De fleste har fått med seg at det har startet opp et norsk Top Gear som vises på TV Norge, hvor TV-profil Petter Schjerven, musiker Esben «Dansken» Selvig og drifting-verdensmester Fredric Aasbø sørger for fart, moro og generelt mye god underholdning.
Men selvsagt ruller også den originale serien på BBC videre, hvor trioen som nå leder programmet heter Freddie Flintoff, Chris Harris og Paddy McGuinness.
-->
Også denne vises på norsk sendeflate, mer bestemt på kanalen BBC Brit. Og i kveld er det klart for 29. sesong av bilprogrammet hvor det gjelder å finne på mest mulig galskap, og nok en gang handler det om å pushe grensene enda et hakk.
I den nye sesongen kjører de blant annet ned en slalåmbakke med billige leiebiler på Kypros, de tester en tradisjonell isbil utstyrt med moderne kjøreegenskaper både på land og strand, og ikke minst skal de kappkjøre sidelengs langs en selvkonstruert dødsspiral.
‒ Det var så skummelt! Der er noe det vanskeligste jeg har gjort. Når selv Freddie sier at det er en av de tøffeste tingene han har gjort, da er det vanskelig. Vi kjørte alle sammen, og ble enige om å aldri gjøre det igjen. Det er huket av på bucketlisten nå, sier Paddy McGuinness.
I den første episoden er de inspirert av 24-timersløpet Le Mans, men ikke helt som man skulle tro. Utfordringen er nemlig å være i bilene i 24 timer, og det i Bolton ‒ byen som vi nordmenn forbinder med fotballaget med det samme navnet. Og det er tilfeldigvis også hjembyen til McGuinness.
Den hemmelige racerføreren «The Stig» er selvsagt også på plass denne sesongen, og både han og Harris tester den ultraville Ferrari SF90 Stradale, en V8-hybrid med formidable 1.000 hk, i tillegg til at det kappkjøres både på en gokartbane og i et parkeringshus.
Blant den engelske trioen er det Chris Harris som er bil-alibiet, for mens Flintoff er en tidligere cricket-proff og McGuinness er en komiker og TV-profil, har Harris bakgrunn som racerbilfører og biljournalist i en rekke bilmagasiner.
Han bør altså vite litt om biler generelt, men en plass går grensen også for den rutinerte biljournalisten.
Som for eksempel når det kommer til norske bilmerker. Hvor mange klarer for eksempel du? Ja, tenk på det litt før du leser videre.
Norge er ikke akkurat et land med en lang biltradisjon, selv om det har vært noen forsøk på å etablere merker også her. De meste kjente er kanskje Buddy og Think, og mange av de litt eldre husker kanskje også Troll fra 1950-tallet.
Og selvsagt den råeste av dem alle som de fleste drar kjensel på, Reodor Felgens beist av en bil som rett og slett var Norges svar på italienske Ferrari ‒ Il Tempo Gigante.
Så kjenner Harris igjen noen av disse?
Vel, sjekk selv når han varmer opp til norsk sesongåpning av britiske Top Gear med en aldri så liten norsk quiz: