist fram før 2016.)

Denne het 20v20, og ble som mange av de andre konseptene
vist fram under Genève Motor Show.

20v20 var oppvarmingen til lanseringen av den første
serieproduserte modellen, Ateca, og i tillegg til SUV-karakterer bød den også
på tilkoblinger.

Kjernen var nemlig Personal Drive, en berøringsenhet på størrelse
med en mynt som fungerte som et mobilt navigasjonssystem og fjernkontroll for å
aktivere bilens klimakontroll.

‒ Det var som å bære bilens hjerte rundt i lomma, sier Xavier.

Ytterligere to konsepter har pløyd vei for Seats
SUV-modeller, nemlig Altea Freetrack og Leon Cross Sport.

Altea ble presentert under Genève Motor Show i 2007, mens Leon
Cross Sport ble vist i Frankfurt i 2015.

Med Altea Freetrack kulminerte også satsingen på «Multi Drive»-konseptene, mens Leon Cross Sport kombinerte sportslige karakterer med bruksområde til en firehjulstrekker.

Alle disse sju konseptene var med å forme SUV-modellene til
det spanske merket, som kom med sin første serieproduserte SUV i 2016.

I dag byr de på tre slike modeller, Ateca, Arona og Tarraco,
og alle disse er altså inspirert av de sju konseptmodellene.

Sjekk ut denne morsomme videoen hvor du kan se alle de sju:

Les også:

Les mer om:

Nyheter