Red Bull klarte endelig å frariste Mercedes hegemoniet i formel 1.
Etter at det tyske laget hadde fått verdensmesteren sju ganger på rad, avgjorde Max Verstappen kampen mot Lewis Hamilton på mest mulig dramatisk vis i 2021.
-->
Vinneren av det siste løpet var nemlig også den som ble verdensmester.
Den nederlandske Red Bull-føreren passerte den britiske Mercedes-føreren på den aller siste runde i sesongens aller siste løp, og det etter en kontroversiell sikkerhetsbil-situasjon helt mot tampen som åpnet døra for den spektakulære avslutningen.
Dermed endte Verstappen åtte poeng foran Hamilton, og Red Bull fikk sin første verdensmester i formel 1 siden Sebastian Vettel gikk til topps i 2013.
Det må selvsagt feires.
Red Bull feirer på flere måter. De har en splitter ny bil og faktisk også et helt nytt lagnavn, for det amerikanske Oracle er nå med på laget.
For 24 år gamle Verstappen byr også 2022 på noe veldig spesielt ‒ nemlig et nytt startnummer. Nederlenderen har alltid kjørt med nummer 33, men siden han nå er verdensmester skal han kjøre med nummer 1 på bilen i 2022.
Etter den dramatiske avslutningen på fjorårssesongen trengte absolutt Verstappen en liten feire, men da han vendte tilbake til en bane var det i ganske så spektakulære omgivelser.
For de første rundene med en ny bil, nytt navn, nytt lakkmotiv og nytt nummer, skjedde av alle ting på en isbane.
Verstappen ville nemlig feire alt det nye på en isbane, og er man verdensmester i formel 1 får man det jo som man vil.
Så Red Bull satte kurs for en isbane ved Zell am See flyplass, og der ventet også en som virkelig trives på et slikt underlag ‒ is-speedway-stjernen Franky Zorn. De to skulle kjøre noen runder mot hverandre, dog i litt mer vennskapelig tone enn den som var mellom Verstappen og Hamilton sist sesong.
‒ Dette var første gang jeg kjørte på isen med en formel 1-bil, noe jeg har sett veldig fram til, sier Verstappen.
‒ Det var veldig interessant og ganske så glatt, så man må være forsiktig. Alt er veldig kaldt, inkludert bremsene, og racerbiler er åpenbart ikke designet for å kjøre på isen, noe som gjør det enda vanskeligere. Men det var veldig gøy.
Kulde er faktisk en formel 1-bils verste fiende. De som er så heldig å få prøve en formel 1-bil får disse aldri til å fungere skikkelig, for man må nemlig kjøre bilene raskt nok rundt banene til at drivsystemene blir varme nok. Det tør de færreste ‒ utenom racerførerne selv.
Hvor enkle 2022-bilene er å kjøre gjenstår å se, men de er ganske så annerledes fra 2021-bilene. Den nye generasjonen av biler har nemlig gått gjennom flere ganske store endringer, blant annet med noen nye «tuneller» under bilene, nye vinger foran og bak og kanskje det aller mest iøynefallende ‒ hjulene har vokst til 18 tommer.
Alt dette fører forhåpentligvis til flere forbikjøringer og enda mer dramatikk, noe iallfall formel 1 selv håper.
Det får vi litt svar på i midten av mars, for da åpnes årets formel 1-sesong med en runde i Bahrain.
Slik ser Red Bulls nye formel 1-bil ut:
Det var dog ikke altfor mye dramatikk ute på isen i februar.
Verstappen og Zorn kjørte 23 runder rundt isbanen, og selv om de ga full gass prøvde de ikke akkurat på heseblesende forbikjøringer.
Men spektakulært var det uansett.
‒ Det ser litt annerledes ut, men til syvende og sist er det fortsatt en formel 1-bil, sier Verstappen, som skal gjennomføre sin første ordentlige test i Spania senere denne måneden.
‒ Ved testing kan vi kjøre mange runder og få mye informasjon om bilen, noe som er viktig. Jeg ser fram til det.
Les også: