Seat har lurt oss. De har tidligere vist fram en svært interessant elbil kalt el-Born, men den skal de slett ikke lage. Det er nemlig navnet på Cupras førstefødte elbil.
Tilbake i mars 2019 viste Seat fram en svært så lovende elbil. Det var en helelektrisk SUV med smekre linjer, og ettersom den kom fra Seat regnet alle med en svært så gavmild prislapp også.
Konseptbilen var satt sammen på Volkswagen-gruppens nye elbilplattform kalt MEB, og oppkalt etter et trendy område i Barcelona, El Born.
-->
Den skapte selvsagt overskrifter så det holdt, og mange har ventet på å få se produksjonsversjonen av den moderne og helelektriske SUV-modellen.
I mellomtiden har Cupra, som er skilt ut fra Seat som et eget merke, selv pirret med en helelektrisk SUV. Faktisk har de pirret med el-Born.
For av strategiske grunner, muligens av prishensyn, har Seat flyttet el-Born fra Seat til Cupra.
Så Seat el-Born har dermed blitt Cupra el-Born.
Cupra har nylig vist fram sin aller første frittstående modell, en SUV kalt Formentor som faktisk er så lovende at fotballklubben Barcelona har valgt den som sin offisielle bil. Det sier ikke lite, for laget til Messi har nemlig aldri før inngått en slik avtale.
Men Cupra er ikke i Norge, så vi går glipp av Formentor. Eller gjør vi det?
For Seat og Cupra kan selvsagt ikke overse den ledende elbilnasjonen i Europa nå som el-Born har debutert, og Seat Norge bekrefter at Cupra også inntar det norske markedet.
– Dette er en nyhet jeg har gledet meg til å kunne dele. Cupra har alle forutsetninger for å gjøre el-Born til en modell som virkelig står ut på norske veier, og ambisjonene våre for el-Born vokser ytterligere når vi ser hva Cupra har utrettet de siste årene, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for Seat Norge i Harald A. Møller AS.
Seat har altså gjort det samme som Volvo gjorde med Polestar, og har løftet Cupra ut fra racerbanen og over til den vanlige veien.
Og med Formentor virket startet svært så lovende, som nå har blitt til en flyvende start.
For Cupra el-Born har nemlig alle forutsetninger til å bli en storselger med moderne løsninger og teknologi som MEB-plattformen byr på, for designet er det lite å utsette på ‒ verken utsiden eller innsiden.
‒ Bilen nærmer seg markedet vårt, og på veien får den et Cupra-DNA som virkelig skaper entusiasme. Vi har sett med stigende interesse på at det spennende som skjer med Cupra-merkevaren, og merket oss den voldsomme interessen som ble vekket her i Norge da Cupra Formentor ble vist på norsk jord i fjor, sier Ågotnes.
Cupra betyr som regel raske biler, men el-Born blir ikke så kvikk som man kanskje skulle tro. Seat dropper å nevne 0-100 km/t, og halverer heller distansen. 0-50 km/t går unna på 2,9 sekunder, så selv om den ikke er treg er den heller ikke noe sportsbil.
Men rekkevidden blir blant de bedre, for Cupra gir den batteriet til Volkswagen-gruppen som er på 77 kWh (82 kWh brutto) som bør åpne opp for 500 kilometers rekkevidde. Den får også hurtiglading som fyller på 260 kilometers rekkevidde i løpet av en halv time.
Cupra el-Born settes sammen på samme fabrikk som Volkswagen ID. 3, det vil si på Zwickau-fabrikken i Tyskland.
– Designet blir et konkurransefortrinn for el-Born, og de som kjenner Cupra-merkevaren fra tidligere vet at kjøreopplevelsen blir det samme. Foreløpig er det for tidlig å dele mer konkret informasjon om pris, men det er klart at vi skal bite godt fra oss også her. Vi har store forventninger til el-Born, og de blir ikke mindre av at el-Born lanseres som det elektriske flaggskipet til Cupra, sier Ågotnes.
Cupra el-Born kommer på norske veier i løpet av neste år.
Les også: