Se hva denne retropreget superbilen kan by på!

En analog stoppeklokke i en moderne superbil? Ja, om den skal hylle en racerbil fra 1960-tallet ‒ hvorfor ikke?


Du har muligens fått med deg hva Radford holder på med. Med blant andre tidligere formel 1-verdensmester Jenson Button og Wheeler Dealers-mekaniker Ant Anstead på laget skal de nemlig lage en moderne sportsbil som hyller den gamle Lotus Type 62.

Radford er et velkjent navn over i Storbritannia, for dette selskapet var nemlig så flinke til å bygge om daværende modeller at selv The Beatles banket på døra. Nå gjør de, altså Radford, comeback, og vi sier selvsagt «Twist and Shout».

-->
Det eneste vi kan sette fingeren på er navnet. For selv om det er logisk nok, er det ikke akkurat elegant. Det er nemlig Lotus Type 62-2 coachbuilt by Radford, og selv kortversjonen Type 62-2 klinger jo ikke så veldig bra.

Grunnen er altså at de skal hedre racerbilen fra 60-tallet kalt Type 62, og smart nok har Radford også satte en øvre grense på 62 biler.

12 av disse skal være såkalte John Player Special-utgaver med de berømte gull-detaljene, og den skal du få se bilder av lengre nede.

Ingen av bilene blir forøvrige like, for her skal alle kundene bestemme hvordan sluttproduktet blir.

Den nye Type 62, versjon 2 om du vil, er selvsagt fintunet på alle områder. Bilene får forskjellige V6-motorer med helt opp til rundt 600 hestekrefter i JPS-utgaven, og vi får tro at kjøreegenskapene er ganske perfekte. De har tross alt en F1-verdensmester med på laget.

Lotus, som for øvrig er deleid av Volvo-eierne Geely, støtter prosjektet, så Radford får all hjelp de trenger fra det britiske merket.

Alt dette er gammelt nytt, men nå får vi også en titt inn i selve bilen. Og for en indre-filet!

Her har de balansert på slakk linje med å gå for en litt mer retropreget design som hyller Lotus’ lettvekt-filosofi, Radfords litt mer luksuriøse løsninger som åpner for tilpasninger, og ikke minst for det elegante gjennom et samarbeid med Bremont Watch Company.

Disse har nemlig laget to analoge klokker som det er vanskelig å overse. Nå er det ikke veldig uvanlig at nye biler i det litt dyrere prissegmentet også har en analog klokke på dashbordet, men en stoppeklokke?

For som du kan se enda bedre av bildene under har Radford gått for dette smått geniale trekket, og plassert en stoppeklokke ved siden av den vanlige klokken:

‒ Jeg spør alltid meg selv, hva ville Harold (Radford, grunnlegger) ha gjort? sier designdirektør Mark Stubbs.

‒ Radford omfavner og forsterker det den opprinnelige produsenten ville gjort. Vi bygger på det. Med dette interiøret ønsker vi fortsatt at det skal være en Lotus Type 62-2, men med håndverk og bruk av de fineste tilgjengelige materialene som ikke tar noe fra en lettvekts bilkjøring.

Nick English, medgrunnlegger av Bremont, hadde klokketro på prosjektet fra start av.

‒ Vi ble begeistret da vi ble spurt om å lage en vakker mekanisk rallytimer med stoppeklokke og klokke. Alt er utsøkt konstruert i Storbritannia, akkurat som selve Radford Lotus Type 62-2, sier English, som heller ikke er beskjeden:

‒ Radford gjenoppliver kunsten å bygge karosseri, og Bremont har stolt ledet an gjenopplivingen av britisk urmakeri i nesten 20 år. Det er en nydelig synergi mellom begge virksomhetene når det gjelder å feire det beste innen britisk produksjon og design, slår han fast.

At han har de store ordene i behold kan vi se under, for her har du bildene av JPS-utgaven av Lotus Type 62-2:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene