Nytt navn og ny rekkevidde


Kia lanserer nå den 3. generasjonen av e-Soul, og avslører også den nye rekkevidden ‒ 452 kilometer.

Da Kia kom med den nye elbilen e-Niro som har et batteri på 64 kWh opplyste de rekkevidden til 485 kilometer.

Men det visste seg at dette var i overkant optimistisk, og Kia nedjusterte tallet til 455 kilometer.

Nå kommer produsenten med en ny generasjon Soul Electric, som nå kalles e-Soul. Denne kommer med to batteripakker, en på 39,2 kWh og en med tilsvarende e-Niro på 64 kWh.

Kia sier at de nye batteriene har 25 prosent bedre energieffektivitet enn utgående modell, og at det største batteriet har en rekkevidde på hele 452 kilometer. Altså kun tre kilometer kortere enn den mer aerodynamiske men også litt større og tyngre e-Niro.

‒ Det er veldig gøy å lansere nok en elbil med tøff design og god rekkevidde. Soul Electric har vært en av våre bestselgere siden den ble lansert høsten 2014, og det er stor interesse for nye e-Soul, sier Irene Solstad, administrerende direktør for Kia i Bertel O. Steen.

Bilen er også klar for hurtiglading på 100 kW, noe som betyr at den kan lades fra 20 prosent til 80 prosent på 42 minutter.

‒ Nye e-Soul vises på bilmessen i Genève 5. mars. Dagen før åpner vi for reservasjon av bilen her i Norge. Vi vil få de første bilene i butikk i løpet av april, sier Solstad.

Den største pakken er altså tilsvarende den i e-Niro, noe som betyr 204 hestekrefter og et dreiemoment på 395 Nm.

0-100 km/t gjøres unna på 7,6 sekunder, noe som faktisk er 0,2 sekund raskere enn den elektriske søsteren e-Niro. Forventet gjennomsnittlig forbruk er 157 Wh/km på landeveiskjøring og 109 Wh/km for bykjøring.

Den minste pakken har det samme dreiemomentet, men antall hestekrefter går ned til 136. Rekkevidden for 39,2 kWh-versjonen er opplyst til 277 kilometer.

Kia jakter også på smarte ting som forlenger rekkevidden, og byr blant annet på et ventilasjonssystem som kan stilles inn kun på føreren og skrus av i resten av bilen.

Det er også fem ulike nivåer av regenerering, og dette justeres av hendler på rattet. Bilen kan bremses til full stopp og generere strøm for senere bruk. Nye e-Soul har også flere ulike kjøremodus så man kan tilpasse kjørestil etter forholdene ‒ Eco, Eco+, Normal og Sport.

Under skallet er det selvsagt også mye ny teknologi, så e-Soul kommer med mye nytt utstyr inkludert systemet Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) som åpner for en rekke førerassistenter.

Standard sikkerhetsutstyr inkluderer automatisk nødbremsesystem med fotgjengergjenkjenning, filassistent, tretthetsvarsel og blindsonevarsel og varsel for kryssende trafikk bak ved rygging.

På innsiden har Kia dratt nytte av at bilen totalt er blitt 55 mm lenger og akselavstanden har vokst med 30 mm sammenlignet med 2. generasjonen. Kia e-Soul er 4,195 meter lang.

Interiøret er ifølge Kia inspirert av å visualisere lyd, og signaturhøytaleren i dashbordet videreføres da også fra forrige generasjon.

Det er også mulig å velge en lyspakke som kobles til musikken som spilles, og da vil stemningslys fra dørpanelene tilpasses i åtte ulike farger og seks ulike temaer og pulserer i takt med musikken.

Nye e-Soul lanseres i nær framtid, og skal etter planen leveres til norske forhandlere allerede i april.

Kia Norge har ikke offentliggjort noe pris for e-Soul ennå.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Kia viser oss ny elbil

Kia skal vise fram et nytt elbil-konsept under en bilutstilling i neste måned. (Foto: Kia)

Les mer om:

Elbiler Nyheter