Se opp, kineserne kommer

Aiways sier at de blir den første kinesiske produsentensom tilbyr elektriske SUV-modeller i Europa.


I mars skjedde det noe som kan vise seg å bli et ganske så
spesielt startskudd.

Under Genève Motor Show dukket den nemlig opp en ny kinesisk
bilprodusent kalt Aiways, og de viste fram en elektrisk SUV oppgitt med en
rekkevidde på 460 kilometer.

At kineserne lager elbiler er selvsagt ikke noe spesielt,
men Aiways har altså rettet blikket mot Europa.

Modellen vist i mars er kalt U5 og er på størrelse med en
Audi Q5, men det var ikke prisen som der og da ble sagt til å ligge en plass under
40.000 euro.

Det finnes allerede et par kinesisk bilprodusenter som har konkrete europeiske planer, nemlig Lynk & Co og Byton.

Lynk er eid av Volvo Cars (30 prosent), Geely Auto (50 prosent) og Geely-gruppen (20 prosent), og for å gjøre det ekstra innviklet er både Volvo Cars og Geely Auto eid av Geely-gruppen.

Lynk skal altså også satse i Europa, og disse bilene skal produseres i Volvo-fabrikken i Gent. Men foreløpig, og i likhet med Volvos kommende elbilmerke Polestar, går det først i ladbare hybrider.

En annen som virker svært så lovende er Byton, som allerede har vært innom Oslo og vist fram en imponerende teknologibombe av en elektrisk SUV kalt M-Byte.

Disse har sagt at den første modellen skal komme til Europa sent neste år, og senest i mai bekreftet de at produksjonen skal starte opp senere i år.

Byton har tidligere hintet på en pris i overkant av 40.000 euro for M-Byte.

Men går det som Aiways håper blir de først.

Merket ble grunnlagt i 2016, og gjør seg nå klar til å ta Europa med storm.

U5-modellen skal nemlig på en skikkelig testtur, og produsenten
selv kaller den like godt verdens lengste punkt-til-punkt-tur for en elektrisk
prototype.

Det hele starter i den kinesiske byen Xi’an, og det er ikke tilfeldig. For det er også startpunktet for silkeveien, denne 6.400 kilometer historiske handelsruten mellom Europa og Kina. Aiways skal deretter teste U5 i hele 14.231 kilometer, og på den måten vise at den funker og selvsagt luke ut feil som oppstår underveis.

Hvor eksakt de to prototype-bilene skal kjøre er fortsatt
ikke kjent, men når turen starter 17. juli vil de også avsløre flere detaljer.

Aiways vil altså satse tungt på det europeiske markedet, og
markedslansering her skal skje i april til neste år.

Norge er selvsagt blant de utvalgte landene til å begynne
med, sammen med land som Tyskland, Frankrike, Sveits og Nederland.

Hvor hardt Aiways satser viser de nye produksjonslokalene de
har satt opp i Shangrao ganske sentralt i Kina, med en prislapp på langt over
10 milliarder kroner.

Denne kan allerede produsere 150.000 biler i året, og etter den andre fasen skal den kunne spytte ut hele 300.000 biler i året.

Aiways sier også at etter U5 skal det komme nye modeller
hvert eneste år, inkludert elektriske familie-SUVer.

U5 er full av teknologi, og har en rekkevidde oppgitt i den urealistiske
NEDC-standarden på 460 kilometer.

Og blir altså den første helelektriske SUV-modellen fra Kina
som kommer til Europa. Om alt går som Aiways har planlagt.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter