Seat viser fram en «game changer»


Seat overrasker med en elbil som kan skape store bølger i markedet.

Volkswagen-gruppen elsker å vise fram nye elbiler. Nå er det spanske Seats tur.

-->
De kan selvsagt ikke være noe dårligere enn konsernmerker som Skoda, Audi, Volkswagen, ja, til og med Porsche, og har også en elbil på gang. Og denne kan fort bli en veldig populær en.

For denne lille elektriske bilen er som for eksempel de kommende ID.-bilene til Volkswagen bygget på den elektriske plattformen kalt MEB, noe som betyr at også Seats elbil vil bli en veldig moderne og konkurransedyktig utgave.

Rent teknologisk vil den altså ikke stå tilbake for noen av de andre elbilene fra Volkswagen-gruppen.

Konseptmodellen som de skal vise fram under Genève Motor Show i mars heter navnet el-Born, men navnet er ikke myntet på at den første elbilen er født.

De som kjenner Seat veldig godt vet at de elsker å navne modellene etter geografiske områder, noe det ferske flaggskipet Tarraco er et godt eksempel på ‒ oppkalt etter middelhavsbyen Tarragona.

Elbilen er oppkalt etter et trendy distrikt i Barcelona som heter El Born, og det passer usedvanlig godt.

For ikke er bare el-Born en trendy elbil, den er også designet og utviklet i Barcelona.

Så hva er det for en elbil?

‒ Mobilitet er i endring, og det gjelder også bilene vi kjører. Seat står i første rekke i denne utviklingen, og konseptbilen el-Born inneholder teknologien og designfilosofien som vil hjelpe oss å møte framtidens utfordringer, sier Luca de Meo, president i Seat.

Konseptbilen, og dermed også mest sannsynlig produksjonsmodellen som etter planen skal lanseres neste år, får et batteri på 62 kWh som skal gi nok saft til å rulle av gårde i 420 kilometer. Den er også klargjort for hurtiglading på 100 kW, noe som fyller batteriet opp til 80 prosent på 47 minutter.

Ganske grei rekkevidde og ikke altfor drøy ladetid der altså.

Rent estetisk er det heller ikke så mye å utsette på el-Born, som helt klart byr på moderne linjer som enhver produsent kunne stilt seg bak.

Her har Seat tenkt aerodynamikk så det holder, og plassert luftåpningen lavt slik at både batteripakken får god kjøling og en effektiv luftstrøm på oversiden.

Også på siden kan vi se noen nye luftinntak, og med spesialdesignet 20-tommers felger og spoilere bak skal designet ta høyde for elbilenes spesielle behov.

MEB-plattformen gir også rom for økt akselavstand, og som vi kan se har el-Born fått hjulene helt ute i hjørnene og at stolpene som skille frontruta og fordørene (A-stolpen) er flyttet ganske så mye lenger fram.

Seat sier at dette er deres nye designspråk rettet mot elbiler, og at el-Born er det første eksempelet på hvordan de elektriske modellene vil se ut.

Alt dette åpner for større innvendig plass, og ikke minst rom for ny teknologi.

Spanjolene går ikke konkret hva som er under skallet, men sier at bilen er på et selvkjørende nivå 2. Den kan dermed delvis kjøre av seg selv, inkludert å gasse, bremse og styre. Elbilen har også en parkeringsassistent.

Seat sier at den også er tilkoblet og får delt mobilitets-teknologi, uten at de fordyper dette noe.

På innsiden finner vi også en integrert digital cockpit, og en 10-tommers skjerm er den sentrale delen av dashbordet.

I tillegg til at MEB-plattformen gir bedre rom for de inni bilen, åpner plattformen også for mer funksjonalitet og oppbevaringsplass ‒ mellom forsetene er det for eksempel mulig å oppbevare en bag.

For nordmenn er det også verd å få med seg at el-Born også kommer med varmepumpe, slik de fleste litt dyrere elbilene også gjør. Dette minsker behovet for elektrisk oppvarmning, og sparer dermed strøm.

Ifølge Seat kan varmepumpen spare rundt 60 kilometers rekkevidde, og det setter selvsagt alle pris på.

Og når vi er inne på pris.

Seat sier selvsagt ikke noe om dette på nåværende tidspunkt, men om vi skal måle opp mot vanlige biler kan dette bli litt av en prisbombe.

Den billigste Seat-modellen starter på drøyt 260.000 kroner, så vi kan nok ganske så sikkert forvente oss en elbil et godt stykke under 300.000 kroner. Kanskje til og med i nærheten av 200.000 kroner.

Den vil i så fall bli en «game changer».

– Seats sportslige og praktiske tilnærming til elektrifisert mobilitet har stort potensial i Norge. Dette er en bil vi har store forhåpninger til når den introduseres i løpet av 2020, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør i Seat Norge.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Polestar stiller siktet på Tesla

Polestar skal ifølge dem selv ta opp kampen med Tesla, og lanserer nå elbilen Polestar 2. (Alle foto: Polestar)

Oi, Porsche Macan blir elbil

Neste generasjon Porsche Macan blir helelektrisk. (Foto: Porsche)

Les mer om:

Elbiler Nyheter

Les også